Vad är prutmånen på en ny skoter??

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Full fart på budgivning på vårt hus nu, så det kommer att finnas pengar för en helt ny maskin!!!

Det jag då är lite undrande över är om man köper en ny maskin för 150', vad finns det för prutmån normalt?
Dela gärna med er av egna erfarenheter.
Går det att pruta på priset eller kan man få med tillbehör?

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
5-10% brukar inte vara några problem vid rent köp, men det beror på vilken handlare, vilket skotermärke och vilket sug det är på modellerna. En som är helt slutsåld nästan överallt behöver en handlare knappast pruta lika mycket på.

Beställer man på våren så är det i regel lättare att få bra pris.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Kollegan prutade ner en pro rmk 800 inkl fotstegsförstärkare, bukskydd och drag till 127000.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
I maj finns det prutmån, i november/december brukar det vara sämre... Handlarna brukar sälja ungefär så många som tas hem, så det brukar inte vara någon enorm prutmån förrän efter att nästa års modellprogram presenterats.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ok kommer nog att bli i mitten av jan innan jag kan handla, vill inte stå utan skoter med tanke på att feb tom april är bäst i fjälls.
Får väl jaga olika handlare för att hitta rätt då kanske.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag fick ner min ungefär 10000:- Jag tror att jag kunde vart hårdare men jag orkade faktiskt inte hålla på. Fick lite grejor (kapell, olja osv) också så jag var nöjd :).

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Var och snackade med handlaren idag och han kunde nästan lova att de maskiner han hade kvar skulle vara borta tills dess.
Han tyckte dock att jag skulle komma in så fort det var påskrivet och klart med huset så kunde han ställa undan en.

Så man får se.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har nu beställt en renegade backcountry x 800 etec, fick ett ruskigt bra pris tack vare min kusin som köper nya maskiner varje år av samma handlare.

mojja

Aktiv medlem
21 nov 2011
54
0
1
Har nu beställt en renegade backcountry x 800 etec, fick ett ruskigt bra pris tack vare min kusin som köper nya maskiner varje år av samma handlare.
Vad blir det "ruskigt bra priset" I rabatt om räknat i %

mojja

Aktiv medlem
21 nov 2011
54
0
1
Jag har inte hämtat den än så jag tiger.
Vad är det att tiga om? Kan säga att jag är uppe i 8% på en polaris för tillfället känner mig inte helt nöjd med den rabatt satsen.

Det är väl ingen som vet vem du är på ett forum eller vad just du kommer att ha få gett för din maskin.
Vilka summor det handlar om behöver du ju inte outa men rabatt satsen är väl inget att dölja?

Sen så var det du som som startade en tråd själv där du undrade vad andra har fått för rabatt på sina maskiner vid nyköp och så spelar du hemlig med vad du själv får ge :noworry:

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Funderar på att kolla på en polaris -12 framöver när 2013:s modellprogram släpps, om det finns nån maskin kvar då dvs. Hurpass bra priser tror ni handlarna gör då? Är det värt att vänta?

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Finns det nån 12:a kvar då så kan du nog göra en bra affär. Jag gav 112.000kr för min M1000 som hade stått på butik ett år, året innan ville dom ha 149.000kr för den.

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Jag har aldrig handlat en ny maskin men överlag så brukar det vara ganska lätt att "pruta med sig grejjer" om ni förstår vad jag menar.? detta pga att handlaren kan dra bort de i deklaration på vinstskatten...

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Intressant läsning och jag tackar er båda! Så att skicka med grejor kan man alltså också lyckas få med sig trotts att man prutar på priset runk3n?

Mrmunken, trevligt detta ger ju ett pris på ca 25% och det måste ju vara över handlarens marginaler? Var det från en stor handlare du köpte om man får fråga?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
En bekant gav 109 000 för en -12 summit 800 (köpte 2) Vad det blir i procent vet jag inte, då jag inte har koll på nypriserna. Men nog tyckte jag de va rätt kurs.