Motorn dör för jämnan

MatsN

Medlem
11 jan 2011
43
2
8
Luleå
Har en MXZ 600 -99 som stiften dog på. Köpte nya och fick igång den och körde en liten stund å sen dog den igen. Drog igång den på en gång körde en liten stund å sen samma visa igen. Oberoende mycket, lite gas eller tomgång så dör den men går att dra igång på första rycket igen med en liten avgasknall.

Insugsgummina såg jag börjar va torra men tror inte dom är spruckna helt än då skotern går jämnt och riktigt bra oavsett fart. Även tomgången är normal och jämn.

Nån som haft nåt liknande fel?

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Kan vara startorn som håller på att lägga av. med tanke på att den ger en avgasknall när du startar den igen så tyder det ju på att gnistan försvinner och den hinne dra isig bränsle som den inte kan förbränna.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Hur kollar man den? Eller är det byte på en gång som gäller?
Den ohm mäts vilket är enkelt om du fixar fram värdena och vika kablar man mäter på.

Men du kan kolla några enkla saker först, tjuvkoppla bort stopp knapp och ev dödmansgrepp. Även tändningslåset bör man koppla förbi.

Om det är statorn så skickar du in den för omlindning till timmrå elverstad ,,kostnad 1600kr för någ år sedan.

Om du byter stift så köp NGK BR9eya för dem är både avstörda och tål surning bäst.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
X2 på vad boost sa men glöm att försöka koppla bort tändningslåset. Mxz -99 har ju dess.

MatsN

Medlem
11 jan 2011
43
2
8
Luleå
Har snackat med lite annat folk som säger samma som ni gör, statorn. Nu en korkad fråga, vart hittar man den på maskinen? Enda jag skruvat i den är att byta stift å fylla olja.

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Jag hade ett liknande problem med en ZR 700 -99a för ett antal år sedan, den kunde dö som om man stängde av den på nyckeln oavsett hur fort man körde, men det var ju bara att rycka i snöret en gång så gick den igen...

Jag har för mig att det var gummit mellan luftburken och förgasarna som inte var tät, den var sprucken på flera ställen så den drog nog lite tjuvluft... så jag köpte ett nytt gummi och sen tror jag problemet försvann...

/Nicklas.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Motorn dör för jämnan

Har snackat med lite annat folk som säger samma som ni gör, statorn. Nu en korkad fråga, vart hittar man den på maskinen? Enda jag skruvat i den är att byta stift å fylla olja.
Den sitter Innanför svänghjulet bakom startnsnöret.( magnapullen)

MatsN

Medlem
11 jan 2011
43
2
8
Luleå
Plockade lös gummina och dom var ordentligt spruckna överallt. Kan nog kanske stämma att åtminstone en stor del i felet ligger där då den gick som en klocka då den ställdes bort i våras. Nåt annat man bör byta då den ändå är i delar? Har beställt gummin från Rinab.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Köp inte piratgummin!

Dom är tyvärr helt jävlat värdelösa. Helt katastrofalt genomruttet värdelösa.

Köp original.

Dom piratgummin jag provat har inte ens hållit en säsong.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nej

Boysen Och vforce funkar ganska bra men tycker inte att dom är värd pengarna på en 99:a. Inte för att den är gammal eller nåt utan för att gummin original är rätt billiga vill jag minnas!

MatsN

Medlem
11 jan 2011
43
2
8
Luleå
Nya gummin på plats men samma bekymmer. Måste man ha en avdragare till svänghjulet? Provat knacka lite på axeln men vill inte veva på allt för mycket. Och är det nån som har en susning vilket motstånd den ska ha?

MatsN

Medlem
11 jan 2011
43
2
8
Luleå
Fick lös det och upptäckte att statorn var täckt med vad som ser ut som gammal olja blandat med damm. Kan det vara en bidragande orsak?