zr 600efi-98a

Livinloud

Välkänd medlem
26 dec 2005
128
0
6
Örnsköldsvik
har en zr 600efi 98a som inte går som den ska. när man ligger på full gas så dör den av i några sekunder och sen går den igen och sen dör den osv. dioden under styrboxen blinkar med en sekunds mellan rum. har även problem med kylsystemet. när skotern blir varm så blir det övertryck i kylsystemet. tror själv att det kan vara topp pakningen men inte säker. nån som kan tänkas veta vad jag har för problem?
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Statorn är väl ett vanligt fel på dom där, ska ju gå mäta upp, det finns väl felkoder till den där lampan om jag inte är ute o cyklar?

Bara att ta loss topplocket o kolla om toppackningen har gått, troligtvis så är det väl packningen där, är väl mer sällsynt att det är fotpackningen. Om nu termostaten öppnar som den ska.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det finns en firma i Kalix som kan hjälpa dig med en trasig stator.
Runt 1500:- tog de för att repa min. De vet exakt vad det är för fel på den om du säger att det är en ZR600EFI.
Så frekvent på dessa att tom tanta som svarar i telefon kan besvara frågor om det.
Kommer dock inte ihåg vad de heter...
 

Livinloud

Välkänd medlem
26 dec 2005
128
0
6
Örnsköldsvik
Det finns en firma i Kalix som kan hjälpa dig med en trasig stator.
Runt 1500:- tog de för att repa min. De vet exakt vad det är för fel på den om du säger att det är en ZR600EFI.
Så frekvent på dessa att tom tanta som svarar i telefon kan besvara frågor om det.
Kommer dock inte ihåg vad de heter...
Finns en firma i Timrå.. Timrå Elteknik, dom tar 1000kr för att linda om spolarna..

Vi spekulerar i att inte termostaten inte öppnas.. och därför så vid full gas så pressas kylarvattnet in i cylindrarna och den dör av utav det..

Kan det vara nått?
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Så du menar att vattnet kommer in i cyllarna vid fullgas?????????

Då har du alltså högre tryck i vattnet än i cyllarna?????????

Skulle inte tro det!!!!!!!!!!

Kolla om du har luft i systemet först!!

Inge luft i systemet, byt termostat, värt det !!!!!!!!

Kör skotern varm sen så kör du upp den i en snöhög allternativ är att palla under nått under skidorna så huven pekar uppåt så mycket som den kan, lossa locket till vattnet, låt den stå en bra stund, sen ser du om det minskat vatten då är det bara att fylla på
 

Livinloud

Välkänd medlem
26 dec 2005
128
0
6
Örnsköldsvik
Termostaten verkade öppna som den skulle!

Han har öppnat topparna för att kontrollera topporingarna..

Någon annan som vet vad det kan vara?

Ska EFI styrenheten blinka?
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Ta bort termostaten o testa utan o se om den kokar..samt att du maste lufta systemet sa du inte har luftfickor om gor att vattenpumpen kaviterar o slutar pumpa pga luft(den har da ingen vatska att pumpa runt)enkelt e att stalla den brant i en snohog med nosen uppat o fylla pa eftersom..sa brukar man fa bort den mesta luften!ursakta att jag inte har nagra prickar over bokstaverna..skriver fran en amerikask dator utan dessa tyvarr!!
 

Livinloud

Välkänd medlem
26 dec 2005
128
0
6
Örnsköldsvik
Skotern är i delar nu!

Han ska byta topporingarna.
Termostaten funkade bra iaf!

Men ska verkligen efi styrenheten blinka?!

Tack för svaren hitintills iaf!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Så du menar att vattnet kommer in i cyllarna vid fullgas?????????

Då har du alltså högre tryck i vattnet än i cyllarna?????????

Skulle inte tro det!!!!!!!!!!

Kolla om du har luft i systemet först!!

Inge luft i systemet, byt termostat, värt det !!!!!!!!

Kör skotern varm sen så kör du upp den i en snöhög allternativ är att palla under nått under skidorna så huven pekar uppåt så mycket som den kan, lossa locket till vattnet, låt den stå en bra stund, sen ser du om det minskat vatten då är det bara att fylla på
okey???????????????????????????????????????????????? Nu går jag offtopic så någon får banna mig om det käns bäst så. Men jag har för mig att det står någonstans i reglerna att man ska använda någon typ av svenska, eller? och 200 frågetecken och utropstecken bakom varje menig käns inte riktigt som den standard som dom försöker att hålla på forumet.

Men jag kan ju ha fel.
 

Livinloud

Välkänd medlem
26 dec 2005
128
0
6
Örnsköldsvik
okey???????????????????????????????????????????????? Nu går jag offtopic så någon får banna mig om det käns bäst så. Men jag har för mig att det står någonstans i reglerna att man ska använda någon typ av svenska, eller? och 200 frågetecken och utropstecken bakom varje menig käns inte riktigt som den standard som dom försöker att hålla på forumet.

Men jag kan ju ha fel.
Nja! jag tror du har rätt.. Det är väl bara småbarn och omogna personer som missbrukar frågetecken och utropstecken..

Men jag kan ju också ha fel :D