Yamaha Vmax 700 sx 1997 går dåligt

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jaa jag äger en vmax som inte går som den ska. Denna jävla skithög slutade tvärt fungera för två år sedan.
Då startade den och gick bra på tomgång men varvade bara 3000 varv.

T.O.R.S är förbikopplat.
Tändstiften är nya, BR9ECS.
Tändhattarna är nya.
CDI är ny, men hör nog till nyare modell - temp.lampan lyser nämligen.
Statorn är ny.
Bränslet är nytt.
Förgasarna är körda i ultraljudstvätten.
-Nålventilerna ser bra ut och jag hittar ingen sil innanför dem.
Insugsgummina är hela.
Reed-bladen är hela och stänger så fint.
Tändspolarna vet jag fungerar för jag har använt en sk tändningsprovare.

Efter detta går skotern att köra, men den varvar bara 6000 varv. Baktänder och ryker.
De två vänstra stiften är blöta. Det högra stiftet ser bättre ut.

TPS finns inte på denna.
Har inte kollat kompressionen, ska åka och köpa mig ett sånt verktyg.

Va fan ska jag göra?
Tacksam för alla förslag.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja jag tänkte väl närmast ifall något bryter tändningen på de två cylindrarna... Är stiften blöta tänder den ju inte där.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det räcker inte att koppla förbi TORS på ena förgasaren... Överhuvudtaget tyder bortkopplad TORS på att någon tidigare klåpare har varit och fingrat på saker denne inte förstår vilket betyder att du måste gå igenom sådana grundläggande grejor.

Att koppla förbi TORS är i de flesta fall helt onödigt, det är oftast så att man inte förstått att systemet måste justeras i takt med att gaswirearna slits...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Alltså, det finns bara två brytare. En på förgasarbryggan och en vid gasreglaget, man kan således inte koppla bort TORS lite gran, från en förgasare.
TORS nyper tändningen, vid 3000 varv, i CDI om inte signalerna stämmer från de båda
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Innan du kollat komptrycket är de ingen mening att spekulera men om de är ok skulle jag ta en titt på bränslepumpen. Den kan läcka bakvägen in i ett av vevhusen så den cylindern toksurar. Jag vet inte vilken cylinders vevhus som ger vacumdrivning till bränslepumpen men de ser man genom att följa slangen från bränslepump till block. Man kan testa suga/blåsa i den slangen och då ska man inte kunna dra åt sig soppa från bränslepumpen och inte heller kunna blåsa in luft i pumpen. Tvärstumt ska de vara för vacumet ska bara röra ett membran några mm.

Har ni besiktat reedbladen för de låter även som de skulle vara trasiga.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Strax över nio kilo i alla tre..
Vakumet kommer från mittre cylindern.
Reedbladen är hela och spänstiga.
Har tagit ur pumpen, ska undersöka den men kommer nog renovera oavsett. Vart får man tag i rep.sats till pumpen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Strax över nio kilo i alla tre..
Vakumet kommer från mittre cylindern.
Reedbladen är hela och spänstiga.
Har tagit ur pumpen, ska undersöka den men kommer nog renovera oavsett. Vart får man tag i rep.sats till pumpen?
Ta först isär pumpen för de brukar vara i bra skick så du inte behöver byta några membran. men gör sugtestet i vacumutloppet i pumpen ,,de ska vara tvärtätt där.

Iom att två stift är sura så skulle de kunna vara ett dubbelfel. Om vevaxelns packbox bakom variatorn läcker brukar motorn bli sur på låga varv. Starta motorn och se till att den går stabilt på låga varv,,, spruta dit någon form av spray typ stratgas/sprayolja/hårspray/dedorant alla sprayer med drivgas funkar. Om motorn reagerar på de så är den packboxen väck.
Att mittencylindern surar kan vara som redan nämnts bränslepumpens vacummembran läcker.

Du borde dock byta ut tändstiften till NGK EYA 9 för de tål surning bäst. De stiften måste sitta på alla tripplar oavsett märke. De togs fram av Rotax och Yamaha för de motorerna åt stift på löpande band pga att folk hade choke på för länge eller att man drariväg innan motorn är varm! De är a-o att man slår av choken såfort som möjligt och att man håller den på låga varv/tomg i flera minuter innan man drar iväg.
Du kan enbart ha tändstiftsproblem pga att vevhuset är fyllt av bensin så du knäcker alla stift du sätter dit. Bara för uppstart och urvarvning upphissad kan du sopa dit vilka stift som helst. Prova även elda på stiften du redan har i helst ordentligt med gasollåga.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Känns som att den släpper igenom lite, mycket lite men det räcker väl?

Har sprayat rejält runt hela motorn utan reaktion. Bromsrengöring använder jag.

Det var bra att veta om stiften, ska skaffa eya nästa gång.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Känns som att den släpper igenom lite, mycket lite men det räcker väl?

Har sprayat rejält runt hela motorn utan reaktion. Bromsrengöring använder jag.

Det var bra att veta om stiften, ska skaffa eya nästa gång.
Byt membran för säkerhet skull då.