"SLUTBURKS-TRÅDEN"

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
alla säger ju så olaglit det är då vill jag se en massa artiklar där folk åkt dit om det är nu så farligt som alla påstår?
Hur svårt är det att fatta?
Det är olagligt att montera idiotburk...
Sen spelar det ingen roll om folk åkt fast för det eller inte.
Det är även olagligt att byta matta och skidor om man ska hårddra det...
Men eftersom en skoter med andra skidor inte stör en hel dalgång i fjällen så känns en sådan modifiering mindre betydelsefull...

Hoppas verkligen polisen nån gång har tid och möjlighet att ta itu med alla dessa j***a puckon som åker runt och försöker förstöra den lilla fria åkningen som finns kvar...

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
alla säger ju så olaglit det är då vill jag se en massa artiklar där folk åkt dit om det är nu så farligt som alla påstår?
Du skriver tidigare i tråden "VI är ett par mellan 30-40 som gillar ljudet".

Ju mer du skriver börjar jag mer och mer tvivla på att DU hör till den åldersgruppen. Tror nog att du istället är en obstinat tonåring.

Jag hoppas verkligen att Polisen lägger mer resurser på att kolla skotrar. Och omöjligt är ju inte det, när skoterbeståndet hela tiden ökar och med det avarter som DU representerar.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
har ni bevis på att nån fått böter då? var mer det jag menade
Varför ska du ha bevis för att någon fått böter? Det förändrar ju inte legitimiteten på något sätt? Det finns flera av lag stiftade regler som inte är högt prioriterade av polisen, men det förändrar ju inte det faktum att skiten är olaglig.

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
34
Umeå
Körde själv med slutburk när jag var 16-17, men insåg ganska snabbt att väldigt många retar sig på det, så jag började köra med original igen. Numera kör jag ju dock turbo, men MED ljuddämpare, så den låter inte just nå mer än en original. Hoppas att fler kan komma till insikt och förstå att slutburkar förstör skoterkulturen... Och nej, jag tycker inte de låter förjävligt alltid, jag kan tycka att en vass maskin med pipa/pipor och burk kan låta riktigt jävla gött, men de gör inte majoriteten av dom som vistas i fjällen. Sen att de är olagligt och att man riskerar böter är ju en sak, de är ju upp till var och en o avgöra om man tycker är värt de.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nej jag tycker inte heller att det låter illa, på rätt plats alltså. Rätt plats är på skotercross, dragrace mao på TÄVLINGAR! Där är det njutbart.

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Nej jag tycker inte heller att det låter illa, på rätt plats alltså. Rätt plats är på skotercross, dragrace mao på TÄVLINGAR! Där är det njutbart.
nog är det njutbart på andra ställen än tävlingar också... däremot inte uppskattat av alla... kanske 80% av dom som kör skoter själva drar väl på smilbanden eller får gåshud av t.ex en yamaha trippel med pipor... men jag vill inte ha det själv för jag tycker det är jobbigt att köra med, har dock haft... är som sagt upp til var och en om man vill ha pipor eller burk men för allas bästa i längden borde fan ingen ha det tror jag, annat än på tävlingar då.

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Du skriver tidigare i tråden "VI är ett par mellan 30-40 som gillar ljudet".

Ju mer du skriver börjar jag mer och mer tvivla på att DU hör till den åldersgruppen. Tror nog att du istället är en obstinat tonåring.

Jag hoppas verkligen att Polisen lägger mer resurser på att kolla skotrar. Och omöjligt är ju inte det, när skoterbeståndet hela tiden ökar och med det avarter som DU representerar.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
yes jag är 30 och jag har sälskap som är 37 som också som kör med slutburk tror nog det finns nån mer som är 37 o kör med slutburk :)

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
34
Umeå
Nuförtiden drar jag inte på smilbanden åt en originalskoter med slutburk, jag blir snarare besviken. Man hör lååångt innan den kommer, så man sitter o kikar efter vad det kan vara för något, sen dyker det upp en gammal edge lr liknande med en skitful crosshuv, tokslut 32mm matta och på tok för många ridestore-klistermärken (nej, dom ger inte extra hästkrafter, hur många man än har!) som kör över en liten knöl o trycker full gas samtidigt som den stackars tonnårsgrabben i princip står bak på lyftbåken o förtvivlat rycker i styret för att lyfta skidorna 20cm får marken, imponerande!

Nä, nuförtiden drar jag på smilbanden åt vassa saker! gärna turbovin, eller en riktigt rå motor med twinpipes... Låter det mycket ska man ha effekt därefter (tycker jag) och bäst av allt är ju när man har mer effekt än det låter, men de kan ju va svårt att uppnå..

Lite exempel på vad jag tycker låter gött i dagsläget.
Twinpipes
http://www.youtube.com/watch?v=Kwmw083PGGs
Min egen (ja, man får vara så ego!)
http://www.youtube.com/watch?v=IYaD_-eL6QU
2-t turbo
http://www.youtube.com/watch?v=bDVuYndjsF0
Tapex
http://www.youtube.com/watch?v=d8QzSs7uCVM

Finns ju hur många exempel somhelst, men bakom dom flesta är grundtanken "MER effekt!" inte "MER ljud!"

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.197
75
48
Avliden
Detta låter gott enligt mig: [video=youtube;UyxIISLmtJg]http://www.youtube.com/watch?v=UyxIISLmtJg[/video]

[video=youtube;bLnenqoOaXY]http://www.youtube.com/watch?v=bLnenqoOaXY[/video]

[video=youtube;wQydv2krjTs]http://www.youtube.com/watch?v=wQydv2krjTs[/video]

Det här låter förjävla dåligt: [video=youtube;KkqPbIwbMXE]http://www.youtube.com/watch?v=KkqPbIwbMXE[/video]

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik
Trist hur det här spårar ur. Vi kommer ju aldrig att komma överens kring det här med lättviktsburkar. Jag kommer fortsätta propagera för att ingen bör montera en lättviktsburk då det skadar skoteråkarna som grupp mer än vad det borde vara värt för individen som väljer att montera den.
Så vi kanske ska predika om idiotin med att byta till lättviktsburkar i en annan tråd då den här tråden är till för tekniska frågor kring skrikburkarna.

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Trist hur det här spårar ur. Vi kommer ju aldrig att komma överens kring det här med lättviktsburkar. Jag kommer fortsätta propagera för att ingen bör montera en lättviktsburk då det skadar skoteråkarna som grupp mer än vad det borde vara värt för individen som väljer att montera den.
Så vi kanske ska predika om idiotin med att byta till lättviktsburkar i en annan tråd då den här tråden är till för tekniska frågor kring skrikburkarna.
håller med om det :) den här tråden var inte tänkt att bara klagas i utan dom som nu vill monterna det som jag tycker upp till var o en om dom vill veta info om olika slutburkar osv så är det i denna tråd :)

Honkajjaja

Aktiv medlem
10 mar 2012
52
0
1
Sundsvall
Är sugen på att skaffa en burk till min adrenaline 600 e.tec -12
Men dock endast för viktens skull. ljudet vill jag gärna ha så lågt som möjligt, dels för mig själv och även för omgivningen ska slippa störa sig.

Så om någon vet vilken den "tystaste" burken är bortsätt från orginal så får ni gärna länka?
Den får gärna vara Laglig också om det skulle råka finnas någon sån.
Är det något mera man behöver göra när man byter slutburken? läst några som skrivit något om vikter osv. är det något man kommer måste hålla på att grejja med?

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Är sugen på att skaffa en burk till min adrenaline 600 e.tec -12
Men dock endast för viktens skull. ljudet vill jag gärna ha så lågt som möjligt, dels för mig själv och även för omgivningen ska slippa störa sig.

Så om någon vet vilken den "tystaste" burken är bortsätt från orginal så får ni gärna länka?
Den får gärna vara Laglig också om det skulle råka finnas någon sån.
Är det något mera man behöver göra när man byter slutburken? läst några som skrivit något om vikter osv. är det något man kommer måste hålla på att grejja med?
slp är den tystaste eftermarknadsburken går att köpa på www.motorhuset.se :

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
Slutburk är det fränaste, det ska höras vart man kör! Kan ju vara bra om man skulle köra fast mitt i ingenstans, bara dra igång skotern och trycka full gas!!

SLUTBURK FTW!!