ZL 500 99 har du eller har haft (SLP pipor)

Vad tycker ni ZL 500 1998/9?

  • Skit

    Röster: 0 0,0%
  • OK

    Röster: 0 0,0%
  • Nöjd men....

    Röster: 0 0,0%
  • Super toknöjd

    Röster: 0 0,0%

  • Totalt antal som röstat
    1

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Hej på er

Jag gick och slog till på en ZL 500 99 (inte EFI) för någon vecka sedan.
den startar och går och är i ok skick men den har ståt ute och börjat
rosta i piporna lite. på ett ställe så har det rostat hål. min första fråga
är om det går att svetsa igen dessa? finns det något ställe som tar sig
an så jobb som gör det bra eller är det bara å gå till närmsta bonde med
en svets och be han?

Sen så finns det två hål på piporna som sitter ca 3 ~ 5 cm från inloppet
som är 3mm på ena och 5mm på andra. dessa hålen ser ut att vara borrade
i en svetsloppa ser det nästan ut som. Är det någon som vet om dessa fyller
någon funktion? Kan det vara så att det har suttit en avgas temp mätare
i dessa hål? Om man håller för dessa när man står på tomgång så reduceras
ljudet med närmar 50% vilket gynnar mig(visste låter det gött nu med men=).
Kan man svetsa igen dessa eller tappar jag effekt om jag gör det? Vad jag
tror så borde det vara tvärt om att jag tappar tryck med hål så tidigt i pipan.

Vad tror ni? sen skulle jag uppskatta om ni skriver era erfarenheter om denna
maskin, om den har vart bra eller om det har varit en strulputt?
och något jag saknar här i forumet "bra att tänka på"
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Foton är aldrig fel!

Hål i pipan ska det inte vara och skulle det ha att göra med avgastempmätare så hade det funnits en gänggång för att skruva in en givare.

Finns det ingen lokal mekfirma på orten ? Dem lär säkert kunna svetsa igen hålen för en bullpåse

Mvh chrille
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara
Okej, inga gängor vad jag kan se men jag ska fixa bild på det.


Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk 4
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Tycker de ser ut som popnitar/blindnitar jag...
Kan det ha suttit nån märkplåt eller nå där?
Skumt ställe kan tyckas.
Dom såg inge fina ut men som ovan nämts, kolla med nån verkstad som har svetskunnigt folk så kan dom nog lägga igen hålen eller lägga en plåt över så slipper de pysa å läka här å där.

Ska de inte sitta enkelpipa på den där egentligen?
Känns som de inte gör nån skillnad med dubbla liksom på en 500, mest bara oväsen.
Men smaken är ju olika :)

Mvh Erland
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara


Det är enkelpipa original, vet inte vad det ger effektmässigt men nått kanske. Nån som vet?

Har nog hittat en som kan hjälpa mig med svetsningen,
så som jag tänkt so far är att man skulle rulla till en plåtbit
och svetsa tätt runt om för det är ju inget dåligt hål som ni ser på bilden.
Troligtvis så har de uppkommit för att det har suttit typ en slangklämma
runt just där och när den stått ute så har regn samlats just där det var och gnagt hål.
Men vad tror ni man ska ha förplåttjocklek? 1 - 1,5 - 2mm?
Vad har ni använt för färg när man ska måla upp dom?
Är de bara å köra värmebeständigt?
Vill minnas att nånstans har på forumet så såg jag någon som lindat in sina pipor i nått, men vad?

Mycket frågor nu, tacksam för alla svar
 
Last edited:

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Personligen skulle jag ha skurit bort allt den dåliga plåten och bytt. Blir bättre, snyggare och det är inte just nå mer jobb än att hålla på å lappa ihop skiten!
Mvh
 

martemceder

Välkänd medlem
21 feb 2013
130
0
16
Vara



Svetsat å klart, packade om ljuddämparen. låter sjukt mycket bättre nu.
Funderar på att linda med avgasbandage vad det lider

Tack för svaren!