zr 500 98a bensingörbrukning

andreassmedh

Aktiv medlem
7 dec 2008
84
0
6
insjön
tjena har köpt en zr 500 98a och var ute och körde idag den tog 7,5 liter milen det är ju alldeles för mycket undrar och det är ombestyckning som gäller eller något annat tacksam för tips
 

andreassmedh

Aktiv medlem
7 dec 2008
84
0
6
insjön
tjena har köpt en zr 500 98a och var ute och körde idag den tog 7,5 liter milen det är ju alldeles för mycket undrar och det är ombestyckning som gäller eller något annat tacksam för tips
fan va bra får ta och prova det räcker det med lågfarten eller ska man ändra någe mer munstycke?? har ingen koll på vilka som sitter i men antar att det är orginal!!
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Alltså det lät som om det är nått fel rättare sagt än att det är bestyckningen som är fel.

hade du sagt 4-5L milen då hade jag kunnat köpa att bestyckning är fel.
Klart beror ju på vars du bor, Om du har helt fel munstycken för den höjd du är på då kanske den kan ta så mkt, Men annars låter det mkt konstigt.

Jag skulle vara mkt försiktig med att sänka nålen! då du "dräper" flödet som kommer från huvudmunstyckena! det värsta som kan hända är att motorn nyper.
Kolla i tabellerna vad orginal ska vara och kör på det, och vill du sänka lågfarten så börja med 1steg och testa! Orginal ser det ut som, 360 på huvud och 35 på lågfarten.

Annars kan du ju börja med att kolla att bränsle ledningar/Filter/pumpen och gasarna så att dom inte läcker!

Mvh David
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
För att orginal bestyckningen blev just framtagen för att vara en mitt punkt just för den skotern, Skulle det sitta nån annan bestyckning där då skulle A/C ha satt dit den vid byggandet av skotern, Visst är A/C alltid lite överbestyckade men det har en anledning varför, för att få maskinerna att hålla lite bättre och om man skulle ta skotern till en lägre/högre höjd ska maskinen inte nypa pga för lite soppa. Visst kan man justera munstyckena för att få en finare gång eller om man tar skotern till en annan höjd, men inte för att sänka bränsleförbrukningen från 7.5/L till normal förbrukning, Nä man börjar leta efter fel som kan ha gjort att skotern får för mkt soppa

Hur som helst med orginalbestyckningen tror jag inte det är tänkt att den ska dra 7.5l/mil isf skulle nog A/C ha reflekterat över det vid konstruktionen och åtgärdat det! 7,5L på en sån motor är inte rimligt

Kollar man på vad blandad körning brukar ligga på så är den 2.9L för den modellen, och med tanken på hur stor motor och förgasare så är det nog rimligt att den inte ska ta så mkt mera.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Men orginalbestyckningen funkar inge bra på den skotern.
Det är åtminstonde min erfarenhet.
Har fått ställt om flera för dom går för fett på lågfart och i mellanregistret.
Sänkt nålen och bytt till lägre lågfart har inneburit att dom går bättre, billigare och ingen av dom har skurit.

Men så här är det ju, man har annorlunda åsikter och kör med olika inställningar.
Är upp till Andreas att avgöra hur han ska göra.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Absolut kan man sänka lågfarten för att få den att gå renare och sen sänka nålen för att minska soppa förbrukningen men det är ju i generella drag när skotern drar rätt mängd soppa från början, men 7.5l är inte normalt då föreligger ett annat fel i botten rättare sagt än nålen eller munstyckena om dom är orginal dvs. Men mitt råd är att kolla så att orginal bestyckning sitter där och sen kollar du andra saker som kan göra att förbrukningen är hög, hur långt har skotern gått? Och vet du med dej att det har gjorts några renoveringar
 

andreassmedh

Aktiv medlem
7 dec 2008
84
0
6
insjön
Absolut kan man sänka lågfarten för att få den att gå renare och sen sänka nålen för att minska soppa förbrukningen men det är ju i generella drag när skotern drar rätt mängd soppa från början, men 7.5l är inte normalt då föreligger ett annat fel i botten rättare sagt än nålen eller munstyckena om dom är orginal dvs. Men mitt råd är att kolla så att orginal bestyckning sitter där och sen kollar du andra saker som kan göra att förbrukningen är hög, hur långt har skotern gått? Och vet du med dej att det har gjorts några renoveringar
hej och hallå skotern har gått ca 420 mil motorn är renoverad av förr förra ägaren har kvitton på allt det blev tydligen någe fel på den så den skar dom bytte det mesta i motorn sen är primär variatorn renoverad för ca 50mil sedan det är det jag vet
 

andreassmedh

Aktiv medlem
7 dec 2008
84
0
6
insjön
Alltså det lät som om det är nått fel rättare sagt än att det är bestyckningen som är fel.

hade du sagt 4-5L milen då hade jag kunnat köpa att bestyckning är fel.
Klart beror ju på vars du bor, Om du har helt fel munstycken för den höjd du är på då kanske den kan ta så mkt, Men annars låter det mkt konstigt.

Jag skulle vara mkt försiktig med att sänka nålen! då du "dräper" flödet som kommer från huvudmunstyckena! det värsta som kan hända är att motorn nyper.
Kolla i tabellerna vad orginal ska vara och kör på det, och vill du sänka lågfarten så börja med 1steg och testa! Orginal ser det ut som, 360 på huvud och 35 på lågfarten.

Annars kan du ju börja med att kolla att bränsle ledningar/Filter/pumpen och gasarna så att dom inte läcker!

Mvh David
tjena tror inte att det är någe fel på bränsle ledningar/filter pumpen känner ingen bensin lukt när motorn är igång med huven uppe! men uptäckte att insugen är väldigt dåliga med en hel del sprickor i så jag har beställt nya och så såg jag att ena luftburken inte satt på ordentligt kanske det kan ha någe med den höga soppa räkningen??
 

andreassmedh

Aktiv medlem
7 dec 2008
84
0
6
insjön
tjena tror inte att det är någe fel på bränsle ledningar/filter pumpen känner ingen bensin lukt när motorn är igång med huven uppe! men uptäckte att insugen är väldigt dåliga med en hel del sprickor i så jag har beställt nya och så såg jag att ena luftburken inte satt på ordentligt kanske det kan ha någe med den höga soppa räkningen??
kom på en sak till den bluddrar lite på låg och lite på mellan varv men vid gaspådrag slutar den direkt med det
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Det är lågfarts munstycket som gör att den gör så, sänk det ett steg som Turbomountain sa då försvinner bluddret
 

andreassmedh

Aktiv medlem
7 dec 2008
84
0
6
insjön
har upptäckt en stor del av "felet" det är en miles mätare på trippen och mil mätaren:hmmmm: men drar fortfarande för mycket ca3,9 liter milen ska ta bort svänghjulet och kolla så det inte är någe fett och skit innanför
 

andreassmedh

Aktiv medlem
7 dec 2008
84
0
6
insjön
mer problem:argh::argh::argh: den misständer när man börjar att gasa, efter ca30min så känns det som om det tappar orken har svårt att komma över 100 knyck det där med tändningen går det justera tändplattan som på ett vanligt tändsystem eller?? den där grejjen som justerar tändningen kan det var någe som det är fel på eller tacksam för alla svar börjar att bli lite desperat:stupid::stupid::stupid: