Hjälp-hur kan jag lagra våra dvd-filmer?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
När det kommer till den här typen av teknik är mitt ointresse relativt fullständigt.
Tyvärr. Men vi har fem barn, gissningsvis 100 barnfilmer, och varje gång det ska tittas på film så måste naturligtvis 30% av filmerna plockas ur sitt fodral och läggas på, tja-golvet/bokhyllan/soffan etc.

Är ohyggligt trött på hela upplägget, det måste väl finnas ett system där man lägger in filmerna på en hårddisk och sedan har den kopplad direkt till tv:n?

Kan någon förbarma sig över mig och förklara vad jag behöver för att få till ett sånt system, gärna med förslag vad som är användarvänligt?
(Jag är nästan fanatiskt intresserad jämfört med min fru, och då jag periodvis ligger borta på jobb måste det vara tillräckligt enkelt att använda att även hon kan lära sig... ;) )
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, vi hade iofs usb-port på tv:n, men den är antagligen för antik, för det var "for service use only".
(Den är tre år gammal...)
Provade ändå bara för sakens skull, men nej, det gick inte.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
"bara" koppla en dator med hdmi till tvn :D rippa skivorna till hårddisken (tidsödande).
Sen kan man köra tex XBMC på datorn som är lätt manövrerat och överskådligt då man ska välja filmer.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, kanske ska nämna att jag känner till möjligheten att köra direkt från dator.
Kanske även ska nämna att när jag är hemma och frun är på jobbet brukar jag oftast sitta framför datorn när småttingarna ser på film. (Berätta det inte för frun bara... ;) )
Kom på nu när jag skriver, att vi faktiskt har en "gammal" minilaptop som ingen använder då den har så förbannat dåligt internminne-måste kolla om det inte finns hdmi på den!! :)
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Jag har löst det med en mediaspelare som jag kopplar in den externa hårddisken i och sen med en HDMI-kabel in i tvn/förstärkaren.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Kör med en Boxee Box som jag har kopplat till två USB-diskar, den funkar även att koppla ihop med din dator eller en NAS över nätverket. Boxeen visar alla omslag till filmerna på tv:n så då är det bara för dina barn att klicka på den film de vill se. Den stödjer även AirPlay om du har Apple produkter som du vill visa bilder, film eller lyssna på musik från.
Finns många gratisprogram på nätet som gör att du kan föra över dina DVD:er till en hårddisk.
 

Päran1

Rookie sledder
7 dec 2010
11
0
1
Är den en gammal laptop kan den även ha ett RGB utag tror jag det heter, alltså sån som man kan koppla in en vanlig datorskärm i och de finns oftast på tv apparater också så en sån kabel kan du köra med om de inte finns vanlig hdmi på lappen, jag hade en 5 meters kabel som jag hade mellan laptopen och tvn.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Är den en gammal laptop kan den även ha ett RGB utag tror jag det heter, alltså sån som man kan koppla in en vanlig datorskärm i och de finns oftast på tv apparater också så en sån kabel kan du köra med om de inte finns vanlig hdmi på lappen, jag hade en 5 meters kabel som jag hade mellan laptopen och tvn.

Vga kabel/uttag tror ajg du söker, saken med den är att då får man dra en kabel till för ljudet.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men innan du tjorvar mer.

Prova plugga in ett usb minne i tvn och se om det funkar då.

Ska du använda en hårddisk för uppspelning så måste du formatera den i fat16 (samma som usb har)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Med fat16 lär du knappast få in någon dvdfilm på...
Men prova ett usb minne/hårddisk som är formaterat med fat32 som nu är mer vanligt på usb minnen nu för tiden..
Fast även om det funkar med ett usb minne med fat32 så har du fortfarande en begränsning på max 4gb per fil.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Far och köp ett litet media center som du kopplar in i tvn via hdmi, sen köper du en extern hårddisk som du kan koppla in i media centern., lägg in filmerna i hårddisken, starta tvn, vips så har du alla filmer där. krångligare än så är det inte och dina barn kan lära sig media centret på 5-10 min.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Far och köp ett litet media center som du kopplar in i tvn via hdmi, sen köper du en extern hårddisk som du kan koppla in i media centern., lägg in filmerna i hårddisken, starta tvn, vips så har du alla filmer där. krångligare än så är det inte och dina barn kan lära sig media centret på 5-10 min.

+1 på den där. Finns inga bra genvägar till att köra ett bra mediacenter. Antingen inköper man en htpc vilket är en dator fast för användande av film/musik. Eller så köper man typ boxee boxen från dlink: http://www.dustinhome.se/product/5010621706/d-link-dsm-380-boxee-box-dns-320-nas/#intcmp=searchProvider_dacsa

Dock bör man ha lite datakunskap för att kunna få igång allt. Efter att det är uppsatt så är det bara att köra. Hojta till om du vill ha hjälp. Filmerna måste du dock bränna in manuellt med hjälp av ett bränningsprogram typ: http://www.imgburn.com/

Finns kanske fler bättre program idag, är aldrig att jag bränner in dom på hårddisken nu för tiden.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Får tacka så mycket för alla förslag-det enklaste är det bästa (om än kanske inte det billigaste) och en box blir nog knappast några problem att lära sig. Inte för barnen iaf... ;)

Tusen tack för engagemanget!