Indraget förarbevis

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Jag vet en sak som ingen annan i den här tråden verkar göra,att ringer man till Polisen så får man svar på alla dessa frågor,å helt gratis utan att dom chansar på svaren

haha :)
Jo dom kan säkert svara hur det är.
Men jag frågar lite tydligare. Är det någon här på forumet som har blivit av med sitt förarbevis för snöskoter på grund av fortkörning med bil?

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Som jag skrev tidigare, "Blev av med körkortet i tre månader i våras för fortkörning, skoterkortet åkte i samma veva... Efter skrivelse om benådning fick jag tillbaka båda korten efter 1,5 månad."

edit: om det blev otydligt så körde jag alltså för fort med bilen varpå B-kortet samt skoterkortet åkte

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Som jag skrev tidigare, "Blev av med körkortet i tre månader i våras för fortkörning, skoterkortet åkte i samma veva... Efter skrivelse om benådning fick jag tillbaka båda korten efter 1,5 månad."

edit: om det blev otydligt så körde jag alltså för fort med bilen varpå B-kortet samt skoterkortet åkte
Sorry, missade helt ditt inlägg:eek:h:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Jag ringde polisen....

Ang "gångfylla"

Det är ju inte gåendet som är problemet!!

Hittas du liggande på stan tre gånger och omhändertas enligt LOB så tappar du körkortet.

Inte för att du var full och promenerade utan för att man kan misstänka att du har alkoholproblem.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
I realiteten är det så att om man bryter mot någon lagstiftning grovt, t ex fortkörning över gränsen för att få ett inbetalningskort i handen vid vägkanten så har polismyndigheten även rätt att återta förarbevis.

Dvs,....... renderar brottet en rapport till åklagare för bedömning och denne återkallar körkortet så har denne rätt att också återta förarbeviset .
(detta kan också ske vid mindre fortkörning om man begärt lagrum dvs ej erkänt vid vägkanten-då kommer ju ett inbetalningskort tillsammans med polisrapporten via åklagare)

Är återkallandet/indragningen tillräckligt lång för att det ska krävas nytt förarprov så gäller samma sak för förarbeviset om polismyndigheten kommer ihåg detta.
Säkerligen har dock inte alla polismyndigheter i landet (21!? ) samma rutiner om inte datasystemet gör det per automatik.

Förarbevis kan/ska också återtas tillsammans med körkort vid olika typer av allvarliga fysiska och psykiska åkommor där läkare är skyldiga att uppmärksamma transportstyrelsen på potentiella trafikfaror.
Däremot finns det ännu så länge ett stort motstånd från läkarkåren mot detta så det finns åtskilliga olämpliga ute i trafiken.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Men som jag sa: jag pratade med en vän som är polis och jobbar med trafik. Tappar du lappen för fortkörning så tappar du alla behörigheter.

Inte bara då det blir rapport till åklagaren utan även vid en vanlig obot.

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
37
Du får inte cykla i fyllan då cykel räknas som ett fordon och du får inte framföra ett fordon alkoholpåverkad. Du kan även åka dit för fortkörning på cykel, samma sak gäller sparkar!
Du får cykla i fyllan, du behöver inte diskutera emot :)

Är du helt säker på det?
Ja, 100%.

Man får inte cykla på fyllan,blir styrfylla, man kan åka dit på gångfylla å om det är så.

Men det brukar ska mycket till innan dom tar en :p
Du får visst cykla i fyllan, finns inget som heter styrfylla eller gångfylla.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Du får inte cykla i fyllan då cykel räknas som ett fordon och du får inte framföra ett fordon alkoholpåverkad. Du kan även åka dit för fortkörning på cykel, samma sak gäller sparkar!
Man får inte cykla på fyllan,blir styrfylla, man kan åka dit på gångfylla å om det är så.

Men det brukar ska mycket till innan dom tar en :p
Se Vidgrens svar och sluta svara tvärsäkert på saker ni inte har koll på, speciellt utan adekvata källhanvisningar, det är precis sådär ni sprider sedlivade myter.

Sensmoralen: Ta cykeln från festen istället för crossen/ATV:n/MC:n/skotern :)