Yamaha Viking 2018 bluddrar och går dåligt efter att den blivit varm

MrBörtnan

Medlem
12 nov 2018
10
4
3
44
Lidingö
Hej!
Jag ska lämna in skotern eftersom den har garanti kvar och det är dax för första service (30mil) men ett år gammal.
Mitt problem är att den börjar blöddra och gå dåligt då den blivit riktigt varm. Den rycker å knycker å kan till och med lägga av då jag släpper gasen och stannar. Detta gäller i låg fart. Gasar jag på å håller jämn gas så går den fint. Släpper jag gasen i en utförsbacke så börjar den direkt konstra.
Hade den gjort det från början då den var kall hade jag trott på skit i förgasaren. Jag köpte den lätt beggad med 17mil på mätaren så jag har bara kört 13mil med den. Bytte stift då jag trodde att det skulle hjälpa men problemet kvarstår.
Ngn som tror sig veta vad det kan vara?

Tycker också att den ”skramlar” väl mkt från bromsskivan. Ngn som har tips mot det också?

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

MrBörtnan

Medlem
12 nov 2018
10
4
3
44
Lidingö
Ahhh! En 540 enkel förgasare. Med elförvärmning som jag funderat över om det går att stänga av? Har ingen instruktionsbok och hittar ingen knapp/spak för det. På min Venture 700 skulle man stänga av förvärmningen då det var plusgrader som det tyvärr varit nu då Vikingen strulat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Min första tanke när du beskrev problemet var att det är nog en 540-Viking och att det är T.O.R.S-systemet som krånglar.
Men jag har aldrig pillat på en Viking V, så jag vet inte om det ens sitter T.O.R.S på den?
Så det kan säkert vara uppvärmningen av förgasaren som spökar, kanske blir nära ånglås i insuget vid låg fart i varmt väder...

Sitter det traditionellt T.O.R.S-system på den, så är det en kabel till förgasaren med två ledare. På den ena sitter den en hon-kontakt, på och den andra en han-kontakt. Dra loss kontakterna från anslutningarna mot förgasaren och sätt ihop dem. Då har du byglat bort T.O.R.S från förgasaren.
 

MrBörtnan

Medlem
12 nov 2018
10
4
3
44
Lidingö
Tack för tipsen. Vanligt att TORS strular? Kan man köra utan det?
Fick ett tips om att skruva in blandskruven under förgasaren ett kvarts varv. Personen som tipsade trodde att den fick för mkt soppa?
Är inte på plats vid maskinen nu så jag ska testa de här grejerna när jag kommer dit eller be en kompis innan jag kör iväg den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tack för tipsen. Vanligt att TORS strular? Kan man köra utan det?
Fick ett tips om att skruva in blandskruven under förgasaren ett kvarts varv. Personen som tipsade trodde att den fick för mkt soppa?
Är inte på plats vid maskinen nu så jag ska testa de här grejerna när jag kommer dit eller be en kompis innan jag kör iväg den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
TORS är ett säkerhetssystem som i sig sällan krånglar. Däremot kan man ju koppla ur det tillfälligtvis vid felsökning.

Det som ställer till det är att TORS kräver lite justering i takt med att gasvajern blir sliten. Hur det skall göras framgår i verkstadshandboken som ofta finns på nätet om du letar lite. Många struntar i detta och kopplar istället ur när skotern börjar gå dåligt då TORS slår in för tidigt.

Korrekt justering så är det tämligen problemfritt. Och det bör betonas att det är ett säkerhetssystem som skall fungera.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Reactions: MrBörtnan och mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tack för tipsen. Vanligt att TORS strular? Kan man köra utan det?
Fick ett tips om att skruva in blandskruven under förgasaren ett kvarts varv. Personen som tipsade trodde att den fick för mkt soppa?
Är inte på plats vid maskinen nu så jag ska testa de här grejerna när jag kommer dit eller be en kompis innan jag kör iväg den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Koppla inte ur tors förgått för de är ju livsfarligt om gasen hänger sig!
Ang förvärmning förgasare så gör de inget om de är på hela tiden de enda de gör är att värma förgasarens mun så inte de blir isbildning i mynning förgasare. Man kan få gashäng också om inte förvärminingen funkar jag har fått de med spännande åktur som följd :eek: Jag tror inget på ångbildning om förvärmingen är på i plusgrader för så vålsam värme blir de inte och de är ju bara luft den värmer upp inte själva soppan.
Du kan prova skruva på bränsleskruven.
 
Last edited:
Reactions: MrBörtnan

MrBörtnan

Medlem
12 nov 2018
10
4
3
44
Lidingö
Koppla inte ur tors förgått för de är ju livsfarligt om gasen hänger sig!
Ang förvärmning förgasare så gör de inget om de är på hela tiden de enda de gör är att värma förgasarens mun så inte de blir isbildning i mynning förgasare. Man kan få gashäng också om inte förvärminingen funkar jag har fått de med spännande åktur som följd :eek: Jag tror inget på ångbildning om förvärmingen är på i plusgrader för så vålsam värme blir de inte och de är ju bara luft den värmer upp inte själva soppan.
Du kan prova skruva på bränsle
Ang justera luftblandarskruv (nr 3 på bild) så finns bara en bak på ovansida förgasare och då är de en luftblandningsskruv inte bränsle!. Jag hittar ingen justerskruv under förgasaren på sprängskissen så de finns nog bara en luftskruv. Ju mer luft du ger på med skruven (Utskruvning) desto snålare går den på tomg och krypåka. Jag skulle rek ställa in den enligt bok eller ännu bättre perfekt för dagens temp. Rätt justering för dagens temp och höjd är när du hittat läget när motorn reagerar som mest på in/ut skruvning. Som ex bör de ske runt 1-2 varv ut. När du väl hittat där den just går upp/ner i tomg så skruvar du in skruven ett kvarts till ett halvt varv, den ska stå där motorn just precis går ner i varvtal. Där har du optimal lågfartsblandning för dagens kyla och höjd över havet.
Orkar du inte hålla på med denna justering skruva ut blandarskruven 1,5 varv ut från fullt inskruvad för där bör den gå rätt ok.
https://www.yamahapart.com/oemparts/a/yam/5003c221f8700212fc841a09/carburetor
Tack för input!
Det kan inte vara så att förgasaren ser annorlunda ut på min Viking som är från 2018?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Då skotern nästan är ny och ändå ska in på service så bör rimligen allt detta åtgärdas på garanti när du lämnar in den.
 
Reactions: MrBörtnan

MrBörtnan

Medlem
12 nov 2018
10
4
3
44
Lidingö
Då skotern nästan är ny och ändå ska in på service så bör rimligen allt detta åtgärdas på garanti när du lämnar in den.
Instämmer!
Jag skrev fel i början... Skotern va nyservad då jag köpte den. Skotern gick bra i början men när det blev varmt å plusgrader ute dök det här ”felet” upp. Om det bara är ngt med förgasaren ska jag försöka fixa det själv så att jag slipper alla mil till och från handlaren. Får jag inte till det blir det handlaren.



Skickat från min iPhone med Tapatalk