Yamaha Vmax 700 motor.

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Tjena,
kom inte på någon bra rubrik.

Under varje förgasare så finns det ju en bränsle/luft juster skruv?

Är detta rätt om den,

Skruva den i botten och 1 ½ tillbaka så skall det vara bra?

hur skall jag justera denna med öppna UNI filter och snö strumpor??

Mvh Anders
 
E

eMe181

Hej!

ett och ett halvt varv brukar vara läget man oftast ska börja med att skruva ut, sedan så får man justera den lite eftersom hur skotern går :)

Det enklaste du kan göra är att testa dig fram :)
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Har hört att man behöver ev bestycka om maskinen ifall man kör med öppnafilter, vet inte om det stämmer?.

Har funderingar jag med på öppnafilter till Yamahan, men klarar man sig med snö strumpor utanpå filtrena? vill inte att det skall isa igen, enda anledning för min del är det extra utrymmet man får.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
varför vet jag inte, det satt på när jag köpte.
Efter förgasar byte blödrar den lite på mellan,
Skall kolla bränsle luft skruven :)
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Ser att du bor i Fränsta yamahavolvo, bor själv på vägen mot Sundsvall, i Nedansjö :)

För min del ifall det vore rekommenderat med unifilter, så skulle jag gjort det för utrymmetsskull.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Öppna filter är bra om man vill ha varm luft från motorutrymmet med färre syre molykyler = mindre effekt. Kan behövas bestyckas ner då den inte får tillräckligt med luft.
Men då ska man absolut undvika att gasa fullt tills det blivit varmt under huven.
Även se till att avgasena ut genom buken inte kan smita in igen
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
på tripplarna brukar bränsle/luftskruven vara 1/8 - 1 varv öppen enligt manual. sen det där med öppna luft filter. det finns lite delade meningar om det. men jag anser att man ska köra med orginal luftburken. i manualen till tripplarna menar dom att man ska köra med luftburken.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
på tripplarna brukar bränsle/luftskruven vara 1/8 - 1 varv öppen enligt manual. sen det där med öppna luft filter. det finns lite delade meningar om det. men jag anser att man ska köra med orginal luftburken. i manualen till tripplarna menar dom att man ska köra med luftburken.
1,5 varv enligt min manual.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Jaha...
Nu är jag fundersam...

den går ''bra'' svara på gasen, är lätt startad, MEN
På mellan registret blödrar den och går lite dåligt.
Skall man få en direkt gas och jäm gång ifrånj start där det går tung i djup snön måste man pumpa...

Uscha... En original burk skall köpas in.
Hur skall jag justera förgasarna tycker ni??

om vi säger att det finns 4 delar gas.
visst justerar man 1/4 och 4/4 med bränsle luft skruven
och
2/4 och 3/4 med nålen?

Mvh Anders

Mange^^, haha ja det är ju grangårds nästan ju :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
1. Skaffa en originalluftburk.
2. Ladda ner manualen, länk finns här på forumet.
3. Betycka/ställ in enligt manualen.
4. Funkar inte det, är det dags att börja felsöka.

Lycka till! :)
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Det är bara det att jag finner inte inställningarna på manualen, x)
Troligen född med tummen mitt i handen.

1. Det sker så fort jag hittar en. Jävla öppna filtren är skit. Ena lossnade så mitten kolven gick... Fel bränsle/luft blandning.
2. Jag skall försöka. Vilken sidan står det på??
3. Bestyckningen TROR jag är rätt. vad skall det vara för munstycken och storlek? huvud, lågfart och tomgång? storlek på dom?
(Yamaha vmax 700 trippel 1999, gamla tändningen)
4: Ja det har jag förstått. Men som sagt var. Jag har kommit långt nu är det bara den här inställningen kvar :)

Tackar på förhand :)

Mvh Anders
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Bra,
Sedan kanske du kan förklara lite,
Tänkte mest vid vilket register man justerar med bränsle/luft skruven och vad man juster när man flyttar nålen?

Mvh Anders
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
som sagt, skit i sport filtrena och dit med org burk, dom släpper även in mer snö/ vatten in i insugen och även det som skrivits om varmluften. för bara nackdelar utom att det blir mer plats
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Tackar så hjärtligt!!

Detta var så sjukt, ja det finns inga ord. Tackar :)
hatten av!!

Nu är det dom två sista frågorna, hur kommer jag åt nålen.?

Och vilken höjd över havet skall jag ställa in dom efter?
Jag bor Fränsta, 84012 sweden, mitt i sverige :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Fränsta är 57 m ö havet. Jag skulle gå på std bestyckning till att börja med. Se den inringade rutan. Sen kanske bestycka ner, se översta raden längst till höger.

Nålarna sitter under de svarta locken. Se upp så inte smågrejorna trillar bort bara.