Yamaha venture multi stator problem.

Hearn1984

Ny medlem
25 nov 2019
4
2
3
39
Sverige
Hej. En gubbe vill ha hjälp med sin Venture. Den slutade att ladda, han bytte stator sen startar den inte. Jag tog sedan in den i verkstaden och skulle felsöka. Den vägrade starta men tänder till lite ibland. Sen fick den stå över natten. Morgonen efter provade jag att starta den och då startade den nästan direkt fast går ganska dåligt. Efter lite trixande med multimetern och diverse drar jag ur kontakten från stator till voltregulatorn då fick den en mycket jämnare gång i motorn. Kör ut skotern och provar den. Men den går inte bra. Den får stå ute om natten sen startar den inte igen. Tar in den igen över natten och då startar den på morgonen. Vad kan felet vara??
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Bytte han till en begagnad stator? Om så är fallet är väl den väck för felet låter som statorproblem. Har du ohm värden så du kan mäta statorn eller den gamla statorn att jämföra mot.
 

Hearn1984

Ny medlem
25 nov 2019
4
2
3
39
Sverige
Den ska vara ny, både stator och triggerspolen. Nej har inte hittat ohm värdena ännu. Kan tilläggas att det inte är original stator utan eftermarknads.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Om han köpt en billig stator för under 1000c kr kan den va väck för de har tveksam kvalle. Om gamla statorn finns kvar ohm mät den och jämför. Annars sök åt ohm värdet på nätet typ pdf verkstadsmanual.
 

Hearn1984

Ny medlem
25 nov 2019
4
2
3
39
Sverige
Statorn verkar ok. Mätte trigger/pickup spolen idag och den va på 530 ohm. Enligt google så ska den ligga på 200-230 ohm. Så det borde va den som är defekt .
 
Reactions: Boost III