Vilken gps på skoter?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nån som vet av en gps med funktionen att man kan hålla reda på varandra oxå
Garmin Rino har funktionen att se andra enheter, även inbyggd Com-radio.
Dock har den för liten skärm i mitt tycke.
När en enhet med dessa funktioner och 4" skärm finns köper jag en på direkten...

Lindmark

Medlem
25 feb 2013
12
0
1
Umeå
Någon som vet om man kan knappa in koordinater på Garmin Rino 650? Har kollat lite på denna men det verkar som man bara kan markera platsen man befinner sig på och inte dit man vill..

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
37
Har en garmin 650 och undrar vilken karta ska jag lägga in? friluftskartan plus skoterledskartan?
Vad är det för skillnad på friluftskartan v2 prime? v3 pro och v4 pro?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har en garmin 650 och undrar vilken karta ska jag lägga in? friluftskartan plus skoterledskartan?
Vad är det för skillnad på friluftskartan v2 prime? v3 pro och v4 pro?
Prime = Litet område, ca 50kmx 50km, väldigt detaljerad med fastighetsbeteckningar osv.
Kostar en förmögenhet om du skall täcka 1/4 av Sverige

Frilufts, Sverige indelat i 4 områden.
Skillnaden mellan V3 Pro och V4 Pro är dels något tydligare färger på en Montana och sedan finns det lite mer detaljer i V4 Pro, ex. mer vägar, skogsvägar, cykelvägar osv.
Skogen ändrar sig inte så mycket i versionerna.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det jag har i Zumon är
TOPO Sweden/Friluftskartan Pro v4 Svealand och södra/mellersta norrland
tre stycken "Skoterledskarta Autorouting [1] 2014 v.38"

Finns det nån möjligthet att se naturreservat och nationalparker?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det jag har i Zumon är
TOPO Sweden/Friluftskartan Pro v4 Svealand och södra/mellersta norrland
tre stycken "Skoterledskarta Autorouting [1] 2014 v.38"

Finns det nån möjligthet att se naturreservat och nationalparker?
Om du flyttar iväg kartan i GPSen till ex. Sarek, ser du diagonala linjer på Frilufts?
Alla GPSmodeller kan inte hantera flera transparenta kartor ovanpå varandra utan det blir vita områden på Frilufts istället. I vissa fall kan man få till det med en TYP-fil.
Att du har 3 Skoterledskartor i den enhet beror på att GPSen tror att bakgrunden är 1 karta, lederna en annan och förbudsområdena en 3'dje karta.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om du flyttar iväg kartan i GPSen till ex. Sarek, ser du diagonala linjer på Frilufts?
Alla GPSmodeller kan inte hantera flera transparenta kartor ovanpå varandra utan det blir vita områden på Frilufts istället. I vissa fall kan man få till det med en TYP-fil.
Att du har 3 Skoterledskartor i den enhet beror på att GPSen tror att bakgrunden är 1 karta, lederna en annan och förbudsområdena en 3'dje karta.
Har ingen aning om va du pratar om nu men kan väl ladda hem sarek ikväll och se efter kanske.
Är ju trots allt sina kartor så litar på att du vet lite om det här :)

Men då ska jag ha alla tre aktiverade då..

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har ingen aning om va du pratar om nu men kan väl ladda hem sarek ikväll och se efter kanske.
Är ju trots allt sina kartor så litar på att du vet lite om det här :)

Men då ska jag ha alla tre aktiverade då..
Du har ju rtedan Frilufts i GPSen, flytta kartan i GPSen tills du är någonstans kring Sarek (eller annat förbudsområde) och se hur det ser ut.

Normalt, om du samkör Skoterledskartan med Frilufts och dessutom har förbudsområden skall GPSen visa att du har 2 kartor.
Du skall inte skicka in bakgrundskartorna i GPSen och kan du skall du stänga av dem. Exakt vilken av de 3 som är bakgrund kan man inte direkt säga.
Du får testa stänga av en och kolla om du ser både leder och förbudsområden. Försvinner något av dem så stängde du av fel karta i GPSen, bara prova nästa.

Eller... skicka in allt pånytt men markera inte de kartor som heter något med namnet "Bakgrund xxxx".

Lättare att ta detta via mail om du har fortsatta funderingar.