zr700 läker olja

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Tjena!

Är det nån som vet om det är ett känt problem att zr700;orna läker olja mellan cylindrarna, alltså cylinderfötterna.
Är nämligen så att det samlas olja där nere för mig, och den drar en och en halv tank olja på en och en halv tank bensin.
Så alltså 2/3 på en tank.

// Jesper
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Tja.
Jag har samma problem med min, bara att byta ut packningarna, kostar ca 500kr/st eller vad det nu var.

Värt kan ju även vara att kolla cylinderarna om du ska byta packningarna, så ser du ifall det kanske är dags att göra en totalrenovering.

Finns väl även andra vissa fel som man kanske bör kolla över, hur vikterna och rullarna ser ut i variatorn, Eventuellt glapp i drivaxeln.
Min har gått ganska långt 800mil utan att jag känner till att förra ägare har gjort några större renoveringar och det har resulterat i att just vikterna och shimsningen på primär variatorn har tagit stryk så nu väntar en totalrenovering av primären, Noteras bör ju att jag blåste ur och tvättade av med bromsrengöring runt vikterna och rullarna sista dagen innan sesongen var slut och *****r vilken skillnad jämtemot, Man känner hur mkt lättare variatorn driver runt.

Om du har en -99 rekomenderar jag även att du drevar ner 2kugg och samtidigt viktar om variatorn så den inte övervarvar. Men om du gör det undersök så att drivaxeln är fräsh.

Mvh David
 
Last edited:

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Oh fy f*n det var inte billigt :O

jo jag har en-99a och har tänkt på att skaffa v-kit och dreva ner, men inte riktigt vågat eftersom jag inte riktigt har vetat hur fräscht allting är.

Förra ägaren har bytt tryckfjäder på min så den drar vid 5000rpm men jag vet inte om det gör så stor skada eller?

// Jesper
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
5000 i inslag lät mycket på en zr 700 dom är ju rätt så vridstark så man kan utan problem åka med lägre inslag. Tror jag hade kring eller strax under 4000 varv å den svarade ändå direkt. De nöter ju kanske lite mer på sakerna med att köra på hårda fjädrar osv. men skadligt i sig är det nog inte för motorn iallafall.

Satt nåt black magic kit på den jag hade (-00) svart/grön primär fjäder eller om de var svart/gul ,tyngre vikter ,black magic helix (tror de var en BM30 som finns kvar nånstans) samt grön sekundär fjäder.
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Tycker själv att 5000 är lite mycket. Visst det kan vara kul ibland men sen så är det lite jobbigare när man ska iväg/kommer tillbaka på kvällen när man som jag har husvagnen på campingen i Malå.

Sen en till sak jag funderar på. Låter zr700;orna lite som om man har slutburk på fast "mildare", inte lika högt? Eller är det bara jag som har det så :p
Vet att företaget som hade den innan förra ägaren har varit och mixtrat med slutburken/ljuddämparen, men jag vet inte riktigt vad dom har gjort :p
 

rave600

Välkänd medlem
28 okt 2008
126
0
6
Norrbotten =)
Jag skulle gissa på att de låter så orginal,För på min fars zr500-98 ,De låter som om de är slutburk fast ändå inte.De är säkert nå me slutburken...Men de låter fint =)
 
Last edited:

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Precis så är det för mig med ;)
Låter faktiskt skönt, tycker nästan att det låter bättre än med slutburk =)
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Ang. inslagsfjädern en bit under max.effekt/rpm, Tror att den är specad till 115hk vid 5500-6000rpm eller vad det nu stog, Detta går att läsa till sej i bruksmanualen,

Själv har jag en röd islagsfjäder och då hamnar jag på ca 4500 rpm i inslag vilket jag tycker fungerar ypperligt. Men som sagt min variator är inte riktigt okej med tanke på att vikterna/rullarna är i väldigt dåligt skick så variatorn går tyngre än vad den borde göra.

Ljudnivån på en ZR700 -99 är väldigt hög, Nästan så att man vill använda hörselproppar.

Tror orignal drevning är 42/30 eller hur det nu var, Pratade med en handlare som hade gjort många nerdrevningar just på ZR700 och han rekommenderade att man skulle dreva ner 2kugg om man har orginal utväxling.

Men som sagt om man ska dreva ner bör man kolla att drivaxeln inte glappar just för att den kommer att få en betydligt större ansträning än orginal. En jag känner drevade ner sin ZR600 -00 och där var rök drivaxeln typ nästan direkt!
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Upptäckte nu när jag var ute och körde att den drar vid 4500 rpm när man ligger på ca 3000 rpm och uppåt, men under det så drar den vid 5000 :hmmmm2:

Så man kan alltså dreva ner 2 kugg (på lilla drevet?) utan att skaffa v-kitt? Och sen om man skaffar v-kitt så är det bara att sätta dit och justera? :p
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Ang. inslagsfjädern en bit under max.effekt/rpm, Tror att den är specad till 115hk vid 5500-6000rpm eller vad det nu stog, Detta går att läsa till sej i bruksmanualen,

Själv har jag en röd islagsfjäder och då hamnar jag på ca 4500 rpm i inslag vilket jag tycker fungerar ypperligt. Men som sagt min variator är inte riktigt okej med tanke på att vikterna/rullarna är i väldigt dåligt skick så variatorn går tyngre än vad den borde göra.

Ljudnivån på en ZR700 -99 är väldigt hög, Nästan så att man vill använda hörselproppar.

Tror orignal drevning är 42/30 eller hur det nu var, Pratade med en handlare som hade gjort många nerdrevningar just på ZR700 och han rekommenderade att man skulle dreva ner 2kugg om man har orginal utväxling.

Men som sagt om man ska dreva ner bör man kolla att drivaxeln inte glappar just för att den kommer att få en betydligt större ansträning än orginal. En jag känner drevade ner sin ZR600 -00 och där var rök drivaxeln typ nästan direkt!
24/40 org. drevning på -99 23/40 på-00
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
okej, men det ska alltså gå att dreva ner 2 kugg utan att skaffa v-kitt?

Edit: Ingen som vet?
 
Last edited:

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Visst går det. Kolla bara så den varvar lika som tidigare på toppen annars kan du få sätta ngt tyngre vikter om den skulle övervarva.
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Jo det vet jag men jag tänkte på det som Zlayer skrev :

"Tror orignal drevning är 42/30 eller hur det nu var, Pratade med en handlare som hade gjort många nerdrevningar just på ZR700 och han rekommenderade att man skulle dreva ner 2kugg om man har orginal utväxling" :)
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Föregående talare sa vad som behövde sägas, Man kan behöva vikta om för att den inte ska övervarva, Och ett variator kitt är ju inte så mkt annat än nya vikter, ny helix och en islags fjäder så att variator kitta den samtidigt som när du dreva ner den kan ju vara värt då du troligen ändå kommer att få vikta om den,

alltså vi pratar om en gammal skoter "troligen" flera ägare och säker en och en annan som har velat göra den rappare så variatorn är nog inte i orginal utförande
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Endast en ägare före mig :p En tjej som hade lämnat den till öviks-marina eller vad det nu heter, där dom bytte tillslagsfjäder men annars är det inget annat gjort.

Sen så har jag tänkt att köpa v-kitt men funderade på att dreva ner först, och missförstog dig lite när du sa att han rekommenderade att dreva ner 2 kugg om man hade original utväxling.
 

wekungen

Medlem
8 feb 2010
10
0
1
ljusdal
hej jag har en zr700 99a som drar 5liter milen är de någon som vet om man kan få ner dom i soppa förbruknin?? tack på förhand
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tjena!

Är det nån som vet om det är ett känt problem att zr700;orna läker olja mellan cylindrarna, alltså cylinderfötterna.
Är nämligen så att det samlas olja där nere för mig, och den drar en och en halv tank olja på en och en halv tank bensin.
Så alltså 2/3 på en tank.

// Jesper
Gammal post men hur kan det bli 2/3 på en tank? 1.5 tank olja på 1.5 tank bensin är väl samma sak som 1 tank olja på 1 tank bensin? :)
 

jompa_

Välkänd medlem
15 jan 2008
246
0
16
Umeå
Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag förklarade det där, rätt ska vara att den drog ungefär 1,5 tank olja på 1 tank bensin :)