Yamaha vmax (trippel red topp) 99:an gas probs

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Tjenna...
Nu har jag äntligen fått liv i maxen :D
det är en 1999:a vx 700...

Dock har jag lite små probs just nu är det tre saker jag stör mig på!!

Nr.1 !! Ev. T.O.R.S om det finns? Eller fall det är slak wire systemet?

Jag kan köra och den går som en dröm, så släpper jag gasen och skall köra nästan full mutter så bara bööar den!! och varav inget. Händer dock inte alltid utan bara ibland :mad2::stupid:.. Har läst till mig att det kan typ T.O.R.S ? om det nu finns på denna eller om det är slak wire systemet?

Nr.2 !! är tomgången

När jag skall kall startar den så går den igång på tre drag och då spelar det ingen roll hur kallt eller varmt det är... men den går inte alls så länge på choken max en eller två minuter?
Så får man stå och hålla lite gas en stund...
När maskin är varm så är tomgången bra en stund sedan sjunker den lite ifrån kanske 2000 till 1700 sedan för att åter finna sig vid kanske 1000 och då dör varv mätaren för att sedan stanna helt?
Ett drag så starta han :suspicious: :huh:

Nr.3 !! Är sursmällar..

Det händer ibland när han är kall och man skall köra?
Kanske beror på att den är kall vad vet jag?
Och så kan det ske vid fel nr.1 ibland... Vad är fel?

Kan till lägga att jag har öppna UNI filter och bruna stift... Kör på br9es..

Hoppas någon kan hjälpa mig!!

Mvh

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
1. Sök på TORS så hittar du hur du skall justera och åtgärda.
2. Choken skall du köra på max tio sek, sedan dutta lite då och då tills den går helt utan. Ställ tomgången korrekt.
3. Om den går för lågt (och surt) på tomgången (ge fan i choken) följer det med oförbränd bensin ut i avgassystemet.

Du hittar manualer osv klistrat i Yamahaavdelningen.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Aha okej tackar...

T.O.R.S har jag läst på om och det är ''bara'' bygla kontakten vid gasarna och prova är det så att det hjälps blir det att kolla gas wire spelet vid handtaget, vilket skulle vara 3,4 mm och nu ha jag styr höjare som kan ställa till probs?

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Aha okej tackar...

T.O.R.S har jag läst på om och det är ''bara'' bygla kontakten vid gasarna och prova är det så att det hjälps blir det att kolla gas wire spelet vid handtaget, vilket skulle vara 3,4 mm och nu ha jag styr höjare som kan ställa till probs?
Bare å koble sammen ledningene som går fra styret og de fra forgasserene.(kobles i hverandre) Hvis den går bra da, er det T.O.R.S som er problemet. Dette er kun for testing, ikke anbefalt å kjøre uten T.O.R.S.
Sjekk at gasshendelen går lett og ikke hopper ut av hakket der bryteren sitter.
Da vil den kutte på rundt 3000 omdreininger.

Mvh

Ole Bach