vilken gps ska jag köpa?

pysan1

Ny medlem
21 aug 2013
2
0
1
Hej.
Sambon fyller snart år och har länge pratat om en gps till skotern (mycket åkande runtom i Sverige), så nu tänkte jag att det kan vara en lämplig investering. Problemet är att jag har 0 kunskap på området och behöver därav er hjälp.

Vilken gps är bra att ha? Han kör både på skoterledarna i hemtrakten och bland annat resor till riksgränsen. Jag vet att han pratat på något speciellt fäste etc & att ha gps:en på styret. Vart får jag tag på ett bra sådant?

Ge mig information & förslag på produkter, gärna med länkar så jag kan kolla hemsidorna.
Bra kvalitet är ett måste! prisklass är relativt fritt.

Tacksam för snabba svart! :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det finns några trådar om olika GPS:er
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=60871&highlight=montana
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=60777&highlight=montana
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=59264&highlight=montana

Jag kör med Garmin Montana 600. Mycket nöjd.
Skoterledskartan från Kartman fungerar. Sedan finns friluftskartan att köpa till.
http://www.outdoorexperten.se/p-16998-garmin-montana-600.aspx

Klicka på relaterade produkter så finns där lite olika fästen.
Kör själv med motorcykelfästet.
Det är nog det eller marinfästet som gäller.
Det är inbyggd spänningsmatning i fästet, koppla in ström från skotern till fästet så får GPS:en ström när man sätter fast den i fästet.

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Jag lägger också min röst på montana 600. Är riktigt nöjd med min. Fint med laddning i fästet också.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
RAM gör som sagt bra fästen. Kör han Ski-doo med XM-chassit rekommenderar jag att skaffa "glove box extension". Den har en försänkning där Montanan passar.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Montana skulle jag köpa om han enbart kör skoter.

Den är stor men lättavläst.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Montana skulle jag köpa om han enbart kör skoter.

Den är stor men lättavläst.
Funkar också bra vid jakt/skogsmulleäventyr. :)
Som bonus kan den hantera AA-batterier om det inbyggda LI tar slut.

Rekommenderar att man monterar "senilsnöre" på Montanan och fäster det i styret. Bara som reservräddning om man råkas smälla till den vid kreativ körning.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Rekommenderar att man monterar "senilsnöre" på Montanan och fäster det i styret. Bara som reservräddning om man råkas smälla till den vid kreativ körning.
Mmm, har tänkt på det jag med, i två år...
Har klarat mig hittills, har aldrig lossnat ur fästet trots rullningar efter fastkörningar, etc.
Men till hösten SKA jag greja ett snöre.
Usch vad snopet om man skulle tappa den när man åker...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har klarat mig hittills, har aldrig lossnat ur fästet trots rullningar efter fastkörningar, etc.
Har heller aldrig lyckas få lös den ur fästet. Har förvisso undvikit att rulla. :)
Men ruskigt jobbigt om man tappar den nånstans mitt ute i ingenstans påväg långt bort.... :D

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
klart som fan det sitter fast i 30 på leden.... ge mig skiten så är den borta direkt ! eller kanske du hittar den då du alltid åker i mitt spår :)

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Efter mycket rosande här och i många andra trådar, så ramlade en garmin Montana 600, med mc-fäste ner i min postlåda igår!

Nu ska vi bara försöka bli kompisar! :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
klart som fan det sitter fast i 30 på leden.... ge mig skiten så är den borta direkt ! eller kanske du hittar den då du alltid åker i mitt spår :)
I krondiket som blir efter dig lär man inte hitta nåt...
Är väl bra om jag ligger bakom så du får hjälp när du kört fast, som du oftast gör ;-)