Köpa 2011 etec med nya kolvar, gammal vev?

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Som rubriken lyder. Kolvarna och en cylinder är bytt på förlängd garanti, inte gått något efter detta. Maskinen har gått runt 300 mil btw. Veven blev inte bytt, den var tydligen ok enligt ÅF som gjorde jobbet.

När man läser 2011-19 bulletin står ju där tydligt att maskinen ska ha gått 500 mil vid kontroll, eftersom fel på vevaxeln inte nödvändigtvis märks innan dessa mil. Skotern är förövrigt i väldigt fint skick. Hade allting varit bytt hade jag förmodligen redan haft denna i garaget.

Om jag hittar en annan -11 som har garanti kvar finns ju risken att dels bli stående på en fjällresa men även att bara kolvarna blir bytt, och då har man ju samma scenario. Dessutom är ju denna åtmindstånde kontrollerad, köper man en 12a på 300 mil finns det ju risker också.

Ska jag sluta tänka så mycket?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
300 mil är nog ingen fara, min 11a rasade vid 350 mil, for en kolv och cylindern fick bytas (OBS monocylle så bägge är bytta). Skulle nog hellre köpa en som är fixad än stå på botten av en bäckravin flera mil hemifrån med skuren motor!
Vevaxel är väl lägga att se över vid 600mil då dom verkar hålla rätt ok på etec och då är det kanske läge för nya kolvar igen oxå.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Hörde att de 11or med problem vev verkar kunna visa sig långt innan 500mil men de verkar också kunna gå väldigt länge med packboxen lös, det är PTO på insidan veven som kontrolleras vid kolvbytet.
Men jag ser inte varför cylinder skulle bytas vid själva garantikolvbytet, om kolvringen vrider sig borde det väl vara ras på direkten men har den spikat eller nått sånt så beror det ju på tjuvluft genom vattenpumpsaxeln från oljetanken.

Tror inte alls man behöver oroa sig för 2012 de kolvarna har ett helt annat bekymmer som visar sig långt senare.

Bäst är ju självklart om veven är bytt men är den kollad så är den, Om jag förstått det rätt så har BRP släppt kravet om 500mil så det borde ju inte vara någon fara.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Okej! Kul att någon har nåt positivt att säga! Cylinder är bytt pga. Kolvringen skrapat nicasil. Fd. Ägaren påstod att den aldrig skar, och ski-doo glömde jag fråga, han sa bara vad som var gjort. Den står ju hos en åf nu så fd. Ägaren har väl ingen orsak att mygla.

Är det möjligt att den bara skrapat fodret och inte hunnit skära?
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Om den står hos en åf får väl han ge dig garanti att det inte rasar.

För övrigt.
Vad är det som gäller med bullentin/garanti på 800 e-tec motorerna och dom olika årsmodellerna 2011,2012,2013

//Enslow
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Tackar gäller samma garanti för årsmodellerna 2011 o 2013?
För som jag upfattade det så gällde det där årsmodell 2012.

//enslow
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Sv: Re: Köpa 2011 etec med nya kolvar, gammal vev?

300 mil är nog ingen fara, min 11a rasade vid 350 mil, for en kolv och cylindern fick bytas (OBS monocylle så bägge är bytta). Skulle nog hellre köpa en som är fixad än stå på botten av en bäckravin flera mil hemifrån med skuren motor!
Vevaxel är väl lägga att se över vid 600mil då dom verkar hålla rätt ok på etec och då är det kanske läge för nya kolvar igen oxå.
Polaren lämnade in sin 800 etec 2011 för att få kolvarna bytt på garantin innan säsongen drog igång när den hade gått runt 350 mil, men då byttes även veven för den var slut och det var inget som märktes när vi körde den innan förutom att primären kastade lite på tomgång, så det kan vara värt att kolla upp på den maskinen omalley om du är osäker över vevpartiet!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Köpa 2011 etec med nya kolvar, gammal vev?

Polaren lämnade in sin 800 etec 2011 för att få kolvarna bytt på garantin innan säsongen drog igång när den hade gått runt 350 mil, men då byttes även veven för den var slut och det var inget som märktes när vi körde den innan förutom att primären kastade lite på tomgång, så det kan vara värt att kolla upp på den maskinen omalley om du är osäker över vevpartiet!
att variatorn kastar har inget med packboxarna i lagren på veven att göra. Är vad jag vet endast packboxarna garantin gäller.

med original motorfästen ej stum monterad motorstopp så hoppar variatorn rejält på tomgången men slutar när man varvar.

Men med RS Fästen och balanserad primär rör sej max någon mm på tomgång
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Sv: Re: Köpa 2011 etec med nya kolvar, gammal vev?

att variatorn kastar har inget med packboxarna i lagren på veven att göra. Är vad jag vet endast packboxarna garantin gäller.

med original motorfästen ej stum monterad motorstopp så hoppar variatorn rejält på tomgången men slutar när man varvar.

Men med RS Fästen och balanserad primär rör sej max någon mm på tomgång
Garantin gäller att lagerleverantören till brp har levererat lager som inte lever upp till de krav brp ställt på hur mycket tryck de ska tåla, och har då lagren tryck ur sig och gått med för lite fett blir lagren sliten och får ett större glapp, därav kastar primären mer. Fick det förklarat till oss av meken som gjorde garantijobbet och primären kastar mindre nu med det nya vevpartiet. Utan motorfästena du snackar om är det ju hela motorn som hoppar mer och inte bara primären.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Re: Köpa 2011 etec med nya kolvar, gammal vev?

Garantin gäller att lagerleverantören till brp har levererat lager som inte lever upp till de krav brp ställt på hur mycket tryck de ska tåla, och har då lagren tryck ur sig och gått med för lite fett blir lagren sliten och får ett större glapp, därav kastar primären mer. Fick det förklarat till oss av meken som gjorde garantijobbet och primären kastar mindre nu med det nya vevpartiet.
Nja packboxen hoppar lös från lagret så lagret blir tomt på fett och med tiden skär ihop.
Det ÅF Gör är att stoppa ner en jigg som inte går att få ner om packboxen är lös.
Den nya veven gissar jag är av 2012model så du behöver en kortare avdragare. så gissar tappen är stadigare på dom.
och hur pass bra veven är riktad spelar nog in en del på kasten. tror toleransen är 0.06mm och den nya veven kanske är bättre. För 0.06 hadde jag aldrig godkänt vid reparation av vevaxel.

Sen är det väl inte omöjligt att det kastar lite mer om lagrena var på väg att rasa.
Sen spelar även positinen hur variatorn är vriden mot vevaxeln in.

Men skit samma huvudsaken skotern blev bra =)
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Sv: Re: Köpa 2011 etec med nya kolvar, gammal vev?

Nja packboxen hoppar lös från lagret så lagret blir tomt på fett och med tiden skär ihop.
Det ÅF Gör är att stoppa ner en jigg som inte går att få ner om packboxen är lös.
Den nya veven gissar jag är av 2012model så du behöver en kortare avdragare. så gissar tappen är stadigare på dom.
och hur pass bra veven är riktad spelar nog in en del på kasten. tror toleransen är 0.06mm och den nya veven kanske är bättre. För 0.06 hadde jag aldrig godkänt vid reparation av vevaxel.

Sen är det väl inte omöjligt att det kastar lite mer om lagrena var på väg att rasa.
Sen spelar även positinen hur variatorn är vriden mot vevaxeln in.

Men skit samma huvudsaken skotern blev bra =)
Ja det kan ju vara flera faktorer som gjorde att den kastade mer innan, men ja huvudsaken att det blev bra iaf!:)