Fransning/Varmgång av rem Pro-Rmk 800 2012

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Nu ska den in och byta motorfästen.
Jag ser ingen annan möjlighet än att det är felet.
Variatorerna är Ok och linjeringen obelastad är schysst så det bara måste vara det! Hoppas hoppas!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Bytt åf eller gnällt på den förra?

Hoppas det löser sig!
Kör med samma och jag behövde inte gnälla.
Jag tror att dom (och alla andra handlare) vill ha nöjda och återkommande kunderoch jag är tacksam för att det verkar tas på allvar nu.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Kör med samma och jag behövde inte gnälla.
Jag tror att dom (och alla andra handlare) vill ha nöjda och återkommande kunderoch jag är tacksam för att det verkar tas på allvar nu.
Antar att vi har samma ÅF, till en början verkade dem inte speciellt villiga att hjälpa till då dem nekade att något fel fanns, men sen verkade dem ju mer hjälpsamma i och med att dem både bytte variatorer till en annan maskin och nu detta. Hoppas det löser sig för dig!

Vem betalar motorfästena?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
3 dagar och 11 mil kunde jag köra med nya motorkuddar.
Dock har jag ett litet värre problem nu, den skar på veven idag.
Riktigt illa till, jag och en till fick dra den för hand uppför en backe.
Tog ca 1,5 - 2 timmar, ganska svettigt..
Hans Rmk 800 -12 har nu gått 100 mil på sin rem och den ser som ny ut. Inte ett spår av överhettning trots att jag har fegat och han har spårat.. Sjukt!

[video=youtube;54RAqOFg-uI]http://www.youtube.com/watch?v=54RAqOFg-uI&feature=youtu.be[/video]

[/IMG]
 
Last edited:

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Då har du anledningen till varför den har varit så hård på remmar... Måste ha gått väldigt varm den där veven.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Var det rent utav veven den klippt av eller var det en axetapp som var av?
Jag vet inte faktiskt. Sitter nere i Malmö för tillfället.. :)
Min återförsäljare har inte behagat ringa och berätta vad som händer.
Farsan knallade in på verkstan idag då han tycker att jag är alldeles för mjäkig mot dom (vilket jag är) och det är alltså den vägen jag fått veta att det var det.
Då har du anledningen till varför den har varit så hård på remmar... Måste ha gått väldigt varm den där veven.
Tror du det?
Verkstadskillen verkade tro att den småvibrerat och därför grillat remmarna.
Vad är din teori?
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Hade det varit så stora vibrationer så att det hade kunnat värma remmen, skulle inte din vev hållit länge... Troligtvis har du haft ett lager som ej varit inom toleranserna och därmed varmgång som följd. Hade varit intressant att se temperaturen på din variator efter en stunds tomgång och jämförs med en utan problem.

Nu är ju det försent...
Har du kvar remproblemen efter renoveringen får du börja leta i någon annan ände av skotern.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Min vev gick av längst ut vid variatorn, ca 4 cm in mätt med ögonmåttet.
Ny vev, kolvar och cylindrar..
Hoppas den wobblade lite innan så den är snäll med remmarna nu! :)
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Jag fick ungefär samma sak på min 11as assault som edvinsjolund, fick det löst på lite drygt 1 vecka hos billaget, hur lång tid har det tagit för dig? Hoppas din blir klar snart så kan dom prioritera min som står inne på chassiebyte nu ;)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag fick ungefär samma sak på min 11as assault som edvinsjolund, fick det löst på lite drygt 1 vecka hos billaget, hur lång tid har det tagit för dig? Hoppas din blir klar snart så kan dom prioritera min som står inne på chassiebyte nu ;)
Lämnade den Måndag förra veckan och blir troligen klar imorgon.
Vad har du gjort med chassiet då?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jag fick ungefär samma sak på min 11as assault som edvinsjolund, fick det löst på lite drygt 1 vecka hos billaget, hur lång tid har det tagit för dig? Hoppas din blir klar snart så kan dom prioritera min som står inne på chassiebyte nu ;)
Hur f-n kan du slänga in en glad gubbe bakom ordet chassiebyte, tycker du att man lyckats om skotern landat i nåt träd eller liknande? Inte underligt att man behöver syrgas varje år försäkringsbrevet landar i brevlådan....
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Jag fick ungefär samma sak på min 11as assault som edvinsjolund, fick det löst på lite drygt 1 vecka hos billaget, hur lång tid har det tagit för dig? Hoppas din blir klar snart så kan dom prioritera min som står inne på chassiebyte nu ;)
Inte kul att åka på chassiebyte så här års. Hoppas det går fort att ordna. Lämnade in min pro rmk i mitten på september för chassiebyte och fick tillbaka den i fredags...
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Var tänkt att klämma dit en "blinkgubbe", får förmodligen tillbaka skotern i morgon eller fredag så lite glad får man väll vara.. skidorna tyckte att det kunde vara roligare att åka under isen än på den så det blev en volt.. kommentarer om att det var idiotiskt och jag får skylla mig själv har jag fått höra nog av.

Har haft skotern hos dom drygt en månad så tycker ändå det gått hyfsat fort med tanke på juletider.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Min vev gick av längst ut vid variatorn, ca 4 cm in mätt med ögonmåttet.
Ny vev, kolvar och cylindrar..
Hoppas den wobblade lite innan så den är snäll med remmarna nu! :)
Flög det inte remmar för dig från första början?