ZRT 600 som inte vill stanna

Greenclicker

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
En kompis till mig kontaktade mig och ville att jag skulle felsöka hans cdi box eftersom att skotern vägrar att stanna! (varken tändning eller nödstoppen funkar) Han har dessutom kört ner denna i en vak så åf trodde att det beror på fukt i cdi (därför vill han att jag skulle felsöka denna) men jag undrar om det verkligen är felet!

Är det någon som har någon ide??
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Nja.....

Inte tror jag det är cdi:n, Skulle mer tro att det har ärgat i alla kontakter och därigenom så kortsluts inte tändingen när ni försöker stanna den. Det blir helt enkelt ingen kontakt. När man har badat skotern en sväng måste fort som satan ta isär alla kontakter och spreja typ 5:56 på dem för att försöka stoppa ärgningen....

Ta isär alla kontakter och putsa sitften med ett fint sandpapper och dränk sedan in dem med 5:56 eller omega eller någon annan typ av elktro olja.

/Anders
 

Ove

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Vil ikke stoppe?

Vi hadde samme problemet på en ZRT 600, som ikke hadde vært badet i vatten. Problemet oppstod etter kjøring i løssne, og i mildvær som regn og sludd.
Det viste seg at fuktighet trengte inn i kontakten som er plassert under styret.
Så fukgtighet er vel mest sansynlig årsaken.
Tørk opp scooteren, og smør inn alle kontakter med elektro grease så er problemet løst
 

Evoedge

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Standard...

Det där är ett standardfel på ZRT:n, jag har hört talas om åteminstånde fem-sex st med samma symtom...man får choka den till döds. Kolla med en Arctic-åtf, dom borde ha koll på VART problemet sitter, så man slipper spraya alla kontakter...
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Sörj in med fett eller sprejja på en bra olja.

Undvik 5.56 då den är hygroskopisk, vilket gör att problemen återkommer.
 

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
Evoedge skrev:
Det där är ett standardfel på ZRT:n, jag har hört talas om åteminstånde fem-sex st med samma symtom...man får choka den till döds. Kolla med en Arctic-åtf, dom borde ha koll på VART problemet sitter, så man slipper spraya alla kontakter...
vore kul om nån på forumet som är i kontakt med mycket artic, som visste vart
felen med det där "brukar" vara... även zl har jag hört om att dom ej går att stanna...
 

zrt_dezuria

Medlem
1 sept 2004
30
0
1
umeå
har också en zrt 600. snackade med förra ägaren o frågade ifall dom hade haft några problem med den... och då nämnde dom exact samma sak. beror mest troligt på glödtändning... choooka :D
 

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
zrt_dezuria skrev:
har också en zrt 600. snackade med förra ägaren o frågade ifall dom hade haft några problem med den... och då nämnde dom exact samma sak. beror mest troligt på glödtändning... choooka :D
njaa...tveksam.. en del har ju skruvat ur stiften med och sett att maskin ger gnista
trots avstängd tändning.. det går ju enkelt att kolla om det är glödtändning genom att
slita bort tändhattar från stift... går den då då glödtänder maskin.. i vilket fall så mår väl
maskin inte bra av att varken ta bort t-hattar, eller att chokas stopp med...
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Angående fukt i cdibox!

Mina erfarenheter av fukt i cdibox är lika med död cdi box. Skulle dock skotern gå med fukt i cdiboxen så torde den nog inte gå rent. Bludderibläng tjofläng!!

Tips är att lösgöra alla kontakter och kolla efter erga.
Rengör och spraya med kontaktspray.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Hade så på min thundercat, den ville inte stanna
jag tog isär kontakterna till tändningen och nödstoppen och sprejade 5-56 sen var problemet ur världen
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Hade samma problem med min Powder Extreme också.

Ryckte lös sladden till tändspolen, då stannade den, dvs det är INTE glödtänding.
Riktigt vad det berodde på vet jag inte, det gick bara till sig när den stått ett tag!