Vilken MTN maskin tål mest värme?

KTMmarcus

Medlem
3 sept 2013
9
0
1
Österbybruk
Morsning.

Har ett dilemma, har i dagsläget en Freeride 800 154" -11, personligen använder jag den i princip bara till friåkning så har inget problem med värmen själv.

Dock brukar familjen (föräldrar) använda den en hel del, och har då problem med överhettning (framförallt på våren) i och med dålig kylning. Har isrivare på men det hjälper inge vidare.

Finns det någon MTN maskin som är iallafall lite bättre utrustad med t.ex kylare? Väl medveten om att den stora boven är kammarna och längden på mattan.

Slipper gärna gå tillbaks till en Backcountry, man blir ju bortskämd nu när man är van med längden, men i värsta fall får det väl bli så....

Svar uppskattas! =)

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Polaris vanliga RMK, dvs inte Pro RMK har kylare hela vägen i tunneln.

Sen tror jag -13 och -14 arctics har kylare hela vägen, vet dock inte säkert!

KTMmarcus

Medlem
3 sept 2013
9
0
1
Österbybruk
Alright! Och det har inte Freeriden? (lite pinsamt o inte ha koll på sin egen maskin men men). Det är väl kylare som man ser ovanifrån så att säga på tunneln?

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Kört med min M800 + pulka hela säsongen inkl våren utan problem, isrivare är ju bra också om annat för slidsen. Fungerade inte med pro rmkn jag hade tidigare.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Ja Freeride har väl samma kylare som Summit och den är stor.. Går hela vägen.

Problemet är att dina föräldrar kör för långsamt. Det spelar nog ingen större roll vilken mtn maskin du väljer. Kör du långsamt på hårt underlag så går det varm.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
skall tilläggas att freeride 11:an jag hade var betydligt känsligare än min nuvarande summit trots att den har 63,5mm kammar, vad det beror på vet jag dock inte, skall även tilläggas att jag hade isrivare på freeriden och inte på summiten, har inte fått varningslampan att tändas en enda gång på -13 summit !

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Har isrivare på min XM och den går varm om jag kör för långsamt. Kan dra pulka obehindrat men blir leden för dålig = långsam fart så vill den på att gå varm.

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Polarn drog en 150-200kilos ark ca 7 mil enkelväg på långsam led med sin 800 Bd 3900 13 utan problem. Samtidigt som en annan som var med hade en nytro (155") som gick varm flera gånger efter samma spår med en mindre ark.
Jag tror Bdn är den som går minst varm av alla MTN maskiner. :)
(har noll erfarenhet av arctic då). :)

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Ni som kört/kör rivare på era maskiner, vilka har ni som ni är nöjda med? Och kör ni på framvagn eller boggien? Funderar på om jag skulle beställa Ski-doos till min nya Freeride bara av ren slöhet. De verkar vettiga även om jag tycker de verkar ta onödig plats när man inte använder dem kontra de varianter som sitter nertill vid slidesen.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har skidoo äntligen kommit med isrivare som tillbehör.
Men dom såg klumpiga ut...

Jag kör med Arctics rivare som man skruvar fast på boggiskenan, lika som Polaris har.
Tycker dom fungerar bra, river upp bra med snö även när det hårt.
Enda minuset är väl att man inte kan backa med dom...

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Rivarna som sitter på boggieskenorna tycker jag är dom absolut bästa. Glömmer man att fälla upp dom och backar så får man köpa nya.

Vajervarianten som jag har på min har ju fördelen att dom går att backa med. Oklart dock hur mkt snö det sprutar upp....

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dom gjorde markant skillnad på min freeride, gjorde ett test på samma sträcka/underlag och kom 8km längre med rivarna innan maskinen varnade !
Du kom 8km längre med rivarna innan den varnade, jämfört med utan rivare?
Då måste dom vara kass, den ska inte varna alls om rivarna funkars som dom ska...

Tror inte på modellen som sitter i framvagnen.
Den sprutar upp snö som kastas in framför mattan för att direkt bli ner tryckt i snön.
Nej, tror mest på dom som sitter på boggiskenan, då kastar det in snö i boggin, där man vill ha den...

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Du kom 8km längre med rivarna innan den varnade, jämfört med utan rivare?
Då måste dom vara kass, den ska inte varna alls om rivarna funkars som dom ska...

Tror inte på modellen som sitter i framvagnen.
Den sprutar upp snö som kastas in framför mattan för att direkt bli ner tryckt i snön.
Nej, tror mest på dom som sitter på boggiskenan, då kastar det in snö i boggin, där man vill ha den...
Men backar du på hårt underlag så....

Jag kör mina vajer till dom kommit med en idiotsäker bra rivare.