Vad är prutmånen på en ny skoter??

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Oj det var inte alls dåligt prutat, dom går väl på 149,000 egentligen?

Jag fick ner min 10t och då ingick ett kapell men inget annat (dock inte original till rmk). Där på plats så kändes det bra men såhär i efterhand när man har läst om folk som fått sina variatorer kittade, olja och en del t.o.m första servicen gratis för samma pengar, så känns det väl lite trist att man inte försökte mer.

En bekant gav 109 000 för en -12 summit 800 (köpte 2) Vad det blir i procent vet jag inte, då jag inte har koll på nypriserna. Men nog tyckte jag de va rätt kurs.

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
En bekant gav 109 000 för en -12 summit 800 (köpte 2) Vad det blir i procent vet jag inte, då jag inte har koll på nypriserna. Men nog tyckte jag de va rätt kurs.
Det måste väl ändå vara plus moms? :) jag måste nästan tro de, i annat fall bör handlaren gått back på dom 2 maskinerna... om de va nya, hos svensk åf och med garanti.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det är med moms. Var för övrigt BW fritid som gjorde dealen, sen konkade dom innan maskinerna levererades. Så samma deal hos Sollefteå, efter samtal med leverantören.

Kanske därför dom konka:)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Finns det nån 12:a kvar då så kan du nog göra en bra affär. Jag gav 112.000kr för min M1000 som hade stått på butik ett år, året innan ville dom ha 149.000kr för den.
När det kommer till fjolårsmaskiner som finns i lager finns det två alternativ.

Antingen har handlaren köpt på sig maskiner han inte blir av med, och då får han som regel ta smällen helt själv-undantag finns dock om GA har likadana maskiner i lager dom med som dom rear ut via andra åf, då kan handlaren få viss stöttning. Lite surt som handlare annars om man tex köpt in en maskin för tex 100000:- och GA rear ut lika maskiner via andra åf för tex 85000...

Alternativt så är det GA som fortfarande äger maskinen, men den står utställd hos en handlare-då förmedlar bara handlaren affären och får ngn krona för besväret.
(Såhär fungerar det iaf i mc-branchen, antar att det är ungefär samma upplägg för skoterhandlare)

Vid dessa fall går det att få riktiga kanonpriser ibland, jag köpte tex en RMK 600 -99 hösten -99, alltså en fjolårsmodell, då betalade jag 52000:- för den. Vet inte vad den kostade ny året innan, men som parallell bytte jag året efter till en Edge 600 som då hade 96000:- som listpris.
Gissningsvis skulle jag tro att RMK:n hade ett listpris på ~85-89000:- när den var ny eller nåt i den stilen.
Men då var den inköpt som fjolårsmodell från GA samma höst som jag tog ut den, så handlaren fick garanterat ngn krona för besväret trots att det var ett kanonpris.
Som kuriosa fick jag 50000:- när jag sålde den efter en säsong, billigaste skotern jag ägt nångång!! :)

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik
Har inte skoterhandlare någon form av "kick back" typ som hemelektronik har på mobiltelefoner. De tjänar inte så mycket på telefonen men det kommer in pengar från leverantörerna sen beroende på hur avtalen är skrivna. Tänkte att handlaren kan pruta en hel del då denne kan få någon form av kick back från generalagenten om denne säljer visst antal maskiner?
Ren spekulation från min sida men det finns ju i andra branscher.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vet att KGK hade rabattsystem till handlarna tidigare iaf, ju större antal maskiner dom sålde, desto lägre inköpspris.
Om det fortfarande är så har jag ingen aning om, men förra ägaren till Dahlins i Bollstabruk slutade med Arctic av den anledningen enligt honom själv.
Han blev lite frustrerad när andra handlare hade lägre utpris än vad han fick köpa in för...
Blir ju lite ond cirkel av det hela med ett sånt system -OM det var så, jag vet ju bara vad han berättade. Om det är sant eller inte kan jag inte uttala mig om.

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Intressant läsning och jag tackar er båda! Så att skicka med grejor kan man alltså också lyckas få med sig trotts att man prutar på priset runk3n?
De tror jag! Kanske inte om man lyckas att pruta jätte mycket, men tycker man att man inte får ner den så mycket som man vill så kan man med fördel säga "okej du får 110 men då får du ta och skicka med ett par SLP skidor och dynväskor oxå" Och detta brukar handlare gå med på just pga att dom kan dra av detta i deklaration...

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
De tror jag! Kanske inte om man lyckas att pruta jätte mycket, men tycker man att man inte får ner den så mycket som man vill så kan man med fördel säga "okej du får 110 men då får du ta och skicka med ett par SLP skidor och dynväskor oxå" Och detta brukar handlare gå med på just pga att dom kan dra av detta i deklaration...

Alltså, nu är inte jag handlare, har inte varit handlare och har ingen insikt i hur det är-men dom kan väl knappast dra av skidor och väskor i deklarationen?
Det som man får dra av är väl kostnader som krävs för att bedriva verksamheten, och det kan ju omöjligen tillbehör vara?
MÖJLIGEN att dom slipper momsen, men att dra av hela kostnaden-då skulle det ju vara skitlätt att pruta med tillbehör!
Personligen tror jag att handlarna slipper momsen, thats it. Dom måste fortfarande betala inköpspris+frakt för grejorna. Dvs: Det är en utgift för handlaren-för att inte tala om att han skänker bort det enda på en skoter som det är lite marginal på, skotern i sig har ju inga stora vinstmarginaler när montering osv är medräknat.

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Man får dra av reservdels kostnader. Och "trolla" bort ett par skidor är inga problem. Så funkar det i "bil branschen" och de skulle förvåna mig mycket om de är annulunda i skoter svängen...

yngwie

Välkänd medlem
28 aug 2012
116
0
6
Vad kan man tänkas kunna pruta på Polaris överblivna 12:er? Är ute efter en RMK 600. Ser att det ligger ute för 107-109k, vilket låter mycket med tanke på vad årets kostar kan jag tycka.

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Vad kan man tänkas kunna pruta på Polaris överblivna 12:er? Är ute efter en RMK 600. Ser att det ligger ute för 107-109k, vilket låter mycket med tanke på vad årets kostar kan jag tycka.

Kollar man på den listan så verkar det ju bara finnas en RMK600 hos ÅF, då är det nog bara slanta.

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
jag prutade 10.000kr på priset + att jag fick med under sätet väska, 2 dunkar olja, 1a service, burkrem och sen fick jag även plocka tillbehör för 8000kr enligt snowchecken men även där prutades det, eller handlaren själv prutade 1000kr på checken då mina tillbehör blev 9000kr egentligen.

Jag tyckte det kändes som en bra affär faktiskt.