ZR 600 -01 går dåligt mellan 50-70 (typ 6000 rpm)

kimpex

Medlem
25 feb 2007
12
0
1
Hej !
Till att börja med vill jag bara säga att jag sökt runt här på forumet och hittat trådar med liknande problem men inte exakt lika som på min maskin.

Problemet är att skotern går dåligt på halvgas 50-70kmh (typ 6000 rpm). Låter ungefär som en blandning mellan att den bara går på en cylinder, bluddrar och misständer men så fort man lyckats jucka sig ur detta mellanläge så går den stenhårt på höga varv igen:) Ställer man sig istället på en sjö från 0 och sedan ger fullt och och håller järnet hela tiden så går den hur fint som helst! Det är just vid 50 -70 den inte riktigt vill. Bör även tilläggas att om man kört i mellanläget ett tag och sedan stannar av skotern så är den frutansvärt svårstartad varm. Nästan som den surar ihop, vilket jag kan förstå om det är nått med tändningen som felar.

Motorn har bara gått 25mil efter totalrenovering. Det klassiska kolvrings knastret lossnade så det blev ett nytt foder och kolvar som följd. Rev även blocket och kollade vevlager samt bytte alla packningar och packboxar så motorn mekaniskt sett ska vara fräch!
Den gick klockrent första 20 milen sen fick den stå en vecka och nu har den gått såhär i 5 mil.

Ska koppla bort gashängs-brytaren och den röda stoppen på styret. Läste att den kan feljorda och eftersom min är av så är det inte otroligt:) Problenet är bara att skotern står i fjällen 30 mil från där jag bor:)
 

kimpex

Medlem
25 feb 2007
12
0
1
Va mest intresserad att höra vad det riktigt va för fel på era maskiner, ni som ungefär haft liknande problem?? Tänkte jag skulle helgardera mig med information innan nästa fjällresa.
 

kimpex

Medlem
25 feb 2007
12
0
1
Nu är det mesta fixat! Tog bort gäshangs brytaren och stopp knappen, så nu går den köra iallafall.
Men den är fortfarande svårstartad varm :confused: Den startar om man (innom 1 minut efter avslag) drar och sammtidigt håller full gas. Får den stå lite längre är enda chansen att sruva ur stiften, tom dra och sedan starta. Eller att låta den kallna. Den surar och ryker ordentligt när den gått igång, så man får hålla lite gas så den inte ska dö. Men när man kört iväg går den U.A Hela registret! Bör även tilläggas att tomgången är dålig (väl låg) kall som varm om det kan ha med saken att göra ??
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
kan vara så att när du bytte kolvar så får man ju bättre komp,
och att den surar ner sig därför. min 440:i surade efter att jag
bytt kolvar. Så jag fick bestycka ne den 1steg...
vet inte men kanske därför???:confused:
 

kimpex

Medlem
25 feb 2007
12
0
1
Jo det är efi. Hade känts bättre med förgasare då det finns lite mer justermöjligheter. Är lite inne på att det kan vara reedventilerna som spökar eller nån spridare som läcker. vet ej vilka symptom som blir då men då tycker jag att den borde sura kall också :confused: Det är även 1cm borta ur tätningen mellan grenrör och pipa så den läcker avgaser där, om det kan höra ihop?? har beställt en ny men inte fått den än.
 

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Jag har en oxå en ZR600 efi-01 och har även jag fått byta kolvar och en cylinder. Efter detta blev den mer svårstartad då den var varm. Dessutom lägre tomgång, la till och med av ibland. Men nu ca 25 mil senaren är det som det ska igen. Verkar behövas lite inkörning när man bytt kolvar mm. Får hoppas din "repar" på sig oxå!
 

kimpex

Medlem
25 feb 2007
12
0
1
Ok får nöta på några mil till och hoppas det blir bättre. Det konstiga är att den gick bra dom första 20 milen och sen började det j....s. Ioförsig hade den låg tomgong då också och det blev några drag extra varm, men den startade iallafall.