zl500 går inte att stänga av...

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
hej var ute och körde igår när det plötsligt blev en stor temp skillnad ute -5 till -17 och då började skoter fucka upp sig.. den började blöddra och varva inte ur riktigt men sen till problemet när vi stannade så gick det inte att stänga av den!!! va kan det vara för problem? går fortfarande inte att stänga av den...
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
hur kan starton paja så ofta för min brann för två år sedan och då lindade attest om den och nu så har den troligtvis pajat igen.....
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag gissar på dödarkretsen, går kabeln av eller det blir glapp i brytarna så går skotern inte att stanna. Det är mycket osannolikt att det är statorn.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Efter 97 sitter det öppet tändsystem på Arctic och det betyder att ett kabelbrott räcker för att den inte skall gå att stänga av.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Statorn.. sätter 500 kr på de, kompisen hade precis samma problem för 2 veckor sedan som dig.. linda om statorn så är felet löst =)

/F
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Tror inte att det är statorn, om inte dödarkabeln har gått av. Som sagt kretsen ska vara öppen för att den ska gå. Prova att jorda den violetta kabeln nere vid motorn/CDI:n då ska den stanna.
 
K

krickus

hej var ute och körde igår när det plötsligt blev en stor temp skillnad ute -5 till -17 och då började skoter fucka upp sig.. den började blöddra och varva inte ur riktigt men sen till problemet när vi stannade så gick det inte att stänga av den!!! va kan det vara för problem? går fortfarande inte att stänga av den...
Soppan borde väl ha tagit slut nu va:aetsch:
 

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
hur kan starton paja så ofta för min brann för två år sedan och då lindade attest om den och nu så har den troligtvis pajat igen.....
Ferm vad använder du för tändstift?

Zr/ZL -98 och -99 som har en stator med högfartslindning på 460 Ohm och som levereras standard med BR9EYA får absolut inte köras med NGK BR9ES tändstift eftersom dom kräver så hög spänning för att alstra gnista och då brinner tråden av på högfartslindningen förr eller senare.
Jag rekomenderar BR9EIX för maximal driftsäkerhet, dom kräver lägre spänning för att alstra gnista och då håller lindningen garanterat längre!

Ett av dom vanligaste fenomenen när högfartslindningen brinner av är att motorn ej går att slå av.
När det är överslag i lindningen brukar motorn ej gå bra när den blir varm/går ej överhuvudtaget.
 
B

Biosteel

Ferm vad använder du för tändstift?

Zr/ZL -98 och -99 som har en stator med högfartslindning på 460 Ohm och som levereras standard med BR9EYA får absolut inte köras med NGK BR9ES tändstift eftersom dom kräver så hög spänning för att alstra gnista och då brinner tråden av på högfartslindningen förr eller senare.
Jag rekomenderar BR9EIX för maximal driftsäkerhet, dom kräver lägre spänning för att alstra gnista och då håller lindningen garanterat längre!

Ett av dom vanligaste fenomenen när högfartslindningen brinner av är att motorn ej går att slå av.
När det är överslag i lindningen brukar motorn ej gå bra när den blir varm/går ej överhuvudtaget.

klok man du. stämmer bra med verkligheten.:p
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
kan lindningen gå för att jag har gjort en slutburk som kanske inte har de perfekta motståndet
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Nej, Det som händer om du har gjort en slutburk som är helt galen är att du får effekt förlust.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Har samma problem med min, har gått igenom hela elsystemet efter att lyset inte ville fungera.(gamla ägaren hade dragit kablarna åt helvete då han slängde på en styrhöjjare) Åtgärdade detta såklart men efter bara någon vecka gick skotern inte att stänga av! Motorn går helt fantastiskt både på låg och högvarv, så jag stänger av på hattarna istället:beer: men i helgen då jag och flickvännen var ute och körde så var lyset borta igen :hmmmm: fungerade då jag startade men på eftermiddan helt dött... någon som har en aning om vad det kan vara? statorn byttes ifjol!
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
är det på dödarknappen ni försöker stänga av den eller på nyckeln?
För jag har märkt att om en kabel släpper från tändningslåset då går skotern att köra.
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
japp det kanske lite för lätt att tjuvkoppla en skoter men angående mitt fel så har jag redan felsökt alla kablar