Modifikation av Mountain Cat

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag har tänkt att göra lite små modifikationer på skotern under sommaren. En 2-3'' höjare ska på, sen nerdrevning å kanske fixa lite med varatiorerna. Sen är jag sugen på att kanske göra om slutet på tunneln lite..

Ni får gärna de tips på vad jag kan göra med den. De ska inte va nåra jättedyra å kompliserade saker, jag vill helst kunna göra sakerna sj hemma i garaget.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Har en fråga, skillnad på Powder Special 700 -99 och Mountain cat 600 -02? alltså t.ex. boggie, chassie osv.. Motorn är ju olik såklart :)
Är det lika lång matta? Dvs 136"?

Funderar nämligen på att köpa en PS 700 -99 så denna tråd kan vara intressant!
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Det är inte samma chassi, SP700 är baserad på ZR2 chassit och MC600 -02´s chassie är en vidare utväkling av ZR3 chassit. Men tror att dom delar vissa saker.
Ja det är samma mattlängd på dom, 136'' lr 345cm om man vill :)

Jag var faktiskt ute efter en PS700 innan jag hittade den här MC600an til ett mkt bra pris hos en handlare :)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Du vet inte vart man kan hitta exakt vad som skiljer mellan ZR2 och ZR3 ? :D

Ser då att tunneln längst bak på MC600-02 är smalare på höjden än PS700-99 :)

ONT: Du kan ju alltid höjja dynan/göra den hårdare, dom är väl rätt så mjuka?
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Jag tycker dynan är allt för mjuk så i sommar blir det att höja dynan genom att bygga typ en låda under dynan av aluminium eller dyl (fick idén från en på forumet som hade gjort så på sin MTN 800), samt göra den hårdare. Smacka på en styrhöjare och byta slitage delar i motor samt boggie. Tvätta den ordentligt.

Hur menar du när du ska göra om tunneln? Göra den lägre eller vad man ska kalla det längst bak? :p
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag tycker dynan är allt för mjuk så i sommar blir det att höja dynan genom att bygga typ en låda under dynan av aluminium eller dyl (fick idén från en på forumet som hade gjort så på sin MTN 800), samt göra den hårdare. Smacka på en styrhöjare och byta slitage delar i motor samt boggie. Tvätta den ordentligt.

Hur menar du när du ska göra om tunneln? Göra den lägre eller vad man ska kalla det längst bak? :p
Du vet väl att tank å dyna är ihopbyggda va? Dom sitter på en gemensam plastplatta. Jag skulle vilja ha tank å dyna från -03orna, dynan går att ta av och har ett utrymme undertill för spade/lavinsond m.m. Sen är dom lite högre å hårdare än -02ornas.

Göra om bakdelen, tänkte en ny lyftbåge å kanske göra on avslutet på fotstegen till ungefär som de är på X-fire och M-cat -2009/2010:)


nya bredare fotsteg? phazer liknande typ? :p

Då jag nästan tycker att fotstegen är för breda nu så blir de nog inte på de sättet.
 
Senast redigerad av en moderator:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Dynhöjare som ni var inne på i några inlägg är riktigt bra. Har själv en låda byggd liknande den som refereras till i tråden. Men jag har gjort den öppningsbar så man kan ha lite saker iden. Lite utmanande att få den lätt och stark. Men det är både bra och dåligt att det är en lät bockning på tuneln. Kör men två gångjärn på ena sidan som sitter lutade för att vrida runt en tänkt axel. På andra sidan tre små slimmade spännare. Mycket nöjd. :rock:
(Den är byggd enligt alt 2)

Inga problem med en 02:a Två alternativ:
1.
Kapa plasten i början under dynan bakom tanken så pass det blir plats att skruva fast med nya vagnsskruv. Nu kan man bygga vad man vill med bakre delen med dynan på.

2.
Ta loss klädseln på dynan från plasten. Gör en ny botten av lämpligt skiva/plåt. Gör en lämplig höjare mellam gamla plastbotten och din nya. Montera dit skummgummi och överdrag. Byt ut skummgummit i din dyna om det är för mjukt. Bara att köpa lite olika hårdheteter och skulptera. Du har ju den gamla som mall.

Byt matta och förläng. En mountain maskin förtjänar att vara minst 144" och 44mm kammar. Allt kortare / lägre är en vilsen sportmaskin... Visst en matta är dyr, men det bör bli ännu en dimention i lössnön. Såg att det var ut en boggi matta från en 151" mountain cat. Läge för lilla mountain caten att växa på sig lite. Med rätt utväxling kan det bli brutalt.

Mina egna att göra i sommar.
Bygga en parkeringsram. En typ steg likande konstruktin så att skotern inte behöver stå parkerad på kammarna. Stegpinnarna tar mot själva mattan. Ska även göra något under skidorna för att skona golv och skidor. Tycker inte det är motiverat att palla upp under säsongen iaf.

Montera extra boggihjul & isrivare. Ska in med i var fall två boggihjul på något ställe i bakre delen av boggin. För att bli mindre känslig för hårdare fören.

Ny stänklapp. Den korta lilla skräp som sitter där nu gör ingen glad. (extrakort pga backväxel) Blir alltid tvingad att köra sist pga snöprut. Den är även dålig då den låser sig lite mot dragkroken. Så en lång gummimatta blir det. Men någon form att låsning om man vill backa.

Mod dragkrok. Den ovanligt dumma extra ram som drakkroken sitter i, är så långt ner att snöskotern lätt hänger upp sig på stänklapp / dragkrok. Ska modifera ramen och låta den följa tätt under existerande lyfthantag. Då ska den inte störa framfarten längre. Ser tämligen enkelt ut.
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Joo jag vet att tanken och dynan sitter ihop. Jag tänkte bygga typ en låda av aluminium som är helt utan botten förutom inbockade kanter. Gångjärn på ena sidan och låsanordning på andra sidan(kommer inte ihåg vad dom heter). Klä tunneln där lådan sitter med en tunn gummimatta av nått slag och typ kardborreband(stavning) så man kan spänna fast en spade eller liknande utan att den skramlar omkring.:D
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
JohanL_EFI: Jo, jag håller med om att en mountain ska va längre (från 141'' å uppåt) Men då jag använder min MC600 Mkt som en Crossover så är nog inte en mkt längre matta så aktuell. Men en 38/44mm matta står högt på inköpslistan :) Sen är jag väl mest ute efter lite kosmetiska saker iår då jag inte vet om jag kommer att få nått jobb, å då är de ju inte helt aktuellt att börja spendera en förmögenhet på skotern :)

Men nånting ska väl gå att fixa på den :)

Tanken med tråden var ju i första del att alla vi som kör mountain cat skulle kunna diskutera å fråga saker, få hjälp med problem å så :)
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Tja
Min MC800 -01 ska(om tiden räcker till fick barn:D i torsdags så vi får se)
få en om byggd styrstång så den blir rakare.
omstoppad dyna och ev omsytt dynklädsel.
byta lager i drivaxeln och i boggien.
vända mattan så den greppar bättre(orginal matta som gått 800 mil:rock:)
Plasta och lacka crosshuven så den blir hel och fin så den tål nya och friska tag.
Renovera primär variatorn funderar på 70 g vikter och en lämplig fjäder till det någon som har en ide om fjäder och vikter för att få inslag kring 3000 och att den matar på ordentligt sedan.
Sen tror jag listan var slut:hello:

Mvh Stefan
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
night_stalker: Visst förstår jag det, givetvis lite ironi. Blev faktiskt själv lite förvånad när jag hittade 600:a maskiner med 136", jag trodde alla var 144". Men å andra sidan var det väl bara Pantera varianterna förutom Mountain maskinerna som var längre årsm. 02-03 av smalbandarna.

vändhj...: Det blir nog bra.

Har själv med en sådan här Spade den är bra att gräva med och inte så stor. Har märkt att behovet har ökat sen man började åka högkamm. :hmmmm:
:hahaha:Man verkar fasta lite mer ordetligt när man väl gör det. Så att säga.
Den spaden får jag inte in i min låda just nu. Men sen har jag hellre andra saker där.
Har kört i vinter med den fastspänd på sidan bak efter tunneln med bladet framåt och hantaget fastspänt i pakethållaren. Ska göra ett fäste/stöd för att låsa bladet lite bättre.

StefanR:
Grattis :beer:.
Börja med att kolla att du har allt fräsht i variatorerna. Bussningar, rullar etc. Det kan göra stor skillnad. Risken är att det är ganska mycket du behöver ändra för att få till det.
Slängde själv bort en kass orginalmatta i vinter mot en ny challenger. :rock: Det var större skillnad än väntat, den nya flyter bättre i snön.
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Tackar Tackar
hade upp variatorn innan jag ställde bort den och bussningarna och rullarna måste bytas, vikterna var ok det pendlade mellan 66.06 och 65.97(använde kalibrerad tre decimalsvåg) så det får man räkna som ok men lagrena i vikterna var slut.
Min tanke var att byta alla bussningar och rullar och när man liks har lös den kan man kanske göra den lite roligare.
Har drevat ner den 4 kugg så det är lite klipp i den nu:rock:

Mattbyte blir nog när den jag har är slut inte en kam borta på den nu.

Mvh Stefan
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Byggde om min MC800 -01 för några år sen.
Bytte 144" till en 156", setback av boggien.
Ny dyna med sidokuddar.
Framflyttat och höjt styre.
925cc bigborekit.
mm

Vart en rolig maskin.
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Riktigt roligt att få läsa allas idér:D. En lite fråga bara. Har sett att ganska många har förlängt boggien med sånna här skenor och jag undrar hur stabilt och hur bra det håller? längre boggie och nerdrevning skulle inte sitta helt fel :rock:
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Har oxå en 800. Släng gärna ut lite bilder på era projekt under tidens gång så kanske vi andra mountain ägare får lite inspiration :beer:
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej. Blev lite inspirerad av ert snack om att dreva. :rolleyes:
Nya idéer...

Kollade upp orginal varianterna på drevning enligt reservdellistor:

  • -01 Mountain Cat 800 Förgasare: 20/39, backväxel 23/40
  • -02 Mountain Cat 800 Förgasare & EFI, 144" eller 151" : 23/40 alt höghöjd 20/39, backväxel 23/40
  • -03 Mountain Cat 800 EFI, 144" eller 151": 19/40 alt höghöjd 19/43, backväxel 19/40 alt höghöjd 19/43.
  • -04 Mountain Cat 800 EFI, 151" eller 159": 19/40 alt höghöjd 19/43, backväxel 19/40 alt höghöjd 19/43. (samma för King Cat 900)
  • -01 Mountain Cat 600 EFI 136" 20/39 alt höghöjd 19/40, backväxel 19/39
  • -02 Mountain Cat 600 EFI 136" eller 144": 20/39 alt höghöjd 19/40, backväxel 19/39
  • -03 Mountain Cat 600 EFI 136" eller 144": 19/40 alt höghöjd 18/44, backväxel 19/40 alt höghöjd 18/44
  • -04 Mountain Cat 600 EFI 136" eller 144": 19/40 alt höghöjd 18/44, backväxel 19/40 alt höghöjd 18/44
För jämförelse:
18/44 = 0,409.. ~ 2.44:1
19/43 = 0,442.. ~ 2.26:1
19/40 = 0,475 ~ 2.11:1
20/39 = 0,513.. ~ 1.95:1
23/40 = 0,575 ~ 1.74:1
 
Last edited:

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16


Så ser den ut idag och förhoppningsvis kommer den att vara lite mer "race" stuk på tills nästa vinter:laugh:

Mvh Stefan