ZL 500, Känns seg när man ska gå över 5000rpm

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Hej

Var ute och tog en premiär tur på skotern igår, allt var frid och fröjd kändes
det som men efter en stunds körande när man börjat vänja sig lite med maskinen å så kändes det precis som om variation kärrvar.

Symtomet är när man ligger och kör på typ 5000rpm och trycker full gas så
vill den inte riktigt skjuta iväg. den misständer inte eller så men det känns
precis som om det inte blir någon respons från drivningen på 1 - 4 sekunder
svårt att säga hur lång tid de är men.. Kikade vid remmen när vi kom tillbaka
och det såg inte ut som att de slirat eller så då det inte var några gummispån
eller sånt. Men om remmen slirar så borde de väll bli spån eller?

Så vilken ände skall man börja i? känns som om man borde rengöra variatorn.
Jag har letat här i forumet efter någon tråd som beskriver hur man rengör en variator men bara hittat vad man ska och inte skall använda när man rengör.

Någon som har varit med om liknande eller har rekommendation vad man skall kika efter?

Skotern är en AC ZL500 99a

Väldigt tacksam för input

//Mårten
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Nu har jag blivit en månad äldre och därmed lite visare hoppas jag, dock är jag i stort behov av hjälp med detta nu för jag har konstaterat att det är något som inte står rätt till med primär alt sekundär variation.

Problemet är som beskrivet i första inlägget men nu har jag kört ännu mer och konstaterat att det alltid är så, dvs drar man iväg lite försiktigt och ligger och myser på typ 5000 varv och sedan trycker fullgas så händer inget, ibland tar det två sekunder ibland kan man åka med fullgas typ 1,5min innan det kickar till och bär iväg. när man ligger över 5000 varv så är det stört omöjligt att hålla jämn gas typ på 7000, då kryper den ner till 5000 direkt.

Kan någon vänlig själ förklara för mig vad jag skall kolla efter på vilken variator som har blivit slitet eller pajat för att bli av med detta problemet? (Sjukt störande)
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Primärvariatorerna ("9 bults variator") som levererades på dom där från fabrik fungerar riktigt bra-så länge dom fungerar.
Enklast är att skruva loss locket, ta ur fjäder och vikter, inspektera vikterna och framförallt bussningarna i dom noga, dom kan mycket väl vara ovala.
Dra sedan korset fram och tillbaka på variatoraxeln och känn så den inte verkar hugga i något.
Rengör allting med brakleen alt bromsrengöring från Biltema, torka rent allting-smörj inte in med något medel!
Allt skall vara torrt och rent, inget annat.

Om bussningarna i vikterna visar tecken på att vara slitna-byt.
Tidigare fanns det lösa bussningar att köpa, jag antar att det fortfarande gör det...det är runt tio år sedan jag var bort i en sån variator senast. :)

Ingenting av ovanstående är speciellt avancerad skruvning, om du känner dig osäker-ta mycket bilder när du river isär det.
När du ska skruva tillbaka locket, kolla om du kan hitta åtdragningsmomentet på nätet, har du ingen momentnyckel är den gyllene regeln att inte ta i för hårt-det är inga superstöddiga skruvar du grejar med.
Korsdra alla skruvar, gärna med locktite 243. (Den typen som går att skruva lös igen, även slarvigt kallad "blå")
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hej. Glöm inte att märka locket på variatorn så den hamnar på samma ställe som tidigare. En del har en prick på locket och motsvarande på "variatorn" Dom är nämligen balanserade dom små rackarna. Enklast är att ta en tuschpenna och dra ett streck vid en bult så du inte vrider locket vid montage.
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Nu så äntligen lite hjälp på traven, Tackar!

Som jag tolkar det så är det alltså primären som jag skall börja med? Jag har kikat lite I manualen på
detta och även youtube när man skall få av den och man bör köpa sig en sån avdragare eller går det med något annat? hittade sånna på ebay för typ 300:- men de var lite lev tid på det och är ju lite ivrig
att få det löst..
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
För en vanlig översyn som det är tal om här så kan du låta variatorn sitta på vevaxeln. :)
Tänk bara på att locket är fastskruvat med belastning från fjädern, jag brukar lossa på varannan skruv helt först, och på dom sista tre (det är alltså sex st totalt) låser jag locket med ena handen eller ett knä beroende på hur hård fjäder som sitter i.
Du bör utan problem kunna hålla fast locket med ena handen på en 500.
Bra att "svängen" nämnde det om att märka upp locket förresten, mycket man gör av gammal vana som kan vara svårt att komma ihåg att nämna... :p
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det ska nämnas att det kan vara även kan vara brusten fjäder i primärvariatorn, lika gärna som att det är problem i sekundären.

Om det inte blir ngn skillnad efter översyn av primär är det dags att se över sekundären:

Det är ingenting som är speciellt avancerad mekanik när det kommer till variatorer, men ngt som är viktigt är att allt som skruvas lös skall monteras tillbaka på samma sätt.
Var noga med att kontrollera fjäderns position i sekundären, skriv gärna ner den-för den gör otroligt mycket på utväxlingen.
Minns inte om det sitter glidklackar eller rullar, men jag vill tro att det är rullar som ligger mot helixen på den där-det ser du direkt på det lilla locket längst ut på sekundären. (det som är skruvat på tre platser med mutter) Där kan du även se yttre placeringen av fjädern, den sitter fäst i ett av (fyra?) hål. Märk placeringen med tush eller skriv ner-helst skriv ner, så finns det kvar även efter rengöring.
Notera att fjädern sitter fäst i ett hål i bägge ändar, och det finns flera hål att välja på på bägge sidor.
När du ska montera allt igen så måste du förspänna fjädern ca ett kvarts varv-stick in fjädern i rätt hål på själva variatorn, sedan rätt hål i locket-och sedan får du vrida locket ungefär ett kvarts varv innan du trär på det på skruvarna som håller det på plats.
Om det verkar rörigt nu i texten, så kommer det att bli mycket tydligare när du väl sitter där... ;)

När du gjort ren sekundären kan du -baserat på din beskrivning- prova att flytta fjäderns placering i locket till nästa hål där den får ökad förspänning, men prova först hur den känns efter rengöring/rep av primärvariatorn, så du inte börjar greja på två ställen samtidigt-då blir det hopplöst att veta vilken åtgärd som blev förbättring eller försämring!
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
God Kväll på er

Nu har jag varit ut och skruvat lite, fick loss loss locket på primären och kikade lite, rätta mig om jag säger
fel nu men när ni pratar om "korset" så menar ni den delen som är rörlig på variation dvs den yttre skivan?

I alla fall, med locket bortplockat och fjädern ur så kikade jag lite och "korset" löper fint känner inga större hack eller dyrlig. Men det känns som om den glappar pyttelite typ några 10dels mm. ska det vara så? (borde ju iof behövas lite glapp för att få den till å löpa fritt på axeln) Rullarna kändes ok inte direkt ovala eller så även dom löpte fint, vikterna så väll ok ut i min mening med. (som sagt aldrig haft isär en variator förut men ändå) Om ni kika på vänster sida av vikterna så ser ni att det knapp är slitet, ska de vara så?

 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Nu så har jag fått med lite mer bilder, detta tycker jag verkar lite skumt.

Kika på bilderna på sekundären.
Såhär ska det väll knappast se ut eller?


Plastrullarna är ju helt ovala och slitage på ovansidan på "pinnen"



Ska det verkligen vara så repigt?
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kort sagt:
Du behöver en annan sekundärvariator.

-Nej, det ska inte se ut så där.
Med all sannolikhet är det bästa att hitta en annan på blocket -om ingen här inne, tex k-len, har ngt liggande du kan få köpa- och sedan flyttar du över fjäder och helix från den du har.
Som jag ser det är den där bortom ekonomisk räddning. (efter vad jag kan se på telefonen iaf)
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Strålande, då kastar jag den å h-vete! Men vad tror ni om primären, såg de ok ut?
Vi någon förklara vilken del det är ni kallar för korset?

Tack för hjälpen, svårt att lista ut vad som är fel om man inte har någon referens:)
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Nu så, kunde inte hålla fingrarna i styr när jag kom hem idag så jag var tvungen och springa ut och skruva isär varaiatorn, om jag säger så jag har mer förståelse för hur en variator fungerar och hur det ser ut när det är något som inte stämmer:)

Såhär såg skiten ut invändigt och jag vill ju ge lite kredd till er som sa att de var den som var skrot utan att ha sett denna bilden:)

 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Sent om sider så är det provkört, ni går den som den skall.

Dock en fråga, det finns ju 5 hål att spänna fjädern i på utsidan i "locket".
om man säger att 1 är minst spänd och 5 är max spänd så satt
den i det 4e hålet innan jag började riva. Vad är skillnaden mellan max och min?
(finns det någon tråd som förklarar detta så får ni gärna länka)