Som snöskoteråkande Södertäljebo med brist på förvaringsmöjligheter i den fjäll- och snöbeklädda delen av landet tvingas jag släpa min maskin upp och ner varje gång det skall åkas. Inte nog med det, det har tydligen fallit på min lott att se till att även andras maskiner kan tas med. Så för att lösa denna ekvation behövs ett större skotersläp.
Att köpa ett bättre begagnat släp i lagom storlek är en tänkbar lösning. Men för att stilla dom kreativa och innovativa delarna av det organ som vi kan kalla för hjärna, finner jag det mer roande att bygga ett eget.
Då jag själv tillhör den typen av individer som gärna grottar ner sig totalt i noggranna förberedelser innan själva byggandet påbörjas tänkte jag härmed dra ett strå till stacken för likasinnade. Det skall tilläggas att även icke likasinnade är minst lika välkomna och följa byggets gång.
Jag har självklart tagit del av ungefär allt som finns på nätet som handlar om just slälpvagnar i allmänhet och egenbyggen i synnerhet. Både Engströms och Berrobs byggtrådar har givetvis studerats noggrant, två riktigt stiliga byggen! :thumb:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?20509
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?30686
Mitt mål är att med minsta möjliga investerad krona få ut en så hög lastvikt som möjligt ur det husvagnschassie som jag har köpt. Inte pågrund av snålhet utan för utmaningens skull.
Enkelt uttryckt; med lite pengar vill jag kunna lasta så många maskiner som möjligt utan att farbror blå skall ha synpunkter.
Chassiet som jag har tänkt bygga på härrör från en CABBY 472 CT DE LUXE årsmodell 1981, totalvikten ligger på 1180kg.
Min förhoppning är att jag skall kunna klassa upp släpet 100kg till 1280kg, nämligen den högsta släpvagnsvikt som får dras efter en XC70 med B-kort. Axeln och påskjutet är nämligen klassade för 1300kg respektive 1400kg. Men efter att ha pratat med tekniskt kunniga personer på bilprovningen befarar jag redan nu att en uppklassning kan bli svår att genomföra om inte omöjlig, men jag tänker inte ge upp innan jag har fått försöka.
Planen är att optimera flaket för 2-3 st skotrar och med hjälp av ett skohorn kunna klämma dit 4 st. Med fyra skotrar blir det förmodligen varken lagligt eller underhållande att dra men möjlighet skall finnas när/om det behövs.
Genom att förlänga den nuvarande ramen med 200 mm bakåt skulle lastlängden bli 4000 mm. Jag är tveksam till att förlänga flaket mer då kopplingsavståndet tydligen inte får ändras och överhänget redan är 2100 mm.
För att slippa bekymra mig om husvagnsspeglar när jag dra släpet med min passat så begränsas bredden till 2100 mm, men det räcker gott och väl.

Efter att ha plockat bort stödbenen väger chassiet nästan 200kg, det vore önskvärt om jag lyckas nå en tjänstevikt under 350kg, under 320kg skulle va ännu bättre :biggrin1:.
Flaket har jag tänkt att bygga med 7 st tvärlagda KKR-profiler, 50x30x3, som bär upp golvet bestående av 12 mm plywood med wiramönster. Längs med långsidorna två plattjärn, 100x3 mm som fungerar som extremt låga lemmar men även för lastsäkring.
Att köpa ett bättre begagnat släp i lagom storlek är en tänkbar lösning. Men för att stilla dom kreativa och innovativa delarna av det organ som vi kan kalla för hjärna, finner jag det mer roande att bygga ett eget.
Då jag själv tillhör den typen av individer som gärna grottar ner sig totalt i noggranna förberedelser innan själva byggandet påbörjas tänkte jag härmed dra ett strå till stacken för likasinnade. Det skall tilläggas att även icke likasinnade är minst lika välkomna och följa byggets gång.
Jag har självklart tagit del av ungefär allt som finns på nätet som handlar om just slälpvagnar i allmänhet och egenbyggen i synnerhet. Både Engströms och Berrobs byggtrådar har givetvis studerats noggrant, två riktigt stiliga byggen! :thumb:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?20509
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?30686
Mitt mål är att med minsta möjliga investerad krona få ut en så hög lastvikt som möjligt ur det husvagnschassie som jag har köpt. Inte pågrund av snålhet utan för utmaningens skull.
Enkelt uttryckt; med lite pengar vill jag kunna lasta så många maskiner som möjligt utan att farbror blå skall ha synpunkter.
Chassiet som jag har tänkt bygga på härrör från en CABBY 472 CT DE LUXE årsmodell 1981, totalvikten ligger på 1180kg.
Min förhoppning är att jag skall kunna klassa upp släpet 100kg till 1280kg, nämligen den högsta släpvagnsvikt som får dras efter en XC70 med B-kort. Axeln och påskjutet är nämligen klassade för 1300kg respektive 1400kg. Men efter att ha pratat med tekniskt kunniga personer på bilprovningen befarar jag redan nu att en uppklassning kan bli svår att genomföra om inte omöjlig, men jag tänker inte ge upp innan jag har fått försöka.
Planen är att optimera flaket för 2-3 st skotrar och med hjälp av ett skohorn kunna klämma dit 4 st. Med fyra skotrar blir det förmodligen varken lagligt eller underhållande att dra men möjlighet skall finnas när/om det behövs.
Genom att förlänga den nuvarande ramen med 200 mm bakåt skulle lastlängden bli 4000 mm. Jag är tveksam till att förlänga flaket mer då kopplingsavståndet tydligen inte får ändras och överhänget redan är 2100 mm.
För att slippa bekymra mig om husvagnsspeglar när jag dra släpet med min passat så begränsas bredden till 2100 mm, men det räcker gott och väl.

Efter att ha plockat bort stödbenen väger chassiet nästan 200kg, det vore önskvärt om jag lyckas nå en tjänstevikt under 350kg, under 320kg skulle va ännu bättre :biggrin1:.
Flaket har jag tänkt att bygga med 7 st tvärlagda KKR-profiler, 50x30x3, som bär upp golvet bestående av 12 mm plywood med wiramönster. Längs med långsidorna två plattjärn, 100x3 mm som fungerar som extremt låga lemmar men även för lastsäkring.