Ytterligare ett släpvagnsbygge

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Som snöskoteråkande Södertäljebo med brist på förvaringsmöjligheter i den fjäll- och snöbeklädda delen av landet tvingas jag släpa min maskin upp och ner varje gång det skall åkas. Inte nog med det, det har tydligen fallit på min lott att se till att även andras maskiner kan tas med. Så för att lösa denna ekvation behövs ett större skotersläp.

Att köpa ett bättre begagnat släp i lagom storlek är en tänkbar lösning. Men för att stilla dom kreativa och innovativa delarna av det organ som vi kan kalla för hjärna, finner jag det mer roande att bygga ett eget.

Då jag själv tillhör den typen av individer som gärna grottar ner sig totalt i noggranna förberedelser innan själva byggandet påbörjas tänkte jag härmed dra ett strå till stacken för likasinnade. Det skall tilläggas att även icke likasinnade är minst lika välkomna och följa byggets gång.

Jag har självklart tagit del av ungefär allt som finns på nätet som handlar om just slälpvagnar i allmänhet och egenbyggen i synnerhet. Både Engströms och Berrobs byggtrådar har givetvis studerats noggrant, två riktigt stiliga byggen! :thumb:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?20509
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?30686

Mitt mål är att med minsta möjliga investerad krona få ut en så hög lastvikt som möjligt ur det husvagnschassie som jag har köpt. Inte pågrund av snålhet utan för utmaningens skull.
Enkelt uttryckt; med lite pengar vill jag kunna lasta så många maskiner som möjligt utan att farbror blå skall ha synpunkter.

Chassiet som jag har tänkt bygga på härrör från en CABBY 472 CT DE LUXE årsmodell 1981, totalvikten ligger på 1180kg.
Min förhoppning är att jag skall kunna klassa upp släpet 100kg till 1280kg, nämligen den högsta släpvagnsvikt som får dras efter en XC70 med B-kort. Axeln och påskjutet är nämligen klassade för 1300kg respektive 1400kg. Men efter att ha pratat med tekniskt kunniga personer på bilprovningen befarar jag redan nu att en uppklassning kan bli svår att genomföra om inte omöjlig, men jag tänker inte ge upp innan jag har fått försöka.

Planen är att optimera flaket för 2-3 st skotrar och med hjälp av ett skohorn kunna klämma dit 4 st. Med fyra skotrar blir det förmodligen varken lagligt eller underhållande att dra men möjlighet skall finnas när/om det behövs.
Genom att förlänga den nuvarande ramen med 200 mm bakåt skulle lastlängden bli 4000 mm. Jag är tveksam till att förlänga flaket mer då kopplingsavståndet tydligen inte får ändras och överhänget redan är 2100 mm.
För att slippa bekymra mig om husvagnsspeglar när jag dra släpet med min passat så begränsas bredden till 2100 mm, men det räcker gott och väl.

P1040626..jpg

Efter att ha plockat bort stödbenen väger chassiet nästan 200kg, det vore önskvärt om jag lyckas nå en tjänstevikt under 350kg, under 320kg skulle va ännu bättre :biggrin1:.

Flaket har jag tänkt att bygga med 7 st tvärlagda KKR-profiler, 50x30x3, som bär upp golvet bestående av 12 mm plywood med wiramönster. Längs med långsidorna två plattjärn, 100x3 mm som fungerar som extremt låga lemmar men även för lastsäkring.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag beundrar er som har både tid och kunskap till dessa projekt =) Lycka till!!

(Dessutom kan jag tänka mig att dessa projekt blir i allra högsta grad säljbara med tanke på vad nya släpar kostar (och begagnade med för den delen) )
 

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Ja nu när både skotersäsongen och elitserien i hockey är slut finns det lite tid "över" till projekt av den här typen.

Jag hoppas kunna få plats med med fyra skotrar men det blir trångt och säkert inte helt lagligt. Men jag lever i tron om att 3 st skotrar borde åka hyggligt på ett 4x2m flak.

Härom dagen såg jag en trevlig lösning på rampförvaring, den skall på nått sätt anpassas för mina behov och till släpets konstruktion.

 

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Efter att ha pratat med någon tjomme på Cabby har jag nu fått veta att det inte går att klassa upp chassiet. Han tyckte att jag skulle va glad över att regelverket tillät mig att behålla samma totalvikt som då det fanns ett "hus" monterat. När jag funderat på saken så verkar ju det rimlighet eftersom husets väggar och inredning var en del av den bärande konstruktionen. Så jag får nöja mig med 1180kg totalvikt.
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
vad har du tänkt att använda som golv på släpet? har själv en släpvagn med hål i golvet och kan inte bestämma mig för vad som vore bäst att sätta dit, playwood, nån plåt eller ja vad tror ni är bäst??
 

Hageelin

Välkänd medlem
15 mar 2009
366
0
16
31
vad har du tänkt att använda som golv på släpet? har själv en släpvagn med hål i golvet och kan inte bestämma mig för vad som vore bäst att sätta dit, playwood, nån plåt eller ja vad tror ni är bäst??
Formplywood ska du nog ha, men det slits mycket av styrstålen. Durkplåt är nog det bästa men dyrare.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ska man ha durkaluminium så måste man ha något annat där styrståle ska glida, coromantstålet skär fast nåt fruktansvärt i aluminiumet...
Det bästa är nog vanlig plyfa, trots att det blir att se tråkigt ut efter några år...

Vet man att skotrarna ska stå på samma ställe varje gång kan man ju lägga plast där stålen går...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det heter wiramönstrad slitskyddsplywood.

En skiva i storleken 1900mm x 4000mm kostar ca 4000:-. Durkaluminium är BILLIGARE, men helt värdelöst. Styrstålen skär fast någonting alldeles fruktansvärt. Tyvärr klarar inte en wiraply styrstålen heller, man skär sönder den ganska omgående...

Vad än man väljer, så bör man skruva dit skyddsremsor ovanpå, som styrstålen får glida på. Alternativt köpa riktiga skoterramper.
 

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
34
Bollnäs
En skiva i storleken 1900mm x 4000mm kostar ca 4000:-
Det där lät väldigt dyrt!
Jobbar på ett företag som säljer byggvaror och vi har en skiva som heter slitskydds plywood och den är 1500 x 3000mm och kostar ca 1500 kr..
vet inte hur du kan ha fått så där hutlöst dyrt pris ifrån. kan skicka företagsnamn via pm.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det exakta priset är 3675 kr, inte 4000 som jag skrev igår.
Jag säljer också denna typ av skivor, och har samma pris som du nämner på den mindre storleken. Det som håller upp priset på dom stora skivorna är till stor del infrakten, dom "passar" väldigt dåligt på en lastbil...

Men å andra sidan skiljer det inte så mycket på kvadratmeterpriset. Den mindre skivan kostar 333kr/m2, den större kostar 483kr/m2. Det är ju svindyrt hur man än gör...
Sen är det ju upp till var och en att bedöma om man kan/vill skarva skivorna, eller ha en hel. Många väljer att skarva!

En sak som är viktig då man sågar dessa skivor, är att försegla kanterna där du sågat. Annars tar den in fukt där och börjar svälla, och är efter ett par-tre år börjar den ruttna i kanterna. Använd tex nån bra träolja eller trälack till försegling.
 

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Jag har tänkt använda 12mm tjock wiramönstrad plywood. Dels för att den är tänkt som en "bärande" del i konstruktionen men även p.g.a. att det inte finns så många andra bättre alternativ för mina behov.
Som andra redan har nämnt så är inte durkalu. en optimal kombination tillsammans med styrstål. Dessutom har den en högre densitet än plywooden.
8kvm 12mm plywood väger 48kg, 3mm durkalu. väger 72kg. Med enkel mattematik inser man snabbt att släpet får 24kg mindre lastvikt med durkalu. Dessutom krävs det mer fyrkantsrör i underredet då durkaluminiumskivan inte är lika styv som 12mm plywood.

Är det någon som har andra bättre förslag på material?

I väntan på bättre väder (läs varmare) har jag skaffat all belysning som behövs, det blir LED runt om.
Jag är inte säker på om jag skall ha dom röda breddmarkeringsljusen då baklyktorna har både breddmarkering och sidomarkeringsljus. Men jag har ju en hel del att göra innan det är dax att montera lamporna =)
 

Attachments

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Ett bekymmer jag stött på är hjulen. :hmmmm2: När jag köpte vagnen var det bara ett av däcken som hade rätt belastningsindex, det andra däcket var dessutom helt slut.
Min plan är att ha två uppsättningar med hjul, en för sommar och en med dubbade vinterdäck helst på aluminiumfälg. När jag gjort lite efterforskningar har jag fått veta att släpets bromssystem tillåter hjul med en maximal rullomkrets om 1985mm.
Med den rullomkretsen och en totalvikt på 1180kg är utbudet av billiga däck minst sagt begränsat. Så är det någon som sitter på en uppsättning hjul med Mercedes-hål och helst C-däck finns här en spekulant, om priset är det rätta...
 

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Ja, när jag ändå bygger nytt tänkte jag att det skulle passa med "ny teknik".
Jag arbetar med systemutveckling för lastbilar och bussar och då delvis med fordonsbelysning så alla godsaker kommer helt enkelt från jobbet. Det passar min projektplan då gratis är gott=)

Och apropå projektplan, idag köpte jag allt stål till ramverket. Jag blev glatt överraskad då kalaset slutade under 2000kr, med lite vänliga ord och en nypa tur så slipper jag förhoppningsvis momsen.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Hur går bygget?
Har gett mig fan på att bygga en vagn själv också, har "hittat" en Polar 550 GLS Highback (hehe), vilken jag tycker var perfekt pga en axel och Totalvikt, kg: 1330, så med lite tur kanske vagnen blir att väga 330 tom vilket ger 1000 kilo lastvikt dvs 250 kilo per snöskoter och det låter ju alldeles lysande i min hjärna.

Hur kom du fram till att du skulle använda 50x30x3 KKR?
 

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Jo, nu har jag äntligen kommit igång.
Efter att olika idéer och konstruktioner nötts och blötts har jag lyckats övertala mig själv om en slutgiltig lösning.:cheesy:
Ett tag var jag inne på att sätta 10" hjul på släpet. Främst för att få ett helt plant flak men en annan fördel var att man kan ha åretruntdäck även om dragbilen har dubbat vintertid. Tydligen så finns det ett tolkbart kryphål i lagen som säger att fordon som är registrerade med en fälgdiameter om 10" eller mindre inte behöver ha vinterdäck.

Det var dom här hjulen som jag tänkte ha på vagnen


Tyvärr så mätte jag inte bromstrummorna i ett tidigare skede, utan först efter jag lagt ordern kom jag på att det fattas ca 4cm på diametern för att en 10" fälg skall gå på. :frusty: Så nu är jag återigen tillbaka på 13".

I helgen började jag på det som blir flakets främre del. Jag har frångått mina första planer på 100x3mm plattjärn längs sidorna. Jag har ist gått upp till 5mm och borrat 25 millimetershål med c/c 15cm. Tanken är att dessa hål skall medge en flexibel surrning av all tänkbar last.

Valet av just 50x30x3 KKR föll sig av flera orsaker, jag ville ha en rektangulär profil på högkant och med en tillräcklig hålfasthet för ändamålet. Samtidigt vill jag hålla den slutgiltiga lasthöjden så låg som möjligt. Jag tror att jag skulle ha kunnat klara mig med en mindre profil men då eventuellt tvingats sätta dom tätare.

Du verkar ha gjort ett fynd, enaxlad och 1300kg. Jag letade länge efter liknande underreden men jag fick tillslut nöja mig med 1180kg.
Vad har du tänkt dig ha för mått på flaket?
 

Attachments

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Snyggt jobb så långt!

Dina resonemang låter mycket bra och genomtänkta, risken att jag gör liknande som dig är stor.
Huruvida det är okej att jag stjäl av dina idéer?

Måtten har jag inte räknat så mycket på än, då jag inte fått hem underredet. Får det först efter midsommar eventuellt framåt hösten.
Räknat snabbt på att min skoter är 289 cm lång och 122 cm bred x 4
- 600x250cm på 330 kilo...önsketänkande?

Antar att man kan komma ner ganska mycket i bredd om man ställer skotrarna omlott - ena sidans skotrar framåt andra sidans bakåt, fast jag vill ha allihopa framåt.

Spekulationer, Det jag vet är att jag som botten ska använda sträckmetall med plastbelag för skidor. Kommer även finnas hjulholkar för motocrosstransporter.

Förresten, man skulle inte kunna få köpa en uppsättning bakljus av dig?:)