Yamaha

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är nog bara att slå till, men betala inte för mycket bara. Jag har en själv, typisk tråkig skoter, den bara fungerar, aldrig några intressanta fel :)

För 3 år sen var 32000 bra pris för en Vmax 500 '96. Och den där maskinen är alltså dubbelt så gammal som min var när jag köpte den. Hmm...runt 20000 kanske kan vara lagom?

Det man bör hålla ett öga på är om det är mycket glapp i "knälederna" i framvagnen. Den här har iofs sista generationen av den sortens framvagn, lederna är mycket kraftigare och håller bättre än på 80-tals Yamaha.

Om man ska säga något negativt om skotern så skulle väl det vara att fjäderbenen (termosarna) har en förmåga att vara i vägen och slå i allt möjligt om man ska ta sig fram på trånga ställen i skogen.

Men å andra sidan har den inga friliggande styrstag eller länkarmar under bukplasten, man behöver inte vara orolig för framvagnsskador pga stubbar och stenar.

 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
Hur fungerar den annars? efter led och så? och övrigt, motor mm?
mvh
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Bara bra :)
Ovanligt lättstyrd och följsam fast det märks förstås att hela skotern är ett nummer större och tyngre än t ex en gammal John Deere. Man bär inte direkt iväg den sen man har kört fast. Fjädringen är väl inte heller något att säga om så länge man åker ensam. Med 120 kg passagerare kan man få den att slå igenom...

Det börjar bli dags för mig att byta matta och jag ska nog kosta på mig något högre kammar än vad som sitter på nu. Man får tänka sig för en del i lössnö.

Motorn "bara fungerar", den också. Jag vet faktiskt inte vad den har för effekt, det står varken i instruktionsboken eller regbeviset. Den är ovanligt lite känslig för nersotade tändstift, stift som andra skotrar inte alls går på fungerar utmärkt i Yamahan.
Det verkar inte vara nån överdriven kapacitet på bensinpumpen, om den har stått så länge att bensinen har avdunstat ur förgasarna (några veckor) får man inte igång den utan startgas.

En trevlig sak är att det finns likström tillgänglig i elsystemet även på de exemplar som inte har batteri. Lätt att t ex köra GPS eller ladda mobiltelefon m a o.
 
Y

yamaha rule

Köp inte en yamaha före 98!!!
dom är klumpiga att köra och dom sjunker som en sten utanför leden. jag vet för jag har själv haft en. Jag skulle rekomenderar en arctic om du har tänkt köpa årsmodell en begagnad skoter för dom var överlägsna på att bygga skotrar 1992 till 1996. om du vill köpa en yamaha så borde du köpa en som är byggd efter 98, då kom dom igång med sina skoarar.
 

YAMAHA

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
nej, kan man leva med de äldre yamahas egenheter är fördelarna stora, med bra motorer och fin boggie.
 

YAMAHA

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
EHH FRÅN 97- OCH UPPÅT ÄR DET MED DET NYARE CHASSIT OCH DOM VÄGER INTE ALLS LIKA MYCKET SOM DOM GAMLA V-MAXARNA.. HAR SJÄLV HAFT EN 97:A OCH DEN BARA GICK Å GICK...
 

yamma

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Öppna tanklocket och blås upp lite tryck, då trycker du bensin in till pumpen och ev, knasarna så slipper du använda startgas. Gammalt hederligt trix som alltid fungerar.