Då må ju 21/49 bli bättre? Gå mindre tungt. Den fransar alltid ut mot kåpan dvs vänster sida.21/45 är standard på din. Vilken sida fransar remmen? Om den fransar utsidan så kan det ge att shimsa men det kommer inte lösa ditt problem tyvärr.
Då må ju 21/49 bli bättre? Gå mindre tungt. Den fransar alltid ut mot kåpan dvs vänster sida.21/45 är standard på din. Vilken sida fransar remmen? Om den fransar utsidan så kan det ge att shimsa men det kommer inte lösa ditt problem tyvärr.
Jo men du har ju variator kitt?Råder delade meningar om neddrevning är en bra lösning.
Jag har 21/45 i min Freeride 146 (2012) och det funkar ju uppenbrligen bra, den har just nu gått 400mil utan att förstöra en enda rem.
Sånt bör väl din åf bjuda på ifall du nu har problem? Du är nog inte den första i Övik som vill ha utshimsat =)Någon som vet vilken storlek det ä på shimsen som man använder när man shimsar ut på en -13 freeride ? , går säkert å köpa hoss ÅF men bör ju kosta ett par hundralappar mer där än å gå förbi närmaste järnhandel !
2012an har väl gamla variator skyddet också? Tvivlar på att de nya är nå bättreMin gick 350 mil på originalremmen med original variatorer innan jag "mullade" boxen och bytte till de variatorprylar som mulle rekommenderar. I samband med det så bytte jag även rem i förebyggande och nu har den gått 55-60 mil sen dess.
vänder du på remmen så är det lika bra att köra med den åt det hållet, kanske ta det lite lungt första biten så den för nöta om sig, men sedan är det bara köraMin är inte standard i variatorerna, har fått till de riktigt bra nu, har inge remrester på variatorerna efter körning. Vad händer om man vänder på remmen å kör med den bak å fram? Tänkte just med den remmen som fransat sig så kanske den trycker in corden bättre. Säg man kör med den fel håll i 1-2mil så har den nog tryck in de ordentligt så vänder man tillbaka igen.
Flytande sekundär hade väl vart nånting men var ju inte gratis. Då hade man nästan hellre lagt pengarna på en team tied
Om det är BRP's flytande så lägg ett par M8 brickor mellan flytpluggen och axeln. Då linjerar det bättre.Har ett kit för flytande qrs på g nu, så blir kul att prova! Antar jag har de monterat nästa vecka
Jag skulle göra så här,Blir det bättre med att bara montera dit en flytande sekundär eller blir det lika bra att dreva ned?
Håller med, tex jag kör samma drevning på turbon som originalmaskinen. Men har anpassar turbons variatorkalibrering till drevningen. Kan inte påstå att jag har problem med remmarna...Jag skulle göra så här,
1. Bestäm drevning utefter hur du kör, är man bara i skogen och bökar så ska man inte ha drevat för 150km/h, oavsett vad en "trimguru" från Mora säger.
En jag körde med på sista fjällresan hade på sin xs821 då på sin FR 154 2015, han kände aldrig av något remslir och remmen funkade bra. Första 391an sköt han efter ca 30 mil. Den slirade flera ggr.Provade slänga på en ultimax xs821 igår, gick mjukt å fint, varvar stabilare än 391an känns de som. Men den ligger å slirar så gott som hela tiden förutom på full gas och hårdare gaspådrag. Ruskigt irriterande med ett remtjut, kollade aldrig skivorna efter körningen men antar dom blir svarta ganska fort.
Nån annan som märkt av samma?