Yamaha vx600 sx

L

lbk forever

Tänker kanske köpa en Yamaha vx600 sx -97.
Är det någon som har en kommentar om den?
Sitter det Öhlinare orginal på den?
Vad är effekten på den?
 

peter1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Hej!!

Jo visst är det Öhlins fram standard......men jag tycker att du ska köpa en XTC i stället för då får du mycket bättre fjädring/komfort.....Xtcn har samma chassi och fjädringskoponenter som nyare sxr och även samma som Vipern det enda som skiljer dessa maskiner åt är olika fjäderkonstanter och viss chimsning , men det är sånt som är lätt att fixa
 

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
Jag har en Sx600 och kan då inte klaga på komforten på den, men det kanske beror på att -99 blev skotern totalförändrad med nya dämpare och ny motor (blev trippel -99). Min är på 98hk orginal, men köper man till trippelpipor så får man 120+hk.
 
?

.

Stopp och belägg! En XTC har INTE samma fjädringsegenskaper som en SXR. På en XTC är fjädringen inställd för touring (mjuk, ståldämpare) och på en SXR är det betydligt tuffare setup med hårdare shimsning och helt andra dämpare. Ska du köra hårt och avancerat passar inte en XTC dig.
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
Exakt. Och dessutom, Vadå Viper?! Den har ändå hårdare dämpning än SXR-modellen, och är ljusår ifrån en XTC...

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

per1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
25
0
0
vadå? vipern ha ju mycke bättre dämpare original mjukare å så,
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
Jag sa inte att Vipern hade sämre dämpare än SXR, tvärtom...

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Jan-03 kl 04:23 PM (CET)]största skillnaden är fjädrarna,xtc:n "står" på skidorna och bakre boggiedämparen,främre boggiedämparens fjäder är ett skämt som bör bytas ut till en styvare.sxr:en "står" mer på den främre dämparen i boggien.

på min xtc600-97 har jag bytt ut främre fjädern i boggien till en från maxximumperformance och schimsat om båda boggiedämparna,det blev stor skillnad.

före modifieringen slog främre boggidämparen igenom alldeles för lätt med följd att balataremmarna gnagdes av mot en vass kant i boggien.

största felet med xtc:n(även sx)från den tiden är skidorna-PLÅT SUGER!!

p.s stötdämparna på xtc är renoveringsbara=stor besparing jämfört med vanliga budget gasdämpare,det kostar bara runt 500 spänn att renovera(per styck),nya dämpare är nog liiite dyrare..d.s
 
?

.

Klart att dämparna suger om du har en -97, det var ju -98 som fick ruggit bra dämpare. Det är samma som i SXR:en...!
Den som säger nått annat vet inte vad han snackar om..;P

XTC 700 -98
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
XTC har lite annan setup för controlrodsen också jämfört med SXR, 7,5/2,5mm brickor uppe/nere vs 10/10mm för SXR. Detta ger ett mjukare uppförande överlag. -98 fick XTC 10/2,5mm brickor vilket gör att boggin inte känns lika svampig. (samt, som sagt, annan shimsning. Det är däremot samma FJÄDRAR i boggin både -97 och -98)

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------