Modifikation av Mountain Cat

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Ja, då har man lyckats dokumentera lite iaf..

Så här blev det med dragkroken. Numera finns den men utgör inte ett ankare i kombination med stänklappen. Fullt med snö där under så tillslut blir det stopp.

Orginal


Modiferad


/Johan
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
ser bra ut det där :)
Men har en fråga? Har du satt en plåt som är bakom dragkroken och fast i chassieslutet om du fattar hur jag menar? Eller sitter den bara fast där vars den sticker in i bandtunneln?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hur gjorde du? bara böjde till röret lite så de passade lr gjorde du nått mer? är sugen på att skaffa en dragkrok jag oxå, man vet ju aldrig om man behöver dra nån kompis maskin tillbaka till civilisationen.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Detta kanske förklarar saken lite...

Orginal.


Modifierad.


Kort förklaring:
Alla ordinarie fästpunkter används.
Främre är helt orginal ej rört.
Vid slutet av främre fästpunkt är tårtbitar tagit ur röret för att böja upp så snart chassiet slutat.
Bakre färste går ner som tidigare. Men så snart det gått förbi chassiet går det nu ut och upp tillbaka till röret. Bultarna till bakre fästet går anna på orginal bilden från sidan. Gissa hur kul dom är att få dit sedan.
Fästet för dragkroken är flyttat mitt på röret istället för hängande under.

/Johan
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Ser inte exakt vad det är (kollar via mobilen nu) men visst är det den övre a-armen? Vad är de för funktion lr vad man ska kalla de som du är ute efter?
Ja. Nära men inte riktigt. Det är undre a-arm från undersidan.
Syftet borde vara att skydda från slitage (sly och dyligt) och möjligen även ge lite bärighet i a-armen.

Detta är en köpes variant på samma tema.
A-arm Skid plate

Bilder på monterade på en polaris

Har läst både bra och dåligt om dessa. Men det var enkelt att göra när jag hade sakerna löst. Så då tänkte jag göra två enkelt och prova. Om det fungerar får man väl se...
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hur går det ? Verkar kusligt lugnt då man få söka efter tråden flera sidor bort från dom senaste inläggen.

Vad har jag pysslat med:

Drevat ner lite mer. Lite besvärligare med backväxel och andra kombinationer än utan. 23/40 org. körde 21/40 ifjol nu monterat 19/40. Passar inte helt bra trots en orginal konfiguration.



Parkeringsramen som nämndes för länge sedan. Har den stående i garaget tillsammans med golvskyddsunderlag för skidorna. Enkel av lite rester av trallvirkesbitar. Den avlastar kamarna bra vid parkering. Bara att köra ner eller backa upp på. På bilden är skotern lite för hög fram och mattan är obefintligt spänd då annat arbete pågår... (saknar framvagn) Annars står den mer jämt på fram och bak delen av ramen.

Uppsnyggning av A-armar. Hade lite slitage märken från ris och sly samt något märke efter islag av något hårdare. Inget märkvärdigt men väldigt irriterande. Så det fick bli ändring. Ett mycket litet svetsjobb, en stor mängd slipa och putsa samt en lack senare. Blev dom ganska bra.

A-arm redo för montering:


Framdämparna skickade på renovering. Boggi fick sig en omgång ifjol det var ett grymt lyft då. Speciellt när det gick fortare efter led. Så det var ingen tvekan att göra samma fram. I lössnön var skillnaden inte lika påtaglig. ...Men innan montage av de renoverade framdämparna så råkade jag köpa nya fox clicker dämpare. ;) Så nu får det bli dom istället. Anledningen är att kunna köra en lite mjukare inställning i lössnö men en hårdare vid led åkning. Har inte bestämt mig hur det blir med fjädrarna vi får väl se...

Rutan.
Hade en lite nedkapad framruta. Som i formen var riktigt bra. Men den var av en annan person målad på insidan i en dålig färg. Efter åtskilliga timmars sökande efter en ny ruta som skulle tilltala så gav jag upp. Det finns några snygga men enligt uppgifter jag hittat går dessa inte längre att köpa. Ex. Arctic Zr Bronze-chrome, finns även en Röd tonad ursnygg.
Nu börjar galenskapen. Jag tar helt enkelt och ställer mig och slipar bort all färg på insidan, med en typ av sliptrissa på skruvdragare /borrmaskin. Detta tar ganska lång tid... (infoga lite galenskap här) Ytan blir ganska finräffligt uppruggad men det visar sig att det inte blev något problem efter målning. Syns inte alls. För att göra det enkelt fanns bara en färg att välja på vid målning svart. Detta för att döja viss gamal svart kant, samt inte riskera dålig täckninga av färgen. Resulatet är klart över förväntan med tanke på utgångs objektet. tyvärr ingen bild.

Ett annat stort arbete...
Har bytt en trasig reflex!

Har lite mer på gång. Så snart det önskar komma lite fler delar.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej, dags att dra fram tråden igen :) Vad har hänt med era maskiner sen sist? :)

Själv sålde jag ju min i början av december 2009. Ångrar de än idag och saknar den.. Blev en otroligt lång vinter utan den. Spenderade ist vintern ¨på jobbet och i garaget med att fixa bilen perfekt inför sommaren :)

Men nu har jag sparat ihop en jävla massa pengar och ska nu köpa mig en ny skoter :) Frågan e bara vad det blir. Arctic e nästan helt klart bestämt. Väntar på att få ett pris på en 03as Mountain Cat 800 151''. Visst, 151'' e lite långt för mig tror jag, 144'' hade varit optimalt men de finns ju inga såna i sverige.. :( Men de går ändå, blir ju bara att leta sig till ännu djupare snö ist :p
Men blir det inte en MC800 så ska jag försöka hitta mig en M7 lr en CrossFire 7 som isf blir förlängd till 144'' med en lämplig matta :)

Fast hoppas mest på MC800an då jag har en del trevliga planer för den :D