Zr 600 efi - 98 problem!!!

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Hejsan har en kompis som har en zr 600 efi 98 den startar hur lätt som helst och går bra på tomgång.
men när man ska börja köra iväg så börjar den baktända och smälla från avgasröret:hmmmm2: vad kan felet vara?
har varit bort med insugsgummina och kikat efter sprickor mm, men dem såg bra ut. börjar nästan tro att det är statorn som behövs lindas om men är inte riktigt säker, och i sånna fall vart sitter statorn ?:confused:
Tacksam för svar.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Kan garantera att det är statorn, dom går åt som smör på den modellen
ta bort magnapullen o där bakom hittar du svänghjulet och bakom/inuti den hittar du statorn... du kan inte missa den. ta ca 30min för en ovan mekare att ta lös den...

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Kan garantera att det är statorn, dom går åt som smör på den modellen
ta bort magnapullen o där bakom hittar du svänghjulet och bakom/inuti den hittar du statorn... du kan inte missa den. ta ca 30min för en ovan mekare att ta lös den...
okej han skulle ut nu å skruva, så tack så hemsk mkt för tipset hoppas det är det som är felet :D

danielloof

Medlem
6 jan 2009
24
0
1
Inte statorn!!! Kortis i dödarknappen. koppla ur on/off knappen. den röda på styret. Sitter en kontakt under styrskyddet. Så ska du se den funkar prima. Vanligt fel på arctic. Ska du slå av motorn så får man ju bara vrida på nyckeln. . Garanterat detta fel. Å billigt å fixa.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Inte statorn!!! Kortis i dödarknappen. koppla ur on/off knappen. den röda på styret. Sitter en kontakt under styrskyddet. Så ska du se den funkar prima. Vanligt fel på arctic. Ska du slå av motorn så får man ju bara vrida på nyckeln. . Garanterat detta fel. Å billigt å fixa.
Kortis i on/off knappen så går skotern inte igång,,
garanterat högfartspolen i statorn som gått.....

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
38
Örnsköldsvik/Mjösöby
Tror inte heller att det är statorn som är pajj. Är också inne på att det är dödarknappen som spökar. Börja med den knappen innan du plockar lös statorn. Bra mycket smidigare än att skruva lös statorn och så visar det sig att det inte är den.

Lycka till

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
Tror inte heller att det är statorn som är pajj. Är också inne på att det är dödarknappen som spökar. Börja med den knappen innan du plockar lös statorn. Bra mycket smidigare än att skruva lös statorn och så visar det sig att det inte är den.

Lycka till
ska ut i morn å hjålpa kompisen min, han är enormt slö och orkar knappt ta sig ur sängn på morgonen :S :D haha

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
Mät mellan vit och grön kabel i det 3 poliga kontaktstycket vilket Ohm värde du får.
Ska ligga på 460 Ohm om statorn ej varit reparerad förrut.
Du behöver alltså ej ta bort statorn för att kolla detta.

Om värdet ligger utanför 10% avvikelse så kan statorn vara felet.

Om mätvärdet ligger närmare än 10% avvikelse från 460 Ohm så behöver man ta bort den för att utesluta fel.

Dä mäter man statorn när den är kall och noterar värdet.
Sedan tar du värme picka och värmer statorns cdi-lindning försiktigt under lång tid. Ökar Ohm-värdet så är det som det ska eftersom de inre resistansen ökar vid ökande temperatur, om istället Ohmvärdet sjunker så är det överslag i lindningen och den behövs då repareras.

Last edited:

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Har ungefär samma fel på min maskin. När den är kall så går den hur bra som helst tills den blir tillräckligt varm då är det som att slå på dödknappen i farten, den bara dör. Om man pumpgasar lite så kan den gå igång ibland. När den har dött och man har stannat och ska dra igång den igen så går den kanon på tomgången men just när den ska dra iväg så blöddrar den och smäller från avgasröret och den går inte en meter. Sen om man väntar ett tag tills den har blivit lite kallare så går den en bit sen dör den på samma sätt igen igen.
Är det möjligen statorn i det här fall också?

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Har ungefär samma fel på min maskin. När den är kall så går den hur bra som helst tills den blir tillräckligt varm då är det som att slå på dödknappen i farten, den bara dör. Om man pumpgasar lite så kan den gå igång ibland. När den har dött och man har stannat och ska dra igång den igen så går den kanon på tomgången men just när den ska dra iväg så blöddrar den och smäller från avgasröret och den går inte en meter. Sen om man väntar ett tag tills den har blivit lite kallare så går den en bit sen dör den på samma sätt igen igen.
Är det möjligen statorn i det här fall också?
Någon?

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Ett tips är att kolla om gasviren är ordentligt sträckt. Det finns en brytare uppe i gashandtaget som gör att motorn stannar tex om gasen har frusit. Det ska bara vara någon millimeter glapp mellan gasläppen och hållaren "ca2mm" Det fenomen som du beskriver brukar komma när viren inte är sträckt nog. Kolla detta. Jag förmodar att den går bra på tomgång och bluddrar och smäller när du gasar.

power_valved

Medlem
23 nov 2006
42
0
1
Kolla även termostaten höll på att felsöka min ZR länge innan jag hittade att det var den.
När den kärvar eller inte öppnar går skotern in i linka hem läget . Syns inte på temp lampan då givaren sitter på fel sida om termostat huset.

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Okej, tack för alla svaren. :D
Ska upp imorgon och försöka få katten att gå som den ska till påsk.