Spadfäste till tunneln?

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16

okej, oftast är det väl inte därbak den sitter fast:p
Vanligt när man kör fast är väl att skotern hänger sej på fotsteg/buk och/eller att den plogar snö framför skotern, men vad vet jag. Jag var ju också och slet i bakändan på skotern i början av min karriär...

Hursom är det iaf bra att ha en spade med sej, spec om man är själv. Är iofs inte alltid man ids ta fram spaden

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
Verkar inte som alla har kört fast här...
Speciellt om man står själv med skotern så är en spade guld värt! Kör aldrig ensam, men ibland hamnar man på ställen där man blir det och då är det trevligt att ha en spade så behöver det kanske i bästa fall inte änns märkas att man har har fastnat :)

Verkar riktigt smidigt med detta spadefäste, blir nog ett sådan på rmk:n.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag monterade mitt i går på tunneln och det verkar funka bra. Sen får vi ju se hur det blir när man kör om det då också hålls på plats :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
Jag monterade mitt i går på tunneln och det verkar funka bra. Sen får vi ju se hur det blir när man kör om det då också hålls på plats :)
Jo såg bilderna, snyggt!
Men hur verkar det sitta, sitter det så pass att du tror spaden hålls kvar. En spaden kostar ändå 6-700kr så det är inget man vill tappa.
Det brukar inte vara något snällt ställe längs bak på tunneln för saker som ska sitta fast :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag tror inte själva spännena hakar av...det som det ev. finns risk för är att spaden vrider sig men handtaget låser den mot tunneln så den kan inte vrida sig för långt. Låsahakarna på fästena är väldigt vinklade så jag har svårt att se att dom skall kunna "hoppa ur". Jag har dessutom ett steg till jag kan spänna och då lär dom inte hoppa ur för där behövs rejält med kraft för att få loss dom :)
Hela fästet är ju gjort i gummi så det blir aldirg något spel någonstans utan hela fästet rör ju sog då det blir nån kraft på spaden

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Tur man inte kör Yamaha då slipper man montera fästen för spadar. Fast man kan ju behöva så man kan hjälpa Yamaha förarna lös.
ja det blir ju lätt så när vi hela tiden ska spåra åt andra :boink:

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
varför ha spaden på tunneln?
köp en riktig ryggsäck med spadfack + delbar spade med teleskopskaft så får man med så mycket mer än bara en spade ..
efter att ha kört med ryggsäck 1 år förstår jag inte hur man har klarat sig innan ;)
Tips på en bra sådan spade och ryggsäck vore hyggligt! :)

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Jag köpte beasten från danmark?! För 400 spänn. Grym spade, nästan för fin för att använda. Draupner är inte du på edgeforumet oxå?

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Där ser man:) jag har tidigare haft gummifästena som chris har men letar nu efter en rygga med spadfack ist. Skönt att kunna spänna fast ryggan istället för att köra runt med den på ryggen. Nu kommer man få plats med båda. Någon som har provat dakine heli 20?

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Jag har Dakine Helin och den är suverän, men oftast så kör jag med en vattentät simms rygga som jag *stroppar* fast på flärpen