Broms mxz 600 sdi ho -08

entens

Medlem
1 mar 2013
16
0
1
byn
Broms oljan tog tydligen slut, så jag fyllde på men bromsen funkar ändå inte.
Någon som har en lösning?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
bromsolja tar väl inte slut. den förbrukas inte alls då den har ett slutet system. läkage?

entens

Medlem
1 mar 2013
16
0
1
byn
bromsolja tar väl inte slut. den förbrukas inte alls då den har ett slutet system. läkage?
Det var det jag misstänkte också. och så var det, den läker från kolven i oket. Har inte tagit upp den än ska ta in den i garaget imorn.

Är oket helt kört eller är den nån slags packning/oring som finns och byta?
och hur är det lättaste sättet att få bort oket?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Som det ser ut på reservdelsbilden finns det inga kolvpackningar att köpa.
Kollat att du inte har ngt läckage vid slanganslutningarna?
Styrhöjare på??? Är bromsslangen skarvad? Kolla ev läckage i anslutningarna till skarvslangen.

Bromsklotsarna så slut att kolven i bromsoket gått ut för långt?
Om så är fallet, ta loss bromsoket och kolla hur gummiringen som tätar mot kolven ser ut. Om den ser hel ut kan du ju testa med att lirka in kolven, lufta systemet, montera nya klotsar och provtrycka systemet.

Nytt bromsok. art nr: 507032472 (inkluderar nya klotsar) kostar hos handlare i USA runt 165 $

entens

Medlem
1 mar 2013
16
0
1
byn
Som det ser ut på reservdelsbilden finns det inga kolvpackningar att köpa.
Kollat att du inte har ngt läckage vid slanganslutningarna?
Styrhöjare på??? Är bromsslangen skarvad? Kolla ev läckage i anslutningarna till skarvslangen.

Bromsklotsarna så slut att kolven i bromsoket gått ut för långt?
Om så är fallet, ta loss bromsoket och kolla hur gummiringen som tätar mot kolven ser ut. Om den ser hel ut kan du ju testa med att lirka in kolven, lufta systemet, montera nya klotsar och provtrycka systemet.

Nytt bromsok. art nr: 507032472 (inkluderar nya klotsar) kostar hos handlare i USA runt 165 $
Märker inge annat läckage än vid kolven. Om bromsklossarna är så slut skulle väl inte bromsen ta efter jag fyllt på och luftat, gjorde det men märkte att den börja ta mindre luftade igen och kolla vid kolven och så droppa/rann från den. men ska ta upp och se och pröva lirka den lite. annars blir det väl nytt. läste någonstans att man måste ta bort matta åt minstånde släppa på den för att få bort oket, låter ju väldigt komplicerat för att bara ta bort en bromsok.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nja, slut och slut. Är dom så tvärslut att dom gått på järnet under många mil, så kan risken finnas att kolven går ut för långt och bromsvätska läcker ut.

Men kika på belägg och skiva vet jag.

Jag såg f.ö. att det inte fanns verkstadshandbok att ladda ner till din modell.
Själv har jag ingen erfarenhet av MXZ 07,08 och nyare, så jag har tyvärr inga råd på how to do när du ska riva eller om matta måste bort.