Yamaha vmax 600 -92

Mackelitow

Medlem
31 jan 2011
8
0
1
Som topicen jag har alltså problem med skotern. Den har gått hur bra som helst varvar ut och gas glad. Men här om veckan så satt vi på en ny matta och kapade av avgasröret litegranna, nu när vi skulle testa den gick den som en best och gick alltså klockrent i säkert 45min sen kände man att den var inte alls glad på tomgång te.x. Men nu till problemet när jag startar den som den självklart gör på första draget går den iväg klockrent! Den varvar ut bra som fan den växlar. MEN den får inte den hära kicken känns som att det fattas halva antalet hästar?:S

vad kan vara problemet?

Anledningen till att jag fifflade i avgasröret var att det var stort och klumpigt tänkte bara experimentera lite. Kan absolut vara det så att den inte får något motstånd?
Men känns märkligt när det inte kom på direkten utan 45~ min senare.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Kan være at det blir feil med motstand. Da må du eventuelt dyse den om. Mindre motstand = mer bensin. Er ikke bare, bare og kappe av eksosanlegget.
Sjekket om den går på begge sylindrene? Kan være en plugg som er gåen.
Er den vanskelig å holde i gang, når den starter?

Mvh

Ole Bach
 

Mackelitow

Medlem
31 jan 2011
8
0
1
Hei.

Kan være at det blir feil med motstand. Da må du eventuelt dyse den om. Mindre motstand = mer bensin. Er ikke bare, bare og kappe av eksosanlegget.
Sjekket om den går på begge sylindrene? Kan være en plugg som er gåen.
Er den vanskelig å holde i gang, når den starter?

Mvh

Ole Bach

Hmm Da må du eventuelt dyse den om. Förtstod inte riktigt den delen min norska är inte bäst ;) Men jag får igång den utan problem som galant startar alltid men Tomgången är ganska dålig från start? den är väldigt låg osv Men den varvar fullt växxlar och allt annat förrutom att den saknar POWER.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Plugg=tandstift.
Dyse=bestycka om.
Prøv å få tak en potte(avgasrör) som er hel. Hvis den går bra da, er det der problemet ligger.
Ettersom den ikke går på tomgang, kan det hende den får for mye bensin.
Sjekk om choken din har hengt seg oppe.
Samt rengjør forgasserne, om du ikke har gjort det.

Mvh

Ole Bach
 

Mackelitow

Medlem
31 jan 2011
8
0
1
Hei.

Plugg=tandstift.
Dyse=bestycka om.
Prøv å få tak en potte(avgasrör) som er hel. Hvis den går bra da, er det der problemet ligger.
Ettersom den ikke går på tomgang, kan det hende den får for mye bensin.
Sjekk om choken din har hengt seg oppe.
Samt rengjør forgasserne, om du ikke har gjort det.

Mvh

Ole Bach

Okej Ska försöka beskriva problemet lite bättre. VI kapade så säga slutburken på avgasröret Alltså ljuddämparn En ganska stor bit. Sedan hade vi bytt Matta osv så jag for ut med den den startade och gick på tomgång perfekt! Den bluddrade inget eller nått gick helt utan problem var ute gasade på rejält och lekte sen på hemvägen märkte jag att kändes som att den gick på 1 cylinder. Men det gjorde den inte (det var då mitt problem startade) Jag vet inte vad den varvade ut och växlar men fattas det hära draget alltså typ 35Hästkrafter och när man stod stilla Dog den efter ett tag. Då när den var varm ute i skogen stod den på tomgång och senare dog den. Då gick den absolute inte igång så väntade 15 minuter sen gick den igång utan problem. Nu idag är det samma problem men den går igång utan problem alltid och hela tiden går att köra osv.

Min fråga är Nu om det är "Motstånd" den vill ha varför märkte jag inte av det i början utan kunde köra en bra bit innan den blev strul?
Kanske den har påfrestande kolvarna eller liknande? För ena kolven verkade lite små skadad, men som sagt jag har verkligen ingen aning :S

Sen tänkte jag på nytt avgasrör hur ska man bära sig åt för att få tag på ett sådant? Måste det vara original röret eller kan man ta första bästa? Är det svårt att hitta??

Super tacksam för svar :happy:
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Var det noen ulyder fra motor før den stoppet?
Mål komp på sylindrene dine. Virker som den har varmskjært(nypt). Hvis du har lite kompresjon vil den gå dårlig på tomgang.

Mvh

Ole Bach
 

Mackelitow

Medlem
31 jan 2011
8
0
1
Hei.

Var det noen ulyder fra motor før den stoppet?
Mål komp på sylindrene dine. Virker som den har varmskjært(nypt). Hvis du har lite kompresjon vil den gå dårlig på tomgang.

Mvh

Ole Bach

hey. Hmm ulyder fra motor.
Antar att det betyder oväsen/Oljud den lät inget alls var bara som att den gick strypt och hade inget drag.

Men är ganska säker på att det är avgasröret som sabbat. ska försöka laga det eller eventuellt strypa igen det bättre.
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Ordne avgasröret ditt først du.
Kan sjekke kompresjon for sikkerhets skyld.
Kan være at den har gått varm(overhettat) pga for lite motstand.

Mvh

Ole Bach