Ledarsidan ST...

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Petter Bergner skriver idag en fantastisk Ledarsida i Sundsvalls tidning där han förkastar denna nedsmutsande skoterkultur som vi bedriver och hedrar Stockholmare för att dom är så duktiga och inte kör skoter och smutsar ner miljön.
Jag brukar alltid dra en parallell till Fritidsbåtar som har en enormt stor skärgård (om man bara tittar på Stockholm) som är totalt oreglerad och där båttätheten är helt enorm och spyr där ut enorma mängder avgaser -betydligt mer än den totala skotertrafiken är min övertygelse i alla fall. Jag som Norrlänning skulle vilja komma ner 1 vecka om året i skärgården i lugn och ro utan en massa båtar som lever om, det kan man väll ändå begära!
Reglera båttrafiken! inför fartbegränsning och tillåt dom bara att köra på farleder!
Stockholmarna har ju fridlyst mer en 50% av hela svenska fjällen för att kunna skala apelsiner i lugn och ro...
-tycker skoterdebatten är helt snedvriden och fritidsbåtarna helt utan ifråga sättning men dom har ju en starkare lobbning..

artikel:
http://www.st.nu/opinion/ledare/lat-skotern-sta-i-vinter
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
vilken dåre...Skulle vara intressant att se debatten om all båttrafik förutom den "nyttobaserade" blev förbjuden!
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Hej Petter,

Jag kunde inte låta bli att reagera när jag läste din ledare angående skoteråkande.

Det som får mig att starkt ifrågasätta hur äkta din omtanke om miljön är att du väljer att skriva om nöjesåkning med snöskotrar snarare än motorcyklar eller fritidsbåtar, detta trots att de sistnämnda måste vara ett ofantligt mycket större miljöproblem än skotrarna.

Visst, man bör inte rättfärdiga ett fel med andra fel, men jag tycker det är mycket konstigt att skoteråkandet, som redan är reglerat, ständigt ska sättas i dålig dager medan det blundas för andra, i jämförelse, större problem.


Med vänlig hälsning / Gabriel


Petter Bergner skrev:
Hej Gabriel

Eftersom läsekretsen är lokal var skoter det naturliga exemplet. Dock stämmer det givetvis att även andra onödiga utsläpp bör begränsas. Principen är densamma.

Mvh / Petter
Imponerande snabbt svar, jag förstår hur du tänker även om jag inte håller med dig i sakfrågan.

Det räcker att Stockholmarna försöker göra, och förstora, skoteråkandet till ett problem, vi Norrlänningar bör inte sjunka lika lågt.

Fiske, närhet till naturen och även skoteråkning är faktorer som fått mig att flytta upp hit från södra Sverige.

/G


Petter Bergner skrev:
Förstår dina synpunkter. Dock bör det väl vara måtta med allt.

Mvh / Petter
Ja, precis, och skoteråkandet är redan kraftigt reglerat jämfört med tex fritidsbåtarna.

Jag anser att fritidsbåtarna bör regleras många ggr om innan det är berättigat att ens nämna minskat skoteråkande för miljöns skull.

En mer nyanserad debatt hade vart trevligt.

/G
 

KalleH

Aktiv medlem
19 dec 2007
84
0
6
Gällivare
Håller med kommentarerna där, hur kan en sån tidning ens tillåta en sån artikel.
Måste ju vara rekord i bottennapp. :stupid:
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Hej Petter,

Jag kunde inte låta bli att reagera när jag läste din ledare angående skoteråkande.

Det som får mig att starkt ifrågasätta hur äkta din omtanke om miljön är att du väljer att skriva om nöjesåkning med snöskotrar snarare än motorcyklar eller fritidsbåtar, detta trots att de sistnämnda måste vara ett ofantligt mycket större miljöproblem än skotrarna.

Visst, man bör inte rättfärdiga ett fel med andra fel, men jag tycker det är mycket konstigt att skoteråkandet, som redan är reglerat, ständigt ska sättas i dålig dager medan det blundas för andra, i jämförelse, större problem.


Med vänlig hälsning / Gabriel




Imponerande snabbt svar, jag förstår hur du tänker även om jag inte håller med dig i sakfrågan.

Det räcker att Stockholmarna försöker göra, och förstora, skoteråkandet till ett problem, vi Norrlänningar bör inte sjunka lika lågt.

Fiske, närhet till naturen och även skoteråkning är faktorer som fått mig att flytta upp hit från södra Sverige.

/G




Ja, precis, och skoteråkandet är redan kraftigt reglerat jämfört med tex fritidsbåtarna.

Jag anser att fritidsbåtarna bör regleras många ggr om innan det är berättigat att ens nämna minskat skoteråkande för miljöns skull.

En mer nyanserad debatt hade vart trevligt.

/G
Bra sagt :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Gav dem en rejäl avhyvling på deras FB-sida:

Patrik Thelin Sundsvalls Tidning - ST.nu
Förklara för mig hur detta kan vara en ledare i en liberal tidning.
Detta är inte annat än förbudsiver och socialism med dåliga argument.
Med tanke på hur lite eftertanke som lagts på denna text kan man inte annat än tro att detta är ett försök till att uppvigla halva Sverige.

Först och främst är inte skribenten konsekvent om han vill minska utsläpp som inte är nödvändiga, han ger sig på en liten grupp i detta sammanhang som inte ger mer utsläpp än alla annan nöjesåkning.
All nöjesåkning skall i sådana fall behandlas likvärdigt oberoende fordon om det är det argumentet man vill få fram.

Om man läser slutklämmen framstår det ganska klart vad skribentens motiv är.
" Norrlänningen har i det avseendet ingen självklar moralisk rätt att begå våld på naturen och det fria friluftslivet. "

Först bara för att klargöra: vi begår ej våld på naturen, vi åker på fruset vatten som försvinner efter varje säsong.(vissa förstår ej detta)

Det är samma trötta visa som vanligt där skribenten anser sig ha rätt att bestämma hur dess omvärld skall se ut inklusive de människor som finns i den.
Jantelagen och egoismen lyser starkt när skribenten anser sig ha rätt att bestämma över andra människors liv eftersom det inte passar honom
När skribenten kommer upp till fjällen skall det minsann vara tyst och fridfullt för han förtjänar det.
Du vet väl att den där restaurangen du äter på, hotellet du bor på, de trevliga serviceinriktade människorna du möter osv knappt skulle finnas om du fick som du ville?

Passar det ändå inte så är mer än halva fjällvärden ett enda stort förbudsområde nu mer, så du har gott om plats att gå på tur och slänga ditt skräp och apelsinskal efter dig i naturen.
Jag vet eftersom jag brukar plocka upp skiten efter er "apelsinskalare".
//Naturmänniskan.
Like · Reply · 40 · 13 hrs

Patrik Thelin Jag kan inte få det till annat än att Sundsvalls Tidning - ST.nu jagar klick och reklamintäkter på en aktuell debatt , speciellt med tanke på hur mycket denna börjar delas bland skoterfolk.
Riktigt tråkigt i sådana fall.
Like · 4 · 12 hrs

Fick inget svar på dessa.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har vi ingen här med talet och pennans gåva som kan ge en rejäl käftsmäll mot dessa skärdgårdsbåtar? Att vi sitter här och surar över att folk är inkompetenta kommer ju inte leda någon vart. Jag själv har inte ens reflekterat över hur det ser ut i skärgården då jag lämnar min lilla by enbart i arbetssyfte.
Så ska dom här banan skallarna få komma hit och skrika sig hes på oss så ska jag ta mig F** få skrika mig less på dessa.
Kanske skulle börja paddla kanot i skärgården bara för att få avreagera mig.. Dock vore det ju ett starkt plus om jag skäller ut banan maffian och inte fel personer.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Ledaren skrev:
...Stockholmare är givetvis inte smartare än oss lantisar, men de kör i alla fall mindre skoter. Och det hedrar dem.
Jag håller såklart inte med ledarskribenten. Men det som gör det så oerhört jävla korkat skrivet är ju egentligen slutklämmen, där han HEDRAR stockholmarna för att dom kör mindre skoter.

Gillar inte helt och hållet argumentationen med fritidsbåtar - men med denna argumentation så måste ju vi norrlänningar (inlandsbor framförallt) vara ena jäkla mönsterinvånare ur det perspektivet att de inte kör så mycket fritidsbåt - DET HEDRAR DEM! ;)

Jag skulle, om jag vara sundsvallsbo, sagt upp prenumerationen (som om jag hade haft någon - är för ung för att vilja handskas med papperstidningar...)
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
vi "stockholmare" är väl ganska duktiga på att nyttja skoteråkandet också egentligen! så jävla larviga när dom kastar skit på skoterkörningen, skottpengar på dom där miljönötterna!
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Skulle vart kul att höra om han flugit på några utlandssemestrar nyligen och om han anser att vi även bör sluta med det. Jag tänkte aldrig på att fråga honom det när jag mejlade, nu orkar jag inte lägga nåt mer av min tid på honom.
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Att ta bilen för att se en fotbollsmatch eller till Globen för att titta på Melodifestivalen är ju i så fall också nöjesåkning som borde förbjudas.
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Jag glömde bort alla husvagnar o husbilar som på sommaren åker genom hela Sverige endast för nöjes skull. Både båtar o skotrar står nog för en väldigt liten del av utsläppen om vi jämför med bilar som framförs i nöjessyfte.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Uppmärksamhet är vad denna individ är ute efter. Målet med artikeln var att skapa en hype och dra klick till tidningens artikel. Just denna person måste ignoreras.. inte första gången han skriver ngt för att "röra om i grytan"
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Stockholmarna har ju fridlyst mer en 50% av hela svenska fjällen för att kunna skala apelsiner i lugn och ro...
-tycker skoterdebatten är helt snedvriden och fritidsbåtarna helt utan ifråga sättning men dom har ju en starkare lobbning..
Jag måste ha missat något....
Sundsvall ligger väl inte i Stockholm och Sundsvallsbor räknas väl inte som stockholmare?
Skärgården sträcker sig från västkusten och hela vägen upp i Bottenviken. Stockholms skärgård utgör en mycket liten bit.
Som varande skoterägare till lika Stockholmare kan jag säga att skoteråkning i Norrland är en total ickefråga i min bekantskapskrets, annat än som något kul och trevligt. Regeringen har förvisso sitt säte i huvudstaden men representationen av "Stockholmare" är liten i proportion till befolkning. Dessutom är väl beslut om begränsningsområden i skoteråkning en fråga för landsting och kommuner och alltså i huvudsak lokala beslut?
Har jag inte fel så är nuvarande statsminister själv från norra delen av landet...

För övrigt tycker jag att likheterna är större än skillnaderna mellan båt och skotertrafik.
-Naturskyddsområden vs fågelskyddsområden
-Snöskoterförbud i tätort vs vattenskoterförbud i sjöar, vikar och hamnar
-Nedskräpning på fjället vs krav på latrintömning i hamn
-Högsäsong i Februari, Mars, April vs Juni, Juli, Aug.
-Skador på mark vs skador på strandlinje
-Buller vs buller o.s.v.

Att en Sundsvallsbo hedrar Stockholmare kanske kan vara smickrande för de som bor här, men att klandra en dryg miljon innevånare för det Petter Bergner ger uttryck för är väl ändå lite osmakligt? Fritidsbåtsintresset är nog ganska jämnt spritt längs hela Östersjökusten och inte på något sätt en Stockholmsfråga så jag förstår överhuvudtaget inte vad han menar.
Att påstå att man är båtägare bara för att man bor i Stockholm är som att påstå att man är skoterägare bara för att man bor norr om Gävle.
Denna och liknande artiklar bidrar bara till att skapa "vi och dom"-känslor med påföljande helt omotiverad hatstämning inom befolkningen. Sensationsnyheter som endast är ute efter att skada.
Gå inte på mediabluffen!!
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Bra med lite kloka ord...!

Jag måste ha missat något....
Sundsvall ligger väl inte i Stockholm och Sundsvallsbor räknas väl inte som stockholmare?
Skärgården sträcker sig från västkusten och hela vägen upp i Bottenviken. Stockholms skärgård utgör en mycket liten bit.
Som varande skoterägare till lika Stockholmare kan jag säga att skoteråkning i Norrland är en total ickefråga i min bekantskapskrets, annat än som något kul och trevligt. Regeringen har förvisso sitt säte i huvudstaden men representationen av "Stockholmare" är liten i proportion till befolkning. Dessutom är väl beslut om begränsningsområden i skoteråkning en fråga för landsting och kommuner och alltså i huvudsak lokala beslut?
Har jag inte fel så är nuvarande statsminister själv från norra delen av landet...

För övrigt tycker jag att likheterna är större än skillnaderna mellan båt och skotertrafik.
-Naturskyddsområden vs fågelskyddsområden
-Snöskoterförbud i tätort vs vattenskoterförbud i sjöar, vikar och hamnar
-Nedskräpning på fjället vs krav på latrintömning i hamn
-Högsäsong i Februari, Mars, April vs Juni, Juli, Aug.
-Skador på mark vs skador på strandlinje
-Buller vs buller o.s.v.

Att en Sundsvallsbo hedrar Stockholmare kanske kan vara smickrande för de som bor här, men att klandra en dryg miljon innevånare för det Petter Bergner ger uttryck för är väl ändå lite osmakligt? Fritidsbåtsintresset är nog ganska jämnt spritt längs hela Östersjökusten och inte på något sätt en Stockholmsfråga så jag förstår överhuvudtaget inte vad han menar.
Att påstå att man är båtägare bara för att man bor i Stockholm är som att påstå att man är skoterägare bara för att man bor norr om Gävle.
Denna och liknande artiklar bidrar bara till att skapa "vi och dom"-känslor med påföljande helt omotiverad hatstämning inom befolkningen. Sensationsnyheter som endast är ute efter att skada.
Gå inte på mediabluffen!!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Men i den globalt övergripande sakfrågan har han ju rätt. Mänskligheten roar sig med att leka miljöförstörande, samtidigt som den globala uppvärmningen hotar vår gemensamma framtid. Ingen slipper undan, alla har ett ansvar.

Hade snöskotern, fritidsbåten och motorcykeln uppfunnits idag, hade de knappast tillåtits. Nu finns de, men hur länge?

Ska snöskotern ha nån som helst framtid som hobby, måste den bli betydligt miljövänligare.
* E-tec, Ace och liknande är jätteviktiga steg.
* Skotern behöver även bli betydligt tystare. Försvinner 2-taktaren på sikt? Eller går det att få ner ljudnivån markant?
* Sen så behöver utövarna utrustas med omdöme. De flesta har det, men vi har ibland oss en alltför stor andel buskörare. De är nog det största hotet mot snöskoterhobbyn.
* Körkort, 23 års åldersgräns och enbart ledkörning kanske är den verklighet vi har att se fram emot?

Det kanske är där det landar? Face the fact, vi är en minoritet i en glesbefolkad del av landet/världen. Vill majoriteten avskaffa vår hobby, så gör de det. Enkelt.