Zl 500 går dåligt

Zone

Aktiv medlem
1 feb 2007
62
0
6
Lycksele
Kör en Zl 500 från 98 som inte beter sig som den ska.
Symtomen är denna:

Drar igång den när den är kall och då går den hur bra som helst, kör en sväng ca 10min då börjar den bluddra till, släpper gasen för att gå ned till tomgång men den går ned väldigt svajjigt i varv (bluddrandes). Ibland stannar den om jag inte försöker svara emot lite med gasen för att hålla uppe varvet men gasar jag för mycket dör den åxo, skjuter även avgassmällar. Men ibland går den tvärt till sig och går klockrent på tomgången, då kan jag köra en stund till samma fenomen upprepar sig.
När den stannat så brukar det vara svårt att få igång den men låter man den stå i några minuter så startar den bra. Men fenomenet med bludder återkommer nästan direkt. Bluddret kan även infinna sig vid fullgas.

Kollar man på tändstiften så ser förbränningen ut att vara normal.
Kontakten till dödaren på styret är urkopplad. Har även haft lös förgasarna och rengjort dom.
Saker som är bytta: Kolvar, insugsgummi, tändstift, bränslefilter
Har även kollat kablar och kontaker samt jordar.

Vad kan detta tyda på? Fått förslag på att statorn kan ha gått men vad annat kan det vara? CDI-box, tändspole, annat?
Kan man mäta upp statorn isf hur går man tillväga?
 
Last edited:

Bystr0m

Aktiv medlem
3 jan 2007
56
0
1
Junsele
Jag har en zr 500 -98 som beter sig lika :( har bytt reedventiler och tror min går bättre nu har inte kunnat testa för jag upptäckte lite problem med variatorn när jag bytte reedventiler :( men kan återkomma med nytt svar i veckan när jag fått grejerna till variatorn.
 

Zone

Aktiv medlem
1 feb 2007
62
0
6
Lycksele
Tänkte bara säga att nu går skotern sen några veckor tillbaks, det var statorlindningen som hade farit. Var till fjälls förra helgen och den spann som en katt :)
 

Zone

Aktiv medlem
1 feb 2007
62
0
6
Lycksele
Hej!

Nä tyvärr har jag inga värden på det. Hade ju försökt utesluta allt utom statorn så tillslut skickade jag den till en kille i Piteå, som jag hade hört lindar om statorer, lite på chans men då var det ju den som var fel på.