ZL-600 ( 1999 ) Variator problem, eller... ?

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
håller på att hjälpa flickvännen med att fixa varitorn på hennes skoter (zl 600-99)
nu e de så här att ja tror att varitorn håller på och knäpper och låter konstigt när man kör de är just vid gas på drag de låter har kollat matt späningen och kedjan men de är inte de heller, är inte riktigt säker om de är varitorn heller men ljudet kommer från den sidan, skit mysko ljud. den är renoverad för ett år sen av blackmagic. men de är som vanligt när man ska visa upp nått så funkar de skit bra och jätte tyst och fint.
ursäkta den dåliga förklaringen men ja vet inte riktigt va de är för nått. så är de nån som har nått humm om va de är eller har vart me om samma sak. så är ja jätte tacksam för hjälp.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sekundärvariator lagret och/eller Drivaxel lagret på vänster sida !

Inte alls ovanligt ! :( :(

brukar ge sig tillkänna med ett malande/knakande/knackande ;) ljud, ofta just under gaspådrag då lagret belastas hårt.



.
 
Last edited:

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Sv: varitor problem(kanske) zl 600-99a

de låter inte som om de är bustningarna heller de är ett mer klånkande ljud typ.
ska kolla om de är som du sa 2stroke. Sekundärvariator lagret och/eller Drivaxel lagret.
 
2 dec 2005
48
0
1
Skellefteå
Sv: varitor problem(kanske) zl 600-99a

Kolla om konen till variator har lossnat från vevaxeln. Hände så på dom. och då vart det ett "klånkade" ljud.Känn om den går att vicka på.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Sv: varitor problem(kanske) zl 600-99a

får ta mig en hel dagars i helgen och kolla genom allt. de är ju som lite roligt att skruva oxå=)
 

chrille124

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
40
hedemora sverige
hmm jag har ett liknande problem den hackar när jag ska starta alltså det är inte ens att tänka på att starta mjukt och fint utan det är bara att dra på:) har varit så sen jag köpte den så vet inte om förra ägaren bytt nå vikter å grejjer. någon som vet vad det skulle kunna vara?/ mvh
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
hmm jag har ett liknande problem den hackar när jag ska starta alltså det är inte ens att tänka på att starta mjukt och fint utan det är bara att dra på:) har varit så sen jag köpte den så vet inte om förra ägaren bytt nå vikter å grejjer. någon som vet vad det skulle kunna vara?/ mvh
exakt så är tjejens me. tur att ja inte är helt själv me de här problemet;)