ZR 600 EFI -98

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
Tjenare alla gubbar! Tänkte passa på att starta ett projekt om min ZR.

Saker om skall göras är:
Sy om dynan
Ny matta (44as?)
Byta till ZR3 gen buk
På med en t660 huv
Popnita om chassiet
Renovera variatorerna
Drevs ner 2 kugg



Så såg den ut när jag köpte den

Och så efter montering utav rutan!
Har även hunnit renovera magnapullen med ny fjäder, klackar lina samt linhjul.
Någon som vet om en 44as matta går in? Och vilka stift som ska sitta i den?

Detta är inget monsterprojekt!! Mer ett renoverings/uppfräschnings objekt. :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
Vill helst ha en firecat huv/buk, hur stora modifikationer behövs för det? Är det stor skillnad mellan zr3 buken och F huven?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå


magnapullen for idag igen, så nu blir det att renovera den helt och hållet..

Tänkte även höra är EFI känsliga på oljeblandningen för personen jag köptw skotern av sa att pumpen var bortkopplad men det stämde inte idag började oljelampan lysa ( slut olja i behållaren fick jag ) kände då att den ville gå renare. för jag har alltid blandat 2-3% olja i bensinen.


Är vattenpumpen beroende av oljepumpen för smörjning?? vet att det är så på vissa nyare arctic men vet inte på dessa modeller.

Sen så rasslar det ur variatorn och den vill låsa sig ibland vad ska jsg byta är det bussningar/glidklackar?


MvH


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Fortsätt köra med oljepumpen om den funkar. Om du ändå vill ta bort pumpen så måste den skruvas bort och ett täcklock byggas dit. Vattenpumen och drevet smörjs från vevhusen då det läker in bensin dit in genom medvetet läkande stora kolvringsliknade ståltätningar. Men som sagt ta inte bort pumpen för ac oljesystem smörjer bra och det går mindre olja om man kör pump.
 

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå


En bild från turen igår som nästan slutade på 10 mil. Har slutat blanda olja i bensinen och kör endast med oljepumpen nu och den går mycket renare. Sen har jag även tagit bort den förbannade skrikburken och satt på orginal. Känns som att han går 100 gånger renare.

Men efter den dåliga vinterns 60mil som jag kört så börjar man märka vad som behövs lagas på den. Variatorn den växlar aldrig ner den fortsätter gå på tomgången trotts att jag släpper på gasen. Ibland kopplar den ifrån och ibland inte. Vad är felet? Folk skyller på smuts i primären men det låter tveksamt?

Sen såg jag även att insugsgummina har fått sig ett par rejäla sprickor så dom måste bytas, vart hittar man ett par billiga som inte kostar 1500kr styck? Och från vilka skotrar passar dom ifrån? Eller ett par pirat som håller under en vecka då det kanske blir en fjällresa.?

Sen så ska jag förlänga den till 345 chassiet är redan förlängt och jag har förlängningsskenor så vad bör man ha för matta? 38as kanske går lite tungt utan drevning?

Så om någon har:
Insugsgummin
345as matta med lägst 32mm

Så är det bara att höra av sig!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Variatorn har mycket riktigt skit på axeln där bussningarna löper. Variatorn kan vara mycket slut i bussningarna och vikter men ska släppa ändå. Ta lös yttre locket på varren och tvätta ur bussningen och axeln med bensin för det tar bra alt aceton. Men sedan får du inte smörja med olja ,,endera ska det vara torrt eller det finns variatorspray payback som är ett torrt smörjmedel som funkar stenbra. Om rörliga skivan går trögt så måste du förmodligen skruva isär hela varren och då krävs special verktyg för att få loss korset som sitter fruktansvärt hårt. Det går bygga eget verktyg med svets och järnbalk. Obs gör isåfall dragarmen över 1meter lång för jag lovar du behöver den kraften för att få lös korset. Om du vill renovera med nya bussningar kolla att variatorn inte har så långa farliga sprickor nära axeln och baksida fackverk skiva (mycket vanligt). Om den ser bra ut finns det bussningar på Kn racing här i sverige.
 

Skurenskoter

Välkänd medlem
1 feb 2013
150
0
6
Skellefteå
Fick tag i en bättre begagnad primär för ett väldigt bra pris, så det blir byte då den gamla inte var värd att lägga pengar på. Sen beställer jag nog insugsgummin när det närmar sig lite grann då man står arbetslös denna sommar...

mvh