Zl 600

scrn

Medlem
23 mar 2006
32
0
1
Luleå
jag har tänkt att köpa en ZL 600 -99, är det en bra skoter? vad är för och nackdlearna med den? krånglar dom mkt? säg allt ni VET om dom :)
 

ZL_600

Välkänd medlem
scrn skrev:
jag har tänkt att köpa en ZL 600 -99, är det en bra skoter? vad är för och nackdlearna med den? krånglar dom mkt? säg allt ni VET om dom :)
jodå dom går som fan..en nackdel är dämparna som är lite för klena,du kan även kolla variatorerna och insugningsgummina brukar spricka likaså gummit mellan förgasarna och luftburken.
Har hört att drivaxeln ska va klena på dom men varken jag eller min bror har behövt byta.
Annars har vi varit helnöjda med våra så om du inte kör så våldsamt så e de en fin maskin som håller många hundra mil!
 

scrn

Medlem
23 mar 2006
32
0
1
Luleå
ZL_600 skrev:
jodå dom går som fan..en nackdel är dämparna som är lite för klena,du kan även kolla variatorerna och insugningsgummina brukar spricka likaså gummit mellan förgasarna och luftburken.
Har hört att drivaxeln ska va klena på dom men varken jag eller min bror har behövt byta.
Annars har vi varit helnöjda med våra så om du inte kör så våldsamt så e de en fin maskin som håller många hundra mil!
ok, vad tycker du man ska betala för en ZL 600 99 som gått ca 500 mil?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Drivaxeln är faktiskt ett problem på denna modell.

Axeln brukar smälla av vid slutet av gänghålet för bulten som håller det nedre drevet i kedjehuset.
Dom skotrar som blivit drabbade har fått en ny axel med annan konstruktion.

Detta har en Arctic återförsäljare avslöjat för mig.

Jag skulle tro att detta har inträffat på skotrar som varit utsatta för lite tuffare åkning.
Är du ute efter att hoppa och busa med maskinen så får du nog räkna med att byta denna detalj om det inte redan är gjort.

Är du inte en hopp-människa så törs du nog köpa en maskin även om detta inte är bytt.
Och en maskin i bra skick med dom miltalen du undrar över torde gå att få lös från ca 25000:-
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Ska köpa en zl 600 som gått snart 700 mil och undrar om det vore smart att byta kolvar? Växlar dom bra original eller ger ett variatorkitt mycket?
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
ok.. blir nog så att man kör med gamla kolvarna i vinter och om man trivs med skotern så byter jag i sommar... Vad koster det totalt att byta kolvar om man byter själv? Måste man byta kolvbultslagren också?
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Skotern beter sig lite konstigt... När man kör sedan och stannar så ligger motorvarver på 3-3500rpm typ 4-5 sek för att sedan gå ned till normalt... Är det så på zl600 eller tjuvar den luft någonstans?
 

Kvirre

Välkänd medlem
21 jul 2006
137
0
16
33
Boden, Sweden, Sweden
Skotern beter sig lite konstigt... När man kör sedan och stannar så ligger motorvarver på 3-3500rpm typ 4-5 sek för att sedan gå ned till normalt... Är det så på zl600 eller tjuvar den luft någonstans?
Det är så på ALLA arctic cat tror jag. har hört att det är någon säkerhets grej så inte motorn skär :p

är då så på min zr 440.
 

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
Skotern beter sig lite konstigt... När man kör sedan och stannar så ligger motorvarver på 3-3500rpm typ 4-5 sek för att sedan gå ned till normalt... Är det så på zl600 eller tjuvar den luft någonstans?
min ext brukar ligga på 3.5k varv när man står still å så varvar den ner till 2k varv så dom flest ac gör nog så =)
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
ok dår är det nog ingen fara... Hade lös boggin idag och märkte att domdär nylon bussningarna som sitter bakom bakersta boggiehjulen är paj.. Lagren har nog börjat snurra ochh nött ner dom. Var kan man få tag i sånna?
 

jensonon

Medlem
22 feb 2007
6
0
1
Duved
jag har aldrig haft nått sånt problem,men någon av mina arcticar,men min bror har så..de är nog så att dom drar tjuvluft skulle jag gissa på..
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Dom drar soppa som tusan..

En rätt inställd drar inte mycket.. En kompis som jag i princip alltid kör med kör en Zl600 -99 och den drar inte alls så farligt mkt, den ligger nån deciliter mer än sxr 700:an och Vipern som också är med.
Runt 2 på ledkörning tycker då inte jag är så farligt.
Kör vi nu superpuder så vill den väl ha 4, men det vill t.om Yammorna ha så det är inget att bråka om...

Till övriga: Det där med varvet har kompisen på Zl:en och jag hade samma på min Powder 700 -99, och gummina är det inget fel på. Drar man i choken en snabbis går dom ner på normal tomgång och stannar där.