yamaha vextor LTX 2008

Mr Y

Medlem
8 dec 2006
36
0
1
Östersund
hej på er alla !

Har just köpt en ny yamaha vextor LTX 2008 , måste säga att jag är mycket imponerad av den maskinen så här långt,d få mil jag hunnit köra så hör långt. Hur motorkaratären skulle vara visste jag innan efter som jag hade en Rs venture tidigare, men ändå uppelver jag mindre motorbroms på denna. Nån fler som har den uppfattningen ?

Själva skotern upplever jag mycket stadig och stabil, iofs jämför jag då mot min tidigare RSVenture. Körställningen upplever jag som helt perfekt, i synnerhet då jag kör mycket led. Är inte så förjust i alltför mycket framåtlutad körställning Så med backspeglar och packväskor så blir detta en perfekt ledtourer för mig. Min uppfattning är att flertalet har underskattat denna maskin.

Vore kul att hör synpunkter från flera ägare.
 
Last edited:

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Håller med! Har bara kört ca 10 mil ännu men är mycket nöjd med denna maskin.
jämfört med min -06 RS Venture så är det mycket mindre motorbroms men det har jag för mig att yamaha gjorde någonting åt inför -07.

Har satt drag på min och även sadelväskor bak så det är en perfekt ledracer.
Det enda jag saknar är Warriorns elektroniskt styrda dämparjusteringar och att de kunde fått ha den nya RS motorn med insprutning... Känns lite gammalt när det finns på nästan alla andra...
Elektroniskt styrd back hade också varit lite lyxigare men då hade väll även priset dragit iväg.
94.900:- För denna maskin (även om det är en -08, förstår inte varför Yamaha inte tog in den som -09) måste ju vara rätt hyfsat pris??
Det jag även saknar är en 38mm matta som orginal istället och non-slip hjul... Men något får man väll modda själv också....:aetsch:

Det som jag tycker känns lite negativt är rasslet från variatorerna på en så pass kvalitetsfull maskin... Det verkar ha hängt med från släppet av Genesismotorerna....:mad::mad:

Till sist så skulle det ha varit snyggt med Nytrons Diodlyse bak.....:bootyshake:

EN KANON MASKIN!!
 
Last edited:

Mr Y

Medlem
8 dec 2006
36
0
1
Östersund
Sv: yamaha vector LTX 2008

hej igen

var det inte så att det finns kvar vector LTX från förra sässongen som de säljer till reducerat pris nu

hur ser dragkroken ut ? är det med stag som hänger fritt i tunnel ala RX 1 eller ser den vettigare ut ?

håller med om detta med den nya moterna . men vem vet vad 2010 har att erbjuda .. lär var en ny apex eller motsvarande på G :)
 

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
jo vistt var det så... Skulle skriva -08 inte -09.... Det är -08:eek:r som dom säljer till bra priser nu....

Jo, dragkroken är den "gamla" modellen som hänger ner under tunneln... Men jag lackerade min silver innan montering så det blev riktigt bra! Orginal svart så tycker jag den "sticker ut" så mycket....

Orinal till Nytro XTX -09 så ser den helt intregerad ut faktiskt.

Jo, tippar ochså på att EFI blir standard till 2010....
Även att Nytro-chassit blir standard på modellerna förutom Venturen som har kvar "RX-chassit" men kanske får 150 hästaren från RX....
Skulle tippa på att "gamla" Vector-chassit får försvinna....

Skall ta en bild på draget så får du se hur det blev!
 
Last edited:

Tony Norberg

Medlem
24 mar 2008
16
0
1
Örnsköldsvik
Mitt första inlägg här på forumet! Jippie!

Håller med föregående talare att detta är nog en mycket underskattad maskin med stor potential till det den är tänkt som. Personligen hade jag gärna sett en 38 mm matta på den! Skulle vara fint med insprutning ist. för förgasare men man kan ju inte få allt. Är det nån som vet hur känslig "genesis 120" motorn är för höjdskildnader? Måste man bestycka om när man åker till fjälls (klimpfjäll), kör normalt från kusten och kanske 10 mil inåt landet? Tycker också att rasslet från variatorerna är ganska irriterande, har läst nånstans att det finns fixar för detta men att de inte håller så bra. Vet någon om det finns nåt mer permanent att göra åt variatorn som rasslar? Tycker att min drar ganska friskt med soppa ca: 2 liter/mil, men det kanske är som går till sig när den blivit inkörd.

Något annat som skall tilläggas är att den är löjligt billig att försäkra. Jag betalat 1252 kr/helår, helförsäkring på Länsförsäkringar Västernorrland!!!
 

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Mitt första inlägg här på forumet! Jippie!

Håller med föregående talare att detta är nog en mycket underskattad maskin med stor potential till det den är tänkt som. Personligen hade jag gärna sett en 38 mm matta på den! Skulle vara fint med insprutning ist. för förgasare men man kan ju inte få allt. Är det nån som vet hur känslig "genesis 120" motorn är för höjdskildnader? Måste man bestycka om när man åker till fjälls (klimpfjäll), kör normalt från kusten och kanske 10 mil inåt landet? Tycker också att rasslet från variatorerna är ganska irriterande, har läst nånstans att det finns fixar för detta men att de inte håller så bra. Vet någon om det finns nåt mer permanent att göra åt variatorn som rasslar? Tycker att min drar ganska friskt med soppa ca: 2 liter/mil, men det kanske är som går till sig när den blivit inkörd.

Något annat som skall tilläggas är att den är löjligt billig att försäkra. Jag betalat 1252 kr/helår, helförsäkring på Länsförsäkringar Västernorrland!!!
Tony?? Ge mig namnet på din försäkringskille/tjej så jag kan ringa denna person... Jag skulle få runt 3400:- för helförsäkring på Länsförsäkringar, Västerbotten med MAX rabatt??? Är du säker på attd et inte är halv du betalar för?? För runt det priset fick jag av min kontaktperson när jag frågade?

På tal om höjdskillnad så är det inga problem? Min förra RS Venture -06 blev det då ingen skillnad på om jag körde i Vännäs, Hemavan eller Borgafjäll/Klimpfjäll. Så det är bara att köra!
 

Tony Norberg

Medlem
24 mar 2008
16
0
1
Örnsköldsvik
Rille77:

Har försäkringspappren framför mig och jag skrev faktiskt fel men dock ej så mycket. Betalar 1298 kr i årspremie men nu i år vart det 1252 kr för att det försvann några dagar till hel månad. På försäkringsbrevet står det Trafik, Delkasso och Vagnskada med tre olika belopp, Trafik: 422 kr/år, Delkasso: 271 kr/år och Vagnskada: 605 kr/år. Summerat blir det 1298 kr/år. Vart grymt förvånad själv då jag förväntat mig över 4000 kr. Det var på Yamahacenter i Örnsköldsvik som det övertalade mig att ta länsförsäkringar så de skrev över den dit när jag hämtade ut den. De sa att den borde kosta ca: 4500 kr/år, så gissa vem som vart glad när han öppnade fakturan!:laugh:

Har tyvärr inget namn men de finns nog på nätet som alla andra!
 

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Bara att grattulera!!
Var ute igår i kylan och körde ett par mil...
Djävulskt trevlig skoter det här...
Men det blir nog att montera 38mm matta och non-slip hjul på denna framöver.....
Nu väntar man bara på mera snö,,,,,:cool:
 

Mr Y

Medlem
8 dec 2006
36
0
1
Östersund
Bara att grattulera!!
Var ute igår i kylan och körde ett par mil...
Djävulskt trevlig skoter det här...
Men det blir nog att montera 38mm matta och non-slip hjul på denna framöver.....
Nu väntar man bara på mera snö,,,,,:cool:

hej hej !

alla snackar om dessa non slip hjul , men vad är fördelen egentligen ?
är det så att mattan inte skall kugga över ?
 

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Hej Mr Y!
Precis. Non-slip driver ju även i hålen på mattan så tidigare "rappningar" är borta! Detta innebär att du kan ha en mindre spänd matta och det ger ju fördelar till "slidesförbrukningen".....
 

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Här kommer bilder på mitt monterade orginaldrag som jag lackerade i samma färg som orginalbågen innan montering. Blev riktigt snygg tycker jag. Annars så är ju orginaldraget i svart och det gör att det "sticker" ut betydligt mera från övriga skotern.....
Enda nackdelen med denna typ av förstärkning på draget är att det fastnar mycket snö i den nedre bågen som sen fryser ihop och byggs på..... Kan bli en rätt rejäl klump...:stupid:


Här nedan finns en till bild...
 

Mr Y

Medlem
8 dec 2006
36
0
1
Östersund
hej !

det ser ju bra ut , och du har helt rätt med färgsättningen ! detta smälter ju ihop bättre än om den vore svart . Skall skaffa mig ett drag med , och göra som dig
 

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Hej på er! Har en fundering bara. Mellan dom yttre vändhjulen bak hur många hjul sitter det imellan boggieskenorna?? På min sitter det bara ett till vänster??? Skall det vara så? Det ser så osymetriskt ut??? Hoppas att någon har ett bra svar.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Yamaha har kört med tre vändhjul bak lääääääääääääääänge. Finns 4 hjuls kit om du nu vill ha det...
 

rille77

Medlem
5 dec 2008
44
0
1
Västerbotten
Min LTX har nu gått 25 mil men jag upplever ett ***** rassel från vänster sida både på tomgång och lite hårdare gaspådrag??
Är det "Yamaha-sjukan" som fortfarande finns kvar på variatorerna från Genesis motorernas introducering???:mad:
Hade för mig att Yamaha gjort någonting åt detta rassel??:hmmmm:
Och soppa drar den också!! Nästan 2 fulla tankningar nu på 25 mil???
Känns mycket?? Min förra RS venture drog ju bara runt 1,2-1,6 liter/milen??
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Farsan fick sin Vector att dra 20 liter soppa på 6 mil.

Enbart för att han förmodligen har fel körteknik.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Min LTX har nu gått 25 mil men jag upplever ett ***** rassel från vänster sida både på tomgång och lite hårdare gaspådrag??
Är det "Yamaha-sjukan" som fortfarande finns kvar på variatorerna från Genesis motorernas introducering???:mad:
Hade för mig att Yamaha gjort någonting åt detta rassel??:hmmmm:
Och soppa drar den också!! Nästan 2 fulla tankningar nu på 25 mil???
Känns mycket?? Min förra RS venture drog ju bara runt 1,2-1,6 liter/milen??

rasslet är variatorvikterna