zr 600 -01 går på en cylinder!

arctic erik

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Har en zr 600 -01 som vart å gå som ett lass skit idag! Verkar bara gå på en cylinder på tomgång, går på båda när man fått upp lite varv. Men känns inte lika pigg som vanligt ändå. Motorn va väldigt oljig under ena APV ventilen, och ett insugs gummi såg dåligt ut. Nån som haft ett sådant fel? Är det troligast att det är ett kolv byte som gäller??
 

kviiten

Välkänd medlem
19 okt 2008
162
0
6
vuollerim
kolla komp, stift, om du har nå hål i insugsgummit, rengöra förgasarna (huvudmunstycke,lågfart).. om den nu inte är en efi :p
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
samma sak hände för mig. va en cylinder som va HELT slut... kolla kompet är mitt tips.
 

arctic erik

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
9,2 i komp på ena cylindern och 1,8 på andra va kanske lite väl dåligt! Ska ut och riva isär ikväll. Nån som vet om cylindrana brukar klara sej eller kan jag räkna med att dom är dåliga också? Kan en kolv gå sönder på grund av ett insugs gummi är sprucket? eller är det sånt som händer ändå? Är det normalt betende på en zr 600 efi?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
9,2 i komp på ena cylindern och 1,8 på andra va kanske lite väl dåligt! Ska ut och riva isär ikväll. Nån som vet om cylindrana brukar klara sej eller kan jag räkna med att dom är dåliga också? Kan en kolv gå sönder på grund av ett insugs gummi är sprucket? eller är det sånt som händer ändå? Är det normalt betende på en zr 600 efi?
Omöjligt att säga, mest troligt kan du använda cylindern igen men att den ska bli "som förr" är inte lika sannolikt. Men med tanke på priset kanske man kör med en renoverad hellre än en ny?
Trasigt insugsgummi är inte alls bra. Det blir ju fritt intag av skräp/fukt/snö/vatten den vägen.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
ja det va sjukt dåligt de=) Jag hade 9 på ena å 7 på andra å min gick inte. Omöjligt att säga om cyl har klarat sig innan du river. lägg upp en bild sen så kan nån säkert svara på vad som hänt.
 

arctic erik

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Nu har jag rivit isär motorn och cylinder ser ut att va så dålig så jag tror inte det går att renovera.=( Ser ut som en stor spricka typ 5mm bred. Så ny cylinder blir det nog! Är det nån som vet hur jag ska få lös APV ventilerna! Har släppt på skruvarna men får inte lös dom. Vet inte hur mycke man törs ta i ! Sen tänkte jag höra om nån vet vart man ska köpa cylindrar om man vill ha nya till så bra pris som möjligt?? Tacksam för alla svar