Hjälp angående 600 SDI (läs & svara vore tacksamt)

Rflowz

Medlem
1 jan 2013
6
0
1
Hälsingland
Tjena, jag har en ski-doo xp 600 sdi -08.

När man startar skotern så är ju den på höga varv & sedan efter några minuter så går den ner till normala varv.
Men min fråga är, medans den är på höga varv, måste den då stå stilla? eller vad händer fall jag startar skotern och sedan åker iväg på en gång? :)

Sen en till fråga, idag var jag ute med några polare & hittade en okörd "täckt", så vi lekte där ett bra tag, men t ex när jag drog upp skotern så slutburken pekade ut i luften, så vart det som en varvstop, den typ "hackade".
Samma sak händer fall jag burkar åt ena hållet bara, så min slut burk inte är mot snön utan den är uppe i luften.
Ska det vara så eller är det nått fel?

Tack i förhand :ciao:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
1: varmkör ordentligt. är den varm så kan du köra iväg då du känner dig redo.

2: hur mkt varvar skotern då du gasar på?

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Kan ju även vara att du har fel burk ev fel mottryckskona i burken. Rätt viktigt på en tvåtaktare att ha rätt mottryck på avgaserna för att den ska gå som den ska. Hade du samma problem med original ljuddämpare?

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ok, förstod det som att du hade en skrikburk som i folkmun kallas slutburk.
Har du rengjort avgasportarna nån gång?

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
tror jag har samma problem, det händer dock bara då skotern är rejält varmkörd. Det jag tror kan vara felet är att skotern blir för varm och får för lite frisk luft, eller för att jag har för hård rem

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
eller så får den ingen soppa till bensin pumpen, tappar trycket när du viker i kull den. var det dåligt med soppa i tanken?