ZR 600 konstigt beteende

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hur står det till med bränslepumpen? Ett problem där bör kunna på olika sätt orsaka problem för både stator och EFI.

Ta isär kabeln vid tanken och provkör löst via separat batteri. Kolla att verkar ha ordentligt flöde men även så längt möjligt att det verkar finnas bra soppa tryck. Givetvis bäst om du har mätare och kan mäta trycket.
Varför inte prova att starta med bränslepumpen separatmatad, släng in en liten lampa i ordinarie matning till pumpen så ser du att den är vid liv och har viss last.

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
de har jag testat, dock inte från kabeln vid tanken utan från kabeln man separerar från statorn, och som de låter så flödar det en massa från returen, dock så gör den samma sak att den bara klipper tändningen

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
Nu till helgen ska jag bo uti garaget å skruva så om ni har några sista tips på vad man kan kolla så vore de toppen, sätt att utesluta saker medmera, vet om hur man kopplar bort tss och stoppknapp, men hur utesluter man om man ska börja leta elfel??

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Den som läser detta och gör som jag beskriver gör detta på egen risk!
Testa gnistan genom att hålla tändstiftet En cm (10mm) från cylindern och be polaren dra hårt i startsnöret.
Kom ihåg att hålla i tändstift med torr tygtrasa eller dylikt för att ej du ska få en kyss.
Är stator och tändspole ok så klarar ett friskt elsystem detta men under kraftig överbelastning och detta kan i sin tur orsaka skador.

Enkel gissning är i ditt fall att tändspolar bör bytas eftersom sekundärlindning skakar sönder efter x-antal timmar på snöskotrar.

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
Efter mycket felsökande så går skotern, Bytte tändlägesgivaren och satte i ett par nya tändstift för ett av dom som satt i var kasst, så statorn va hel, tändlägesgivaren var boven, Tack alla för tipsen och hoppas med lite tur att man inte behöver besöka detta forum igen ;)