Klonkar mellan växling fram/back renegade

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Renegade 2006 sdi 600.

När jag står still och skall iväg så klonkar det rätt friskt och hugger till.Stannar jag o skall ivög igen ör det lite mindre ungefär som om nåt ligger i spänn redan dvs glappet försvinner. Lägger jag då i backen får jag klonket/hugget igen. Och sedan framåt igen så är klonket tillbaka. Det låter också som om något klapprar eller är löst, på variatorsidan låter det som.

Nån som har bra tips på vad jag dka dyka på först i felsöket för det här låter inte ok.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Kan vara så enkelt som att det är dags å spänna på kedjan å. Men rent generellt brukar det bli ett klonk när man går fram back till framåt och viseversa.
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Det här klonket känns inte ok.
Skall kolla kedjan i morrn.... annars blire att riva ner variatorn. Sekundären känns och ser ok ut så jag tror inget fel ligger där.
Skadar ju aldrig att kika på axelfäste/lagern och annat heller iofs....
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Jag skulle ta en titt på drivaxellagret som sitter bakom hastighetsgivaren. Skuva loss givaren med tre muttrar och kolla så det inte har havererat.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Min klonkar.. Spänn kedjan och justera remmen. Smyg igång skiten efter du har backat.

Skaffa öronproppar så klonkar den mindre...
 

Generalsnus

Välkänd medlem
23 feb 2010
118
2
18
Valbo
Skulle lagret vid drivaxeln havererat, då borde det låta hela tiden och inte bara vid skiftet fram/back.
Nä jag tippar fortfarande på variatorn.
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Kikade på remmen då jag tyckte den satt lite lågt i sekundären. Insåg då att justeringen var på max(6) och ändå var remmen låg. Bytte till ny rem, justering på sekundären hamnade på 0 och det var ändå precis på gränsen till för tight.....men det gick. Och tror eller ej....allt funkar fint igen...nu har jag bara ett litet klonk vid växling/start och skotern går ju dessutom mycket bättre.
Varför skriver jag detta då..? Jo för att även om jag framstår som dum nu,så vill jag påminna om att kolla basic saker först som man lätt inte tänker på/glömmer.