Zr 600 efi Bluddrar

skoterkung

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
slussfors sweden
Har en Zr 600 års,99. den började att gå dåligt på varv över 6500, bluddra eller ungefär som om den fick för lite soppa jag lämnade in den på verkstad. dom bytte en tändspole inanför svänghjulet. och den gick bra i några mil men sedan gör den på samma vis igen, men när dom nu testar den går den bra och dom kan inte hitta nått fel.(dom har kollat det mesta på skotern som går att kolla) Finns det någon EXPERT där ute som kan jälpa mig. SNÄLLA HJÄLP MIG
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla om styrdonet blinkar några felkoder (åtminstone på äldre Arctic och Polaris med insprutning finns det en lysdiod på styrdonet). Håll uppsikt på det när motorn har gått dåligt, innan du stänger av.

Koppla in en stroboskoplampa och kolla tändläget, att det inte börjar fladdra fram och tillbaks eller andra underligheter händer vid höga varv.

På bilar med insprutning är en vanlig felorsak att någon temperaturgivare har ändrat värde (eller att det blir glapp i den). Felet behöver inte vara så stort att styrdonet tycker att det är fel på givaren och börjar ge felkoder, det kan räcka med att det t ex blir ett mätfel på några tiotal grader i luft- och motortemperatur.

De flesta av de här givarna brukar ha 2,5 - 3 kohm vid rumstemperatur, 5 - 10 kohm vid 0 grader och 200 - 300 ohm vid +80 grader. Om du kontrollmäter givarna så knacka på dem och kolla att inte mätvärdet ändrar sig då. Glapp brukar visa sig på det sättet.


 

RasmusKiingz

Medlem
16 jan 2016
12
0
1
ljustorp
Tpsen :) Rör den bara lite grann så ska du se att den går, Min blev även rappare och gick 1000gånger bättre pgr av att vi rörde lite på tpsen, Dock så får den mindre bensin om du rör den mot ett håll, och mer åt det andra
 
Last edited: