Modifikation av Mountain Cat

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag skäms nästan över att min pärla bara står parkerad över sommaren.. Tänkte att när ja kommer lite längre in på sommaren ska jag börja fixa lite med den.

Då är planerna såhär för sommaren:
Nerdrevning
V-kitt
Höjare
Måla huvgallren i nån fin grönfärg (lr ska jag måla dom svarta igen?)

Sen har jag funderat ett tag på att byta ut boggihjulen mot aluhjul. Men då är frågan var jag kan köpa såna billigt med allt som behövs?
Vad tycker ni? ska jag satsa på aluhjul? Kan man få in större vänfhjul på dom utan att behöva göra om nånting? tänkte inte mkt men kanske en storlek större än org?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hur har ni era boggis å fjädring/dämpning inställda runt om på era maskiner? Jag är ute efter en inställning som passar mig bättre. Mot slutet av sesången spände jag upp förspänningen till andra läget då jag kände att den slog igenom lite för lätt. Den blev perfekt i fjädringen på de sättet men då fick jag nackdelen att den inte ville lätta skidorna nått ist :S

Jag skulle vilja hitta en inställning som gör att när jag vill ha skidorna i marken ska dom va där å stanna där hela tiden men då jag väl vill ha upp dom, ex. när man kommer upp för en backe/slänt ska den lätta skidorna utan problem. För jag tror att ni alla håller med mig om att de knappast finns nått bättre än att komma på rullen över krönet på backen man just har tagit sig upp för :)

Nån av er som kan ge mig tips på hur jag ska ställa in den tills nästa vinter? Jag väger strax under 100kg och är 180cm lång om de har nån betydelse..
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Sen har jag funderat ett tag på att byta ut boggihjulen mot aluhjul. Men då är frågan var jag kan köpa såna billigt med allt som behövs?
Vad tycker ni? ska jag satsa på aluhjul? Kan man få in större vänfhjul på dom utan att behöva göra om nånting? tänkte inte mkt men kanske en storlek större än org?
http://www.skoterdelen.com har ganska snygga aluhjul. Kanske inte billiga men jag vet inte om det går att få tag i billiga aluhjul:D Du kan också välja vilken storlek du vill ha på hjulen på skoterdelen.com
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Vad tror ni om att sätta ett par skidor från M-serien på en Mtn? Tror ni jag kommer bli nöjd? Det jag vet är att dom har bättre flytförmåga men är osäker på om jag vinner nått i grepp på led. Vad tror ni?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du kommer vinna grep på led också. Det är riktigt bra orginal medar på M-serien och CrossFiren.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
jag skulle heldre orginal mountain skidorna (om du nu har "parabolic" eller vad dom hette) förutsatt att det är samma skida som på king caten. Än arctic M8 /CF8 skida. Den suger hästballe. Visst, den flyter bättre. men kingcatten har bättre djupsnöförmånga och kurvtagning på led.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
vad du än gör så köp INTE M8ans orginal skida, den är inte dålig. men den är inte bättre än din orginal skida. Här har du då min "rang" av skidor:

1: Slp Powder pro
2: Ca pro
3: parabolic
4: m8 oem
5: skit...
 
B

Biosteel

vad du än gör så köp INTE M8ans orginal skida, den är inte dålig. men den är inte bättre än din orginal skida. Här har du då min "rang" av skidor:

1: Slp Powder pro
2: Ca pro
3: parabolic
4: m8 oem
5: skit...
:laugh:
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
vad du än gör så köp INTE M8ans orginal skida, den är inte dålig. men den är inte bättre än din orginal skida. Här har du då min "rang" av skidor:

1: Slp Powder pro
2: Ca pro
3: parabolic
4: m8 oem
5: skit...
Skit is the shit :laugh::rock:
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Vad är de som gör att du anser att parabolic är bättre än M8 oem skidorna? Då får de nog bli org skidorna ändå. Om de inte ger nån egentlig förbättring så är de inte värt pengarna de kostar.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Några exempel:

Arctic Cat Powder Special 700:
Bytte orginalskidoran emot ett par M8a i tron om att det skulle fungera bättre. ja, lite bättre i lössnö, men på leden så gick det inte köra.

Arctic Cat King cat 900:
Monterade M8 skidor. Gick fan inte köra.

M8:
Monterade Parabolics och det gick helt plötsligt burka i lite hastighet utan att tappa styrsel.

Och med parabolic skidorna går det ju faktiskt köra både led och snö (precis som den va tänkt att fungera), medans M8a skidan är en mountainskida. Punkt...

Men SLP däremot, dom älskar jag. Efter jag monterade Powder pros, så fick jag bättre "varv tider" med M8an på hårda leder, än vad jag hade med F7an. Och med tanke på olikheten på de olika masinerna så säger det ju litegranna (iallafall för mig)
 
B

Biosteel

Men SLP däremot, dom älskar jag. Efter jag monterade Powder pros, så fick jag bättre "varv tider" med M8an på hårda leder, än vad jag hade med F7an. Och med tanke på olikheten på de olika masinerna så säger det ju litegranna (iallafall för mig)
ja de säger nästan för mycket :argh:
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Några exempel:

Arctic Cat Powder Special 700:
Bytte orginalskidoran emot ett par M8a i tron om att det skulle fungera bättre. ja, lite bättre i lössnö, men på leden så gick det inte köra.

Arctic Cat King cat 900:
Monterade M8 skidor. Gick fan inte köra.

M8:
Monterade Parabolics och det gick helt plötsligt burka i lite hastighet utan att tappa styrsel.

Och med parabolic skidorna går det ju faktiskt köra både led och snö (precis som den va tänkt att fungera), medans M8a skidan är en mountainskida. Punkt...

Men SLP däremot, dom älskar jag. Efter jag monterade Powder pros, så fick jag bättre "varv tider" med M8an på hårda leder, än vad jag hade med F7an. Och med tanke på olikheten på de olika masinerna så säger det ju litegranna (iallafall för mig)
Okej. Då får org skidorna sitta kvar :) För ett par SLP har jag då inte råd med.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Så, nu har de ju gått en bit in på sommaren. Så nu är jag nyfiken på hur de har gått för er? Själv har jag inte hunnit fixa nått med min än då jag har fått ett tillfälligt jobb så jag jobbar så mkt ja kan nu tills jag måste sluta och bli arbetslös igen. Suger som fan att just ha tagit studenten å så finns de inga jobb :(

Men som sagt, hur har de gått för er? Jag ska ringa å beställa en höjare hos bengan snart, men ska kolla lite om det är nått mer han kan ha som jag kan behöva först. Sen är jag sugen på att beställa ett par better boards hos NTC Fritid. Vad jag vet så är dom ensama om att sälja dom i sverige?

Lite beroende på vad min löning kommer att landa på när jag har slutat på de tillfälliga jobbet och om jag hittar nått annat jobb så kan de nog bli en ny matta på 38 lr 44mm kammar :)
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Det har inte hänt så mkt mer för mig för jag har jobbat och inte haft nån ork. Har bara svetsat dit plåt på sidorna och grundat den. Jag har däremot skruvat ut och isär motorn för att byta kolv och cylinder samt blåsa ur vevhuset för att få bort delar av kolven.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej. Har du hittat orsaken till att den skar? Ett tips är att kolla APV vairarna.. En av mina gick av i början av vintern och sen körde jag kanske 50-60 mil hårdkörning i puder å lek hela tiden. Märkte under en tur då vi va till fjällen att den bara varvade 8000rpm som max men trodde att de var variatorn..

Sen en dag så skar den. När vi upptävkte att apv-vaiern var av så frågade vi en av farsans kompisar som har varit arctic handlare och även tävlat för arctic i backe om det kunde vara felet och han sa att med 99% säkerhet så var det de pga att porten aldrig öppnas och kolven får jobba mot för högt tryck i så höga varv..

Så jag ger dig tipset att se över dina vairar så att dom ser bra ut, smörj upp dom oxå.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Samma här. Mina APV portar hade kletat fast och man fick riktigt slita för att få ut dom. Jag se det till Bengan och han sa att det var orsaken till haveriet, för att då fick kolvarna jobba under för högt tryck och tryckte in stopp pinnen till kolvringarna(tryckte in pinnen i kolven)så dom snurrade och greppa tag i en port i cyllen och jag fick ett redigt haveri.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej, nu är sommaren snart slut. Hur har det gått för alla i sommar?
Sj har jag tyvärr inte gjort nått alls på min maskin :( Men har nu den senste tiden börjat fundera på att göra den längre. Antingen blir den 141'' med M7 skenor lr 144'' med org mountain cat skenor. Det beror på vad jag hittar för matta. :)