Zl 500 med BM-kit växlar konstigt.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Skotern går mycket bra uppe i fart men från 0-20 km/h går den skräp.
Totalt orkeslös från botten.
Tillslaget ligger på ca 4000 rpm.
Orange fjäder i primären och lila i sekundären.

Efter pill med sekundären så varvar den nu ca 8500 på fullgas så det ska väl ner ett snäpp.

Någon som har någon lösning?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag får väl skylla mig själv då jag satte en serös rubrik.
Artick är skräppp!!!111!!1!!1 eller liknande verkar fungera för en del andra...
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Ja men vad menar du med skräp?

Blöddrar den? eller varvar den upp sakta, Driver den på dåligt? eller vad är det som händer från 0-20?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Kör du med rätt rem och remspänning. Gjorde ung. lika på sambons powder 500 tidigare. satt en pirat rem på den vid köp och den gick segt som fan från stillastående tills man kom upp lite i hastighet.

Var typ som att starta på 3an med en bil i jämförelse och sen när man fått lite fart så orkade motorn igen.

Testade ta bort nåt schims mellan skivorna på sekundären för att få en mer spänd rem och då börja den gå som ett skott direkt från start.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Ja men vad menar du med skräp?

Blöddrar den? eller varvar den upp sakta, Driver den på dåligt? eller vad är det som händer från 0-20?
Den varvar upp sakta, som att den växlar på för mycket av någon anledning.
¨
Kör du med rätt rem och remspänning. Gjorde ung. lika på sambons powder 500 tidigare. satt en pirat rem på den vid köp och den gick segt som fan från stillastående tills man kom upp lite i hastighet.

Var typ som att starta på 3an med en bil i jämförelse och sen när man fått lite fart så orkade motorn igen.

Testade ta bort nåt schims mellan skivorna på sekundären för att få en mer spänd rem och då börja den gå som ett skott direkt från start.
Originalrem och piratrem testad, ingen större skillnad tyvärr.
Satt originalvikter i den och vi provade att byta till Bm-vikterna.
Tyvärr med klent resultat. Det ska sitta Black Magic hela vägen nu.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
hur är remspänningen på den? låter som du har remmen lite slak. annars är de bara slänga i en primärfjäder med högre startryck ifall du vill ha den rapp från start.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
hur är remspänningen på den? låter som du har remmen lite slak. annars är de bara slänga i en primärfjäder med högre startryck ifall du vill ha den rapp från start.
Kan hända att remspänningen är dålig men jag tror inte det. Ska dock kolla upp det såklart! Det sitter i en hårdare fjäder i och med variatorkitet.
Den kanske är slut? Hur länge tar det innan dom blir slitna?
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan.

Har exakt samma problem med min ZR440 -1994. Tillslagsvarvet är just nu 4000 varv men det skall vara på 5000varv, har en ny primärfjäder på G, får hoppas det löser problemet!

Innan man har kommit upp i hastighet är den slö som tusan, men därefter kommer den bra.

Dock är jag lite konfunderad på att remmen är så otroligt slapp, har provat att schimast om sekundären utan framgång. Remmen har ett spel på ca 6-7 cm vilket känns väldigt mycket. Har mätt remmen och den är enl spec.

@edvinsjolund Vad är det för års-modell på din ZL?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Hejsan.

Har exakt samma problem med min ZR440 -1994. Tillslagsvarvet är just nu 4000 varv men det skall vara på 5000varv, har en ny primärfjäder på G, får hoppas det löser problemet!

Innan man har kommit upp i hastighet är den slö som tusan, men därefter kommer den bra.

Dock är jag lite konfunderad på att remmen är så otroligt slapp, har provat att schimast om sekundären utan framgång. Remmen har ett spel på ca 6-7 cm vilket känns väldigt mycket. Har mätt remmen och den är enl spec.

@edvinsjolund Vad är det för års-modell på din ZL?
Det är en -98. Skriv gärna här då du fått dit fjädern!