Remproblem Freeride? Upplever stor remförbrukning 2014 & 2015årsmodeller?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
21/45 är standard på din. Vilken sida fransar remmen? Om den fransar utsidan så kan det ge att shimsa men det kommer inte lösa ditt problem tyvärr.
Då må ju 21/49 bli bättre? Gå mindre tungt. Den fransar alltid ut mot kåpan dvs vänster sida.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Råder delade meningar om neddrevning är en bra lösning.
Jag har 21/45 i min Freeride 146 (2012) och det funkar ju uppenbrligen bra, den har just nu gått 400mil utan att förstöra en enda rem.
 

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
Någon som vet vilken storlek det ä på shimsen som man använder när man shimsar ut på en -13 freeride ? , går säkert å köpa hoss ÅF men bör ju kosta ett par hundralappar mer där än å gå förbi närmaste järnhandel !
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Råder delade meningar om neddrevning är en bra lösning.
Jag har 21/45 i min Freeride 146 (2012) och det funkar ju uppenbrligen bra, den har just nu gått 400mil utan att förstöra en enda rem.
Jo men du har ju variator kitt?
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Någon som vet vilken storlek det ä på shimsen som man använder när man shimsar ut på en -13 freeride ? , går säkert å köpa hoss ÅF men bör ju kosta ett par hundralappar mer där än å gå förbi närmaste järnhandel !
Sånt bör väl din åf bjuda på ifall du nu har problem? Du är nog inte den första i Övik som vill ha utshimsat =)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Min gick 350 mil på originalremmen med original variatorer innan jag "mullade" boxen och bytte till de variatorprylar som mulle rekommenderar. I samband med det så bytte jag även rem i förebyggande och nu har den gått 55-60 mil sen dess.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Min gick 350 mil på originalremmen med original variatorer innan jag "mullade" boxen och bytte till de variatorprylar som mulle rekommenderar. I samband med det så bytte jag även rem i förebyggande och nu har den gått 55-60 mil sen dess.
2012an har väl gamla variator skyddet också? Tvivlar på att de nya är nå bättre
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tredje remmen för mig nu på 90mil. Alltid utsidan på remmen som fransar sig. Har de med linjeringen månne? Bad dom schimsa variatorn på servicen, men de var inte sugen på de. För linjeringen var rak sa dom. Den är säkert rak men de är som att alltså rör på sig när man gasar.

Funderar på beställa schims från snoperformance å prova. Har en ultimax xs821 som jag ska prova också
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Remmen fransar på utsidan eftersom corden är lindad på ett visst vis samtidigt som det oftast är i primären som man har remslir.

Kolla så att momentstoppen nere till vänster framför primären har 0-spel. Har man lite spel där vrider sig motorn under belastning.
Det kan hjälpa att shimsa ut sek. även fast det är rätt linjeringsmått. Vet inte vilket mått Brp rekommenderar.

Har haft problem vartannat år med mina senaste Brp-maskiner. Första året har man kört original och svurit och bytt remmar. Andra året har jag kört med v-kit , flytande sekundär, mer ventilering. Då har det funkat.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Min är inte standard i variatorerna, har fått till de riktigt bra nu, har inge remrester på variatorerna efter körning. Vad händer om man vänder på remmen å kör med den bak å fram? Tänkte just med den remmen som fransat sig så kanske den trycker in corden bättre. Säg man kör med den fel håll i 1-2mil så har den nog tryck in de ordentligt så vänder man tillbaka igen.

Flytande sekundär hade väl vart nånting men var ju inte gratis. Då hade man nästan hellre lagt pengarna på en team tied
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Min är inte standard i variatorerna, har fått till de riktigt bra nu, har inge remrester på variatorerna efter körning. Vad händer om man vänder på remmen å kör med den bak å fram? Tänkte just med den remmen som fransat sig så kanske den trycker in corden bättre. Säg man kör med den fel håll i 1-2mil så har den nog tryck in de ordentligt så vänder man tillbaka igen.

Flytande sekundär hade väl vart nånting men var ju inte gratis. Då hade man nästan hellre lagt pengarna på en team tied
vänder du på remmen så är det lika bra att köra med den åt det hållet, kanske ta det lite lungt första biten så den för nöta om sig, men sedan är det bara köra
 

Polartech

Välkänd medlem
3 jan 2013
114
0
6
Blir det bättre med att bara montera dit en flytande sekundär eller blir det lika bra att dreva ned?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Blir det bättre med att bara montera dit en flytande sekundär eller blir det lika bra att dreva ned?
Jag skulle göra så här,
1. Bestäm drevning utefter hur du kör, är man bara i skogen och bökar så ska man inte ha drevat för 150km/h, oavsett vad en "trimguru" från Mora säger.
2. Skaffa ett bra v-kit från en känd leverantör som vet vad dom håller på med.
3. Flytande sek. Inte största felet vid remslitage men hjälper till.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
En punkt till är att om man kör teknisk skogsbök så är ventilering av kåporna ett måste, xm:en är så tät original.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Jag skulle göra så här,
1. Bestäm drevning utefter hur du kör, är man bara i skogen och bökar så ska man inte ha drevat för 150km/h, oavsett vad en "trimguru" från Mora säger.
Håller med, tex jag kör samma drevning på turbon som originalmaskinen. Men har anpassar turbons variatorkalibrering till drevningen. Kan inte påstå att jag har problem med remmarna...
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Provade slänga på en ultimax xs821 igår, gick mjukt å fint, varvar stabilare än 391an känns de som. Men den ligger å slirar så gott som hela tiden förutom på full gas och hårdare gaspådrag. Ruskigt irriterande med ett remtjut, kollade aldrig skivorna efter körningen men antar dom blir svarta ganska fort.

Nån annan som märkt av samma?
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Provade slänga på en ultimax xs821 igår, gick mjukt å fint, varvar stabilare än 391an känns de som. Men den ligger å slirar så gott som hela tiden förutom på full gas och hårdare gaspådrag. Ruskigt irriterande med ett remtjut, kollade aldrig skivorna efter körningen men antar dom blir svarta ganska fort.

Nån annan som märkt av samma?
En jag körde med på sista fjällresan hade på sin xs821 då på sin FR 154 2015, han kände aldrig av något remslir och remmen funkade bra. Första 391an sköt han efter ca 30 mil. Den slirade flera ggr.

Hade du rengjort skivorna innan rembytet & ställt in remspänningen rätt?

Blir lite oroad när jag läser detta, för det var just xs821 remmar jag tänkte köra på nu när jag får igen min Fr 137" då Åf drevat ner & shimsat ut variatorn.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Nicke83: xs821 fungerar bra, men testa gates remmen jag tipsade om(ifall du får tag på nån)