Modifikation av Mountain Cat

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Blev lite inspirerad av ert snack om att dreva.


För jämförelse:
18/44 = 0,409
19/43 = 0,442
19/40 = 0,475
20/39 = 0,513
23/40 = 0,575
Enligt mig är ovanstående sätt inte rätt sätt att räkna på utväxlings förhållandet !

Ovanstående lista blir nog lättare att förstå sig på om man vänder på uträkningen !! ;) ;)


Är det nån som vet om Mountain Cat 600 -02/03 fanns som 144'' i sverige ?
Nej, 600'an fanns inte med 144" matta.



.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
2stroke: Jovisst du har så rätt. Men hade det som del i en annan uträkning och var lite lat just då...
Har editerat tidigare inlägg för mer info.
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Blir lite ändringar i mitt dyn-bygge. Låter plastplattan och tanken sitta ihop och bygger lådan ovanpå den. Gör en ny bottenplatta åt dynan av plywood. Man behöver ingen spade om man har dasslock som händer :rock:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
den där spaden är faktiskt jäkligt bra för de femti kronor den kostade, har två själv.

De ryms var som helst, och man får undan snö fortare än man tror.

:rock:
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Precis som dhenniz säger så är det mkt spade för pengarna. Liten, lätt och hållbar :) Visst finns de bättre spadar, men för 50kr tycker jag att de är värt att kanske få ta 10 spadtag mer :)

Fungerar bäst i lössnö som ändå håller ihop ganska bra. Sån snö man kan finna en bit upp på fjällsidor ibland. I riktigt puder så känns bladet lite litet men gör sitt jobb riktigt bra ändå :)
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag å Night_Stalker bor i Strömsund, så vi har köpt våra på Dollarstore.

Vanliga facket i dynan fick inte jag ned min i förrän jag höjde dynan så facket blev större. men ryggsäcken märker du inte ens att du har den i. hopfälld så är den kanske 20x30cm 6cm tjock på ett ungefär.

De har haft dem hemma på Dollarstore i omgångar och helt klart värd pengarna.


//Dennis

Edit: Jag har skottat puder, tösnö och jord och grus med min och den funkar kanon, just nu har jag den framme till syrrans två-åriga dotter som grusspade så hon kan hjälpa mig på gården, perfekt storlek och hon har så kul. =D

När jag skottat grillgroppar i pudersnö, så har jag bara ställt mig på knä och "paddlat" med den som om jag satt i en kanadensare och försökte undvika viktoriafallet, så har grillgropen varit klar på nolltid. det man inte har i yta tar man igen i fart. =D
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
MaTtti: Den ryms inte i dynfacket på min skoter, fast då är ju facket ganska litet oxå.

dhenniz: precis, om man ska gräva i lössnö så får man hålla farten uppe :)

Använde min spade vid den här fastkörningen. 150-160cm totalt puder på lite hårdare snö. Anledningen till att bilden är tagen så högt upp är att jag klev upp på en sten när jag tog de :)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Nå, hur går det nu med sommar modiferingarna ?

Parkeringsram - Klart. En träkonstuktion fungerar men inte vacker...
Isrivare - Klart. Monterade i slutet av säsongen.
Extra boggihjul - Behöver material till lagom kostnad.
Stänklapp - Bortagen men ingen ny är klar. Fundersam på vilka mått som är lämpliga på längden...
Dragkrok - Klart, nästan iaf. Kapad, svetsad och målad men ej återmonterad. Nu kan den sitta som den skulle redan som orginal. Tätt och fint under handtaget utan att störa framfarten i det mjuka.

Blir säkert mer ska väl serva rent allmänt, sen brukar det alltid urarta...

/Johan
Bygga en parkeringsram. En typ steg likande konstruktin så att skotern inte behöver stå parkerad på kammarna. Stegpinnarna tar mot själva mattan. Ska även göra något under skidorna för att skona golv och skidor. Tycker inte det är motiverat att palla upp under säsongen iaf.

Montera extra boggihjul & isrivare. Ska in med i var fall två boggihjul på något ställe i bakre delen av boggin. För att bli mindre känslig för hårdare fören.

Ny stänklapp. Den korta lilla skräp som sitter där nu gör ingen glad. (extrakort pga backväxel) Blir alltid tvingad att köra sist pga snöprut. Den är även dålig då den låser sig lite mot dragkroken. Så en lång gummimatta blir det. Men någon form att låsning om man vill backa.

Mod dragkrok. Den ovanligt dumma extra ram som drakkroken sitter i, är så långt ner att snöskotern lätt hänger upp sig på stänklapp / dragkrok. Ska modifera ramen och låta den följa tätt under existerande lyfthantag. Då ska den inte störa framfarten längre. Ser tämligen enkelt ut.
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Nå, hur går det nu med sommar modiferingarna ?

Parkeringsram - Klart. En träkonstuktion fungerar men inte vacker...
Isrivare - Klart. Monterade i slutet av säsongen.
Extra boggihjul - Behöver material till lagom kostnad.
Stänklapp - Bortagen men ingen ny är klar. Fundersam på vilka mått som är lämpliga på längden...
Dragkrok - Klart, nästan iaf. Kapad, svetsad och målad men ej återmonterad. Nu kan den sitta som den skulle redan som orginal. Tätt och fint under handtaget utan att störa framfarten i det mjuka.

Blir säkert mer ska väl serva rent allmänt, sen brukar det alltid urarta...

/Johan
Bilder tack :ciao:
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Nu är själva ramen klar, gjord av 15x15 vinkeljärn. Har lite svetsning och slipning kvar. Trodde först att den skulle väga mycket men det gör den faktiskt inte, ska väga den när den är helt klar.


Sen upptäckte jag att jag måste byta en axel på boggien:p

 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Jo, jobbar på lite bilder. Måste åka och hälsa på skotern först...

Nu är själva ramen klar, gjord av 15x15 vinkeljärn. Har lite svetsning och slipning kvar. Trodde först att den skulle väga mycket men det gör den faktiskt inte, ska väga den när den är helt
Ett tips. Om du håller dig till att inte höja mer än 4-5cm mellan överkant plast till underkant dynan. Så får du fortfarande en snygg övergång mot tanken. Är det mer så börjar dynan i framkant sticka upp över tanken. Då vill du kanske lägga något för att täta i framkant. Måttet i bakkant kan vara högre. Jag har ca 4-5cm fram och längsbak ca 7-8cm.
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Ett tips. Om du håller dig till att inte höja mer än 4-5cm mellan överkant plast till underkant dynan. Så får du fortfarande en snygg övergång mot tanken. Är det mer så börjar dynan i framkant sticka upp över tanken. Då vill du kanske lägga något för att täta i framkant. Måttet i bakkant kan vara högre. Jag har ca 4-5cm fram och längsbak ca 7-8cm.
Ska sy om överdraget och skära till skumgummi som kommer fylla igen hålet som blir.:hello: